JeToTak.sk - úvodná stránka

Výber z blogov

Pochybnosti na predaj

Ešte v roku 1956 tvrdil britský minister zdravotníctva Robin Turton v parlamente, že sa v podstate nedokázali negatívne dôsledky fajčenia ...

[Richard Filčák]

Ako chudobné sú chudobné domácnosti?

Je podivuhodné, koľko energie sa v pravidelných intervaloch vynakladá na škandalizovanie prijímateľov dávok v hmotnej núdzi a ...

[Daniel Škobla]

Výročie okupácie GP

Prvého mája nebudú všetci spomínať len na povinne nacvičené manifestácie z čias mladosti, či na pokusy vrátiť tomuto pôvodne ...

[Andrej Lúčny]

Diskusia k článku:

Armageddon slovenského vysokého školstva?

  • je to presne tak,

    Autor: sympatizant

    23.07.2012, 14:36 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

    aj to o financovani, aj to o nezaujme nieco riesit zo strany akademickej obce.
    Je tam vsak aj bod 3. Podla mna minimalne dvom tretinam ludi (!!!) posobiacich na fakultach tento stav vyhovuje k plnej spokojnosti. Zenam, ktorym na zivobytie zaraba muz a ich plat je pre nich prijemnym spestrenim urcenym na kupovanie doplnkov do domacnosti a kozmetiky (isteze, v pracovnom case). Muzom, ktorych bokovky tvoria gro ich prijmu a akademicky statut s a s tym spojeny prijem je tiez len plusom navyse. Vsetkym mimo Bratislavu, kedze mat docentsky plat v napr. Presove nie je veru vobec hanba. Atd.
    Narod ma taku vladu, take elity a take univerzity, ake si zasluzi. No klobuk dole, p. Kanovsky, vyborny clanok. Akurat, ze mu hrozi to, co vycitate ostatnym blogerom. Papier, ako viete dobre, znesie vsetko.
    A nasim VS zelam viac radikalizmu a menej tradicionalizmu!

    • Re: je to presne tak,

      Autor: Inga - antiklerikálna kresťanská socialistka

      23.07.2012, 15:35 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

      "Narod ma taku vladu, take elity a take univerzity, ake si zasluzi."
      ------------------------------------------------
      V podstate máte pravdu. Až niekedy žasnem nad tými titulmi rôzných Dr. pred menami našich poslancov a ministrov (najmä získaných za rektorovania Murgaša).
      Moja starká občas "šajbu zabrósi" v zmysle "dutí doktori sa hodia len za ministrov, alebo poslancov. Tam im stačia pekné obleky, šaty a team poradcov."
      Ak by mali takýto doktori liečiť, tak by to bola hotová katastrófa!
      Lenže potom táto katastrófa sa prenáša aj na lekárov a sestričky, ak diletanti s Dr. titulmi a dutými hlavami riadia štát!

    • Re: je to presne tak,

      Autor: MK_autor

      24.07.2012, 11:12 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

      Dakujem za uznanie. O radikalnejsich veciach som ani radsej nepisal. V 2010, ked sme v Akademickom senate UK prijimali uznesenie, ze nedostatok financii nam brani plnit zakladne poslanie, som navrhol prijat dodatok o tom, ze ak sa situacia nezmeni, vstupime do mesacneho strajku so zastavenim vyucby: to aby to uznesenie nebolo len bezzube. jedine, co to vyvolalo v senate, bolo pobavenie...

      • Re: Re: je to presne tak,

        Autor: Ľuba

        24.07.2012, 22:19 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

        Ako vysvetlenie onoho pobavenia aj diskurzívnej záľube v používaní slovíčka "treba" (aj ja ho mám v obľube) by mohol poslúžiť starší stĺpček Jana Kellera. Keller komentoval novú skutočnosť, keď sa českí vedci a vedkyne (týkalo sa to vtedy AV ČR) museli konfrontovať so zámerom znižovania rozpočtu, ktoré ich akosi nemilo prekvapilo. A tak sa ich pýtal, kde boli, keď sa sekali výdavky do sociálneho systému, na podporu nízkopríjmových skupín? ("Ve volbách většina z nich zcela disciplinovaně figurovala v kolonkách městských vysokoškoláků, kteří spontánně volí pravici.", http://blisty.cz/art/47814.html ) Povedané s Marxom, VŠ vyučujúce, vyučujúci, výskumníci a výskumníčky prevažne trpia falošným vedomím. A nesú, nesieme, následky, ktoré z toho vyplývajú.

        • Re: Re: Re: je to presne tak,

          Autor: sympatizant

          25.07.2012, 22:28 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

          Suhlasim. Je mi doverne znamy vztah vacsiny VS pedagogov a vyskumnikov, ako aj vedcov na SAV, k napr. protestu lekarov pocas minulej jesene. Typicky nassky, zavistlivy, bez akejkolvek snahy celu situaciu aspon pochopit, ked uz nie s nou suhlasit. Tito ludia nemaju pre reformu univerzitneho vzdelavacieho systemu na Slovensku ani tie najmensie predpoklady. Podla mna, bud sa toho ujme nejaky osvieteny minister a spravi direktivne zasahy zhora, spolu s osekanim pravomoci univerzit a akademickych senatov (aj tak su to len zoskupenia tragikomickych figurok, cest vynimkam ala autor tohto clanku), alebo system sa bude prepadat samospadom stale hlbsie. Proste, pri poznani kvality (teraz nemyslim vedecku, ale skor kulturnu a socialnu) slovenskej akademickej obce neverim tu v samoobrodu.

          • Re: Re: Re: Re: je to presne tak,

            Autor: MK_autor

            25.07.2012, 22:35 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

            Nuz, suhlasim, ze kulturna a socialna uroven v akademickej sfere je velmi nizka, lenze: (1) v nasich koncinach je pravdepodobnost neosvietenych ministrov ovela vyssia nez osvietenych, a (2) aj keby sa osekali pravomoci senatov a zverilo by sa to INYM ludom, AJ TAK by tito INI museli byt progresivni - a ak niekto progresivny nechce ist do senatu s pravomocami, preco by mal ist do organu X? Ja este stale vidim sancu v ZJEDNOTENEJ a premyslenej AKCII progresivnych ludi zvnutra. Zial, ludia zvnutra su sice progresivni, ale naivnucki: treba sa zbavit prava na detinskost: iba AKTIVITA a politicky BOJ zvnutra nieco zmeni...

            • Re: Re: Re: Re: Re: je to presne tak,

              Autor: Peter X

              28.07.2012, 09:52 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

              K tomuto vlaknu diskusie:

              1. osvieteneho ministra sa v SR nikdy nedockame, v nasej politickej kulture plati ze cim vacsi hlupak, tym servilnejsi a ritolezeclejsi, a preto tym lepsi minister. Caplovic ako archetyp. Toto ale nie je problem, zakladna otazka je ci o vsetkom rozhodne debata 2-3 poradcov s Ficom a mecenasmi na nejakom byte, alebo sa vlada poradi aj s tymi ktorych sa to tyka, idealne cez vopred ohlasenu, transparentnu, postupnu a dobre strukturovanu verejnu diskusiu, jej vhodna (plat)forma je na dlhsiu debatu.

              2. pravomoci akademickych senatov by podla mna v comsii este aj mohli byt posilnene. Akurat stat by mal sprisnit legislativu na trestanie podvodov, a to tak, ze pri plagiate je prisne potrestany student, ale nejako potrestany aj veduci prace. Tiez pravidla volby studentov do senatov by podla mna mohli byt ramcovo upravene aj v zakone, s tym ze fakulty musia zverejnit ich interne predpisy a tie by potom mal vyhodnotit nejaky "nezavisly konzultant" a to transparentnou formou. A posilnit pomer studentov na 50 %. A tiez tuto pracu honorovat, a poriadne - ved ide o par stretnuti do roka. Dnes do senatov, az na vynimky ako autor blogu, chodia ti najvacsi luzri, najma na ekonomii, prave a pod., kde je vela moznosti pre pedagogov mat kadejake ksefty. Plus mi pride zbytocne, aby mali docenti a profesori nejaky podiel.

          • Milý sympatizant,

            Autor: Gabriel Zázrivec

            06.08.2012, 20:52 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

            skús si pozrieť napr. články Jana Čulíka na Britských listoch o paseke, ktorú spôsobilo oklieštenie univerzitnej samosprávy a manažerské riadenie na britských univerzitách. Žiadať oklieštenie právomoci senátov je cesta do tohto pekla. Oveľa účinnejším riešením by bolo menovité hlasovanie spojené s osobnou zodpovednosťou nielen v akadamických senátoch ale aj v rôznych iných riadiacich orgánoch a kvalifikačných komisiách. Nebolo by tiež odveci pouvažovať napr. aj o tom, aby na každom diplome bolo menovité zloženie skúšobnej komisie.

            • Re: Milý sympatizant,

              Autor: MK_autor

              06.08.2012, 21:48 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

              Suhlasim, ze okliestenie pravomoci senatov vec nemoze vyriesit. No nemyslim si, ze menovite hlasovanie nieco zmeni. Napriklad o rozpocte je hlasovanie verejne, kto chce, moze prist na verejne zasadnutie senatu. Problem je, ze clenovia akademickej obce (ucitelia, studenti) nevyvijaju nijaky tlak na svojich zastupcov v senatoch, ani ich nekontroluju, ani sa o nich nijako nezaujimaju. Ak je to tak (verte, ze ano), potom to ani menovite hlasovanie neriesi.

  • Premarnena sanca

    Autor: A.Čabrunová

    23.07.2012, 18:18 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

    Po roku 1989 sme dostali sancu zmodernizovat vysoke skolstvo.Tuto sancu sme premarnili - po 23 rokoch neustalych nesystemovych zmien vsetci konstatuju, ze uroven vysokoskolskeho vzdelavania klesa. Stat otvoril mnozstvo univerzit po celom Slovensku, a pri nedostatku financii, prostriedky, ktore mali ist na skvalitnenie existujucich vysokych skol a univerzit sa prerozdelili pre novozriadene. Rovnakym hurasposobom vznikali nove pedagogicke zbory, udelovali sa vedecke hodnosti a akreditacie. Toto vsetko zakonite prinieslo znizenie kvality. Novy minister skolstva akokolvek moze mat dobre umysly, tento proces znižovania kvality nezastavi - jeho potencial je na urovni 80-tych rokov minuleho storocia. Sucasny stav vysokeho skolstva je obrazom stavu nasej spolocnosti a jej vztahu ku vzdelanosti.

  • Kde vziať tých múdrych a odvážnych?

    Autor: Neznalec

    23.07.2012, 18:53 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

    Vyhlasujem, že nie som školák, tým menej vysokoškolák a ešte menej učiteľ; som iba občan tejto republiky a hodne pokročilého veku. Napriek tomu články o pomeroch v našom školstve (celom) a o tom, ako by sa malo zveľadiť, ma úprimne zaujímajú. Nadobudol som presvedčenie, že Martin Kanovský je správny autor, dobre sa vyzná vo veciach, o ktorých hovorí so zaujatím a presvedčivo. Priznám sa, že v tých ekonomických údajoch (číslach, percentách) sa zaveľa nevyznám, no obzvlášť ma zaujal ten jeho apel, zýzva, aby sa schopní, rozhľadení a odvážni ľudia stali členmi senátov a aby urobili (vypracovali) "model financovania podľa výkonov"! Len sa bojím, či sa takých ľudí nájde dostatok, veď sám autor spomína, že viac ráz prehováral kolegov, aby sa do toho dali spolu s ním; a aký bol výsledok? Výhovorky. Tak aj teraz si myslím, že sa asi nájde málo takých, čo by boli ochotní "páliť si prsty", skúsenosti zo života (a som už naozaj starý) ma naučili, že pri takých riešeniach bývajú vždy prví tí "menej výkonní", čo sa búria a protestujú. Rád by som sa mýlil a želám si, aby článok p. Kanovského zabral na tých pravých miestach, v tých správnych mysliach.

    • Re: Kde vziať tých múdrych a odvážnych?

      Autor: ppooii

      24.07.2012, 04:16 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

      napriek tomu ze s nim v mnohom suhlasim
      ... ma jeho riesenie jeden velky problem ... nie je v nicom ine, nez to co sa na svk univerzitach deje. vyuzivanie (akademickej) politiky a kontaktov, na ziskavanie zdrojov a moci (napr urcit, ake budu kriteria "kvality" pri prerozdelovani prostriedkov).

      napr. to konci tak, ze nejaky ustav (katedra etc.) nie je sice znamy prilisnou snahou venovat cas a energiu studentom (podla kriterii su studenti dnes pritaz, ktora sa nezohladnuje v hodnoteni vykonu univerzity) ale inak je hodnoteny ako velmi uspesny.

      • Re: Re: Kde vziať tých múdrych a odvážnych?

        Autor: MK_autor

        24.07.2012, 10:06 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

        Mylite sa. Pocet studentov sa zohladnuje ako vykon pri financovani. Po druhe, kriteria financovania su jasne: okrem poctu studentov su to: objem grantov, pocet doktorandskyh studentov a absolventov a publikacna cinnost. Tam NIET o com rozhodovat - ide o to, aby sa financie rozdelovali tym, ktori tento vykon produkuju. Ak to senaty prerozdeluju INAK, prav V TOM je ten problem.

        • Re: Re: Re: Kde vziať tých múdrych a odvážnych?

          Autor: Ľuba

          24.07.2012, 21:57 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

          Akú váhu by podľa Vás mal mať počet doktorandských študentov a absolventov? The Economist niekedy začiatkom tohto roku písal aj o tom, že Slovensko patrilo medzi krajiny s najvyšším nárastom doktorandov za ostatné roky. Má toto číslo ale reálny dosah na skutočný "výkon", resp. kvalitu vzdelávania, vedy a výskumu, ktorá sa na danom pracovisku robí?
          Osobne o tom pochybujem: Školenie, vedenie, doktorandov - konštatujem na základe vlastnej skúsenosti a skúsenosti kolegov a kolegýň z humanitných a sociálnych vied - veľmi dobré nie je. Hádam najväčší výkon podávajú tie a tí, ktorí učia kurzy pre - ďalší faktor výkonu pracovísk - množstvo študentov v Bc. a Mgr. štúdiu. A dá sa počítať s tým, že sa relatívne vysoký počet doktorandov a doktorandiek v súčasnosti premietne aj do "výkonu" vzdelávania, vedy a výskumu o pár rokov neskôr, keď by tí istí mali byť regulérnymi vyučujúcimi, skúmajúcimi?

          • Re: Re: Re: Re: Kde vziať tých múdrych a odvážnych?

            Autor: MK_autor

            24.07.2012, 23:46 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

            Suhlasim: samotny POCET doktorandov, ked na nich peniaze dava stat, je nonsens brat ako vykon - minuly rok to bolo zrusene, teraz je to tu zas. Vedie to k tomu, ze NAJVIAC doktorandov maju pracoviska, kde sa NEROBI vyskum - lebo ich pocet je kriteriom vykonu a prideluju sa na ne peniaze. A nepodliehajte omylu: v prirodnych a technickych vedach to je rovnake, ba horsie, lebo na nich stat vynaklada OVELA vyssie ciastky...

            • Re: Re: Re: Re: Re: Kde vziať tých múdrych a odvážnych?

              Autor: Peter X

              28.07.2012, 10:06 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

              Narast poctu doktorandov je jednym z kriterii poklesu kvality vyucby na slovenskych VS. Doktorandov je privela, a najma ucia privela. A na mnoho VS dokonca ucia za docentov, a co som pocul aj im chystaju powerpointy a pod. Zaklad kvality je podla mna v kvalite prednasky a cviceni, a ta spolu s doktorandami casto upadla na dno.

  • Chybicka krasy

    Autor: Vysokoskolsky ucitel

    24.07.2012, 16:53 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

    Na Slovensku je to tak - na jednej strane su analyzy, koncepcie, prognozy, expertne skupiny - na strane druhej je realita, ktorej akoby sa to ani nedotykalo. Konkretne:
    23.7.2012 zasadal Parlamentny vybor pre vzdelanie, ktory o.i. riesil medializovanu staznost ohladom platnosti bakalarskeho diplomu sucasneho ministra prace. Islo o to, ze minister studoval odbor medzinarodne pravo a diplom je vydany pre odbor pravo, ako aj o neoveritelnost podpisu na diplome. Na jeho obhajobu vystupil sam minister skolstva. Vybor akceptoval jeho obhajobu pravosti diplomu, 8 hlasov bola za , ostatni sa zdrzali hlasovania. Profesor Mamojka, dekan z medii dobre znamej Fakulty prava v Sladkovicove a predseda tohto parlamentneho vyboru pre televiziu TA3 povedal, ze islo o"chybicku krasy".
    Tato pripadova studia vystihuje sucasne problemy naseho vysokeho skolstva a je jednou z pricin apatie a pasivity akademickej obce.

    • co skolam chyba..

      Autor: m. stefanovic

      26.07.2012, 15:26 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

      co nasim Vys. skolam chyba je skutocne tvoriva, ale zicliva akademicka atmosfera, kde v ramci tolerantnej nezhody {lebo este nejde o moc a o vsetko) sa mozu tribit a precizovat politicke, filozoficke ci ine odborne nazory a postoje. bez tohto VS su a budu len liahnami na diplomy, pripadne kabinety so stredovekou disciplinou, ktore treba len "prezit".
      ale nemyslim, ze je to len problem Slovenska, slaba uroven je aj na brnenskej univerzite ci inde v blizkej cudzine,. Zda sa mi, ze serioznu a zaroven poctivu akademicku debatu, resp. debaty som zazil ne na Karlovej univerzite v Prahe. pocul som, ze kvalitna je aj Filozof. fakulta v Olomouci, ale nemam blizsie informacie.
      Slovenske vysoke skolstvo potrebuje z mojho pohladu cas a kvalitnych pedagogov, z ktorych budu mat aj studenti radost a nebudu vnimat skolu ako nutne zlo. je to dlhsi proces, preto nezostava ine ako trpezlivost.

  • Vlastná aktivita

    Autor: Peter Volek

    26.07.2012, 21:04 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

    Milý kolega, vďaka za aktuálny príspevok, na našej fakulte sa podľa neho riadime, a podarilo sa nám ho presadiť v senáte. Určite sa tým nevyriešia všetky problémy, ale sa aspoň začnú riešiť. Ale myslím si, že brzdou rozvoja kvality univerzít sú aj samotné zákony, najmä vysokoškolský, kde sú viaceré nezmysly, ako počty hodín za týždeň, rigorózne tituly a podobne.

    • Re: Vlastná aktivita

      Autor: MK_autor

      26.07.2012, 21:23 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

      Ďakujem za uznanie. Súhlasím, že VŠ zákon má mnohé nedostatky (napr. 18 hodín kontaktnej výučby v zákone je snáď svetový unikát), avšak on sám nie je ten najväčší problém. A na fakulte si dajte pozor na dve veci: (1) Dôkladne preskúmať, či je metodika delenia financií z úrovne univerzita / fakulty v súlade s metodikou ministerstva, a (2) či je metodika delenia financií na úrovni fakulta / katedry / jednotlivci v súlade s (a) metodikou ministerstva a (b) metodikou univerzity. Každý posun zavádza do systému deformácie, ktoré aj keby boli zdôvodnené, môžu priniesť fakulte menej financií.

  • Re: Vlastná aktivita

    Autor: Peter Volek

    27.07.2012, 16:18 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

    Milý kolega,
    u nás na Katolíckej univerzite v Ružomberku v Akademickom senáte už niekoľko rokov sa delí rozpočet podľa systému dotácie Ministerstva školstva SR. Podobne je tomu aj na našej filozofickej fakulte. Neviem presne, koľko rokov je tomu už dozadu. Samozrejme, že sa nájdu aj nespokojní ľudia. Niekedy v minulosti pri rozvoji nových programov sme boli ústretoví a senát pripustil aj určité kompenzácie. Niektorí aj teraz tvrdia, že Ministerstvo školstva podhodnocuje národnú vedu. Ale ako to ovplyvniť? Miesto v Rade vysokých škôl bol teraz za fakultu určitý čas neobsadený, teraz je tam zástupca z našej katedry. Takže, aj keď to stojí veľa času a námahy, snažíme sa to aktívne riešiť. Prajem aj Vám, aby sa vám to darilo. Keďže viac ľudí urobí viac ako jeden, treba neustále s ľuďmi rozprávať, presviedčať ich, povzbudzovať, tešiť sa z ich úspechov.

    • Re: Re: Vlastná aktivita

      Autor: Peter X

      28.07.2012, 10:09 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

      A zacali ste na tej Vasej de iure Univerzite, de facto poslabsej strednej skole, konecne aspon postihovat plagiat? Aspon u studentov?

  • Re: Re: Vlastná aktivita

    Autor: Peter Volek

    29.07.2012, 15:35 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

    Milý kolega, vidím, že posudzujete asi podľa vlastnej skúsenosti Áno, máte pravdu, na našej univerzite sú slabšie aj silnejšie pracoviská. Ale na opravný termín sme splnili nároky pre komplexnú akreditáciu. Takže navonok sme na rovnakej úrovni ako na najväčšej a najstaršej univerzite na Slovensku. Aj tam majú kvalitnejšie a menej kvalitné pracoviská. Aj teraz idem na pozvanú konferenciu do Chile, tohto roku som už bol na vyžiadanej prednáške na konferencii v Bari, som vedúcim riešiteľom jedného zahraničného a jedného domáceho vedeckého grantu, spoluriešiteľom jedného zahraničného a jedného domáceho vedeckého grantu. Čo sa týka tých slabších článkov na našej univerzite, ja som sa snažil ich ovplyvniť, aby to riešili ináč, ale môj vplyv je dosť slabý. A tak sú za to zodpovední tí, čo sa na tom podieľajú a nesú bremeno zodpovednosti. Aj u nás sa objavili plagiáty medzi študentami, tie prípady, o ktorých viem, sa riešili na disciplinárnej komisii. Na našej katedre máme nároky aj na doktorandov, už niektorí museli zanechať štúdium pre nekvalitné výsledky. A ja sa za svoj názor ani svoje meno nehanbím, preto ho uvádzam. Ľahko je kritizovať anonymne, skúste sa postaviť pravde zoči voči do očí.

  • armagedon....

    Autor: pavol

    18.09.2012, 05:29 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

    úplný súhlas s článkom! Nie sú peniaze? Tak treba skonfiškovatˇnakradnuté majetky,zavriet neplatičov
    daní a odvodov a hned bude aj naškoly,aj na učitelov,aj na lekárov adochodcov! Ibaže je to tˇažko realizovatelné ked najvačšími zlodejmi sú politici!

Video

Korben Dallas Otec vačší format, videoarchív


Fotoreport

Výstava v átriu

Čoskoro otvoríme našu fotogalériu.

Occupy Wall Street
Occupy Wall Street 5 Occupy Wall Street 4 Occupy Wall Street 3 Occupy Wall Street 2 Occupy Wall Street 1
Kreacionistické múzeum Petersburg (5) Kreacionistické múzeum Petersburg (4) Kreacionistické múzeum Petersburg (3) Kreacionistické múzeum Petersburg (2) Kreacionistické múzeum Petersburg (1)

Copyright © 2007 - 2013 jeToTak.sk. Všetky práva vyhradené. ISSN 1337-8872

Využívame spravodajstvo z databázy ČTK, ktorej obsah je chránený autorským zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupňovanie tohoto obsahu či jeho častí verejnosti,
a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu ČTK výslovne zakázané. Copyright (2003) The Associated Press (AP) - všetky práva vyhradené.
Materiály agentury AP nesmú byť ďalej publikované, vysielané, prepisované alebo redistribuované.

Design by MONOGRAM and Maroš Schmidt, Technology by MONOGRAM – TYPO3 Specialist