radostna buducnost nas asi necaka
Výber z blogov
Eurozóna – menšia a menej demokratická
Každým dňom Európska únia nalieha čoraz nástojčivejšie na grécku vládu a parlament, aby prijali ešte drastickejšie úsporné ...
[Joachim Becker]
YANIS VAROUFAKIS: Spravodajstvo o kríze eurozóny – Lekcie z gréckeho frontu
Krach z 1929 a následná Veľká hospodárska kríza nás mali naučiť dôležitú vec: že kaskádovitý pád ako súkromných, tak verejných ...
[Kriteko]
Diskusia k článku:
Katastrofa väčšia ako Slovensko
-
-
už som to raz písal,ale zopakujem.Američania si radšej obhrýžu uši,než by mali šetriť na svojej spotrebe.Ich mrakodrapy bez otvárateľných okien s klimatizáciou,ich autá s najnižšim obsahom 2000 cm3 a megalománia vo všetkej spotrebe pohodlí a luxuse sú hlúposti z ktorých nezľavia,lebo je to otázka prestiže.Množstvo spotrebovanej energie v USA zaplatí ostatný svet,ktorý navyše ešte aj šetrí,hľadá alternatívne zdroje.mimo toho,že zdevastujú životné prostredie,BP nechá vytekať doláre do oceánu,aby si ich nahnalo v Európe.
-
Čudujem sa, že sa tu ešte neobjavil príspevok o nefalzifikovateľnosti tvrdenia, že to je najväčšia ekologická katastrofa v dejinách usa. zmeral snáď niekto objem všetkej ropy, ktorá unikla do oceánu? Overil už niekto, či ropa poškodzuje životné prostredie v oblasti celej škvrny? A nakoniec, ako si môžem falzifikovať, že skutočne ropa pršala?
-
Asi ti ubziklo,že amíci neradi priznávajú čokoľvek pre nich nepríjemné.Ale,ak už niečo priznajú,tak to musí byť nefalzifikovateľné.Ak by si chcel,môžeš požiadať o liter tej kontaminovanej vody a ochutnať,či v mieste škvrny,či mimo nej.V 1980 roku som bol v Bulharsku pri Mičurine.Neďaleko je vojenský prístav,kde kašlali na eko.Pri vychádzaní z vody sme mali všetci medzi chlpami na prsiach,vo vlasoch a na nohách kúsky mazľavej hmoty,produkty to spracovania ropy.kým sme to dostali z tela,spotrebovali sme všetok odlakovač našich žien,lebo nič iné sme namali,chlpy a vlasy sme si museli ostríhať.Ako dobre,že nemáme more.
-
Re: Re: falzifikovateľnosť
Autor: Viera Grajciarova
02.07.2010, 17:42 Link | Reaguj | skryť/zobraziť
Pôvodne som nechcela ani reagovať, ale vám Kaifáš srdečná vďaka tak dobre a schuti som sa už dávno nezasmiala. Ešte raz vďaka za váš skvelý zmysel pre humor. Aspoň ste mi pripomenuli letá strávené v Bulharsku, keď sme sa kúpali v Burgase blízko nákladných lodí to tiež nemalo chybu. Dodnes nepochopím, že ako sme sa mohli v takej špine kúpať. Ale zážitky nedám zanič na svete.
-
Pozdravujem Vierka.jedného Grajciara poznám v metropole východu.
-
Re: Re: Re: Re: falzifikovateľnosť
Autor: Viera Grajciarova
03.07.2010, 16:00 Link | Reaguj | skryť/zobraziť
Moja rodina sídli po celé generácie v stredoslovenskom a západoslovenskom kraji. Východniarov zatiaľ nemáme v rodine. Ale jeden nikdy nevie ako sa zvrtne karta. Zatiaľ to moje dievčence ťahá na České Budějovice a Bratislavu. A ja mám z maminej strany korene priamo v Trnave ( rozvetvenú veľkú rodinu), ale bývam na zmiešanom území SR. a samozrejme časť je priamo v BA, BB, Zvolen i Anglicku a tuším že aj kdesi v Kanade. No čo vám budem hovoriť Grajciarovci sú všade.
-
Re: Re: Re: Re: Re: falzifikovateľnosť
Autor: PeterS
03.07.2010, 22:27 Link | Reaguj | skryť/zobraziť
Az sa rozsype dolar a euro, aj grajciar bude dobry. A kto iny moze emitovat grajciare, ak nie rodina Grajciarovych? Idete na to presibane, skoro ako Rotchildovci.
-
Re: Re: Re: Re: Re: Re: falzifikovateľnosť
Autor: jozo
03.07.2010, 23:38 Link | Reaguj | skryť/zobraziť
Skvely humor! Ale spravne je "rodina Grajciarovcov", nie "Grajciarovych" (rovnako ako spravne uvedeni Rotschildovci) - hoci mozno napokon aj tzv. ludia grajciarovi budu dobri... :)))
-
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: falzifikovateľnosť
Autor: PeterS
03.07.2010, 23:47 Link | Reaguj | skryť/zobraziť
No neviem, napr. Maly, rodina Malych - rodina Malovcov? To uz je skoro hybridna rusko-ukrajinska koncovka (napr. Malenk -ov/Malenk -o/Malenk -o -v -cov) :)
Ale s tymi ludmi Grajciarovymi je to tiez dobre. Ale netreba zufat, ani toliar, ci denar nebola zase nejaka supa, takze aj grajciar ma snacu sa vypracovat.
-
-
Re: Re: Re: Re: Re: Re: falzifikovateľnosť
Autor: Viera Grajciarova
04.07.2010, 20:41 Link | Reaguj | skryť/zobraziť
Rotchild začínal vraj s jedným poumývaným jablkom, ktoré predal za dolár a potom si kúpil za dolár dve jablká aj tie poumýval a predal za dva doláre. A potom mu zomrel strýko a zdedil milión dolárov a ďalej to už poznáte.
-
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: falzifikovateľnosť
Autor: PeterS
04.07.2010, 23:02 Link | Reaguj | skryť/zobraziť
Ano, ibaze to jablko bola kralovska insignia. Jednoducho povedane - poziciaval a staral sa o peniaze panovnika. Obrazne povedane, lestil jablcko a ked dostal dobru ponuku, panovmika potopil a jablcko predal inemu. :)
-
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: falzifikovateľnosť
Autor: Kaifáš
05.07.2010, 08:29 Link | Reaguj | skryť/zobraziť
K týmto pripoviedkam možno priradiť aj nasledujúcu:
Milionár sa vezie na drožke.V cieli cesty vystúpi a dá sprepitné štvrťdolára.Drožkár sa ohradí" teda pane,váš syn mi dáva desaťkrát viac",na čo milionár odvetí:"on si to môže dovoliť,on je syn milionára".
Z toho plynie poučenie,nikdy sa nerozhadzuj a žij tak,akoby si nemal čo do úst,potom nemusíš ani dávať almužnu.-
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: falzifikovateľnosť
Autor: Viera Grajciarova
05.07.2010, 11:05 Link | Reaguj | skryť/zobraziť
Viete koľkých ja poznám čo žili tak akoby ani nemali čo dať do úst a pritom prišli pre svoju lakomosť o svoje nažghlené peniaze v BMG invest. Ale neostalo iba pri peniazoch mnohí si pre peniaze siahli na svoj život. A jeden môj starý príbuzný nám stále hovoril. Nikdy never tým čo stonajú a bedákajú príliš nahlas. Lebo bol presvedčený, že tí čo stonajú príliš nahlas tým treba zobrať a tí čo sa príliš vychvaľujú tým treba dať. Aké ponaučenie nám z tohto plynie?
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
ôsmych - myslim ze to ma byt s makkym i.. (osmich, piatich)
-
Tento clanok mal asi skor obhajit Oil peak, ako sa trapit s ekologickou havariou.
Bohuzial pre tych co podlahli ucelovej propagande, prave tato katastrofa je jeden z nepriamych dokazov, ze Oil peak je vymysel financnikov.
A teda niekolko poznamok:
- problemom tohoto vrtu je to, ze na prazenie diery sa v hornej casti vrtu (polednych 360 m) pouzilo 6 namiesto 21 centrujucich diskov. Ide o to, ze sa najprv navrta vecsia diera, do ktorej sa vsunie rura a do nej sa vklada teleskopicky sa zmensujuce potrubie na cerpanie. Tato sa centruje diskami a cele sa to zaleje betonom. Sucasne pri vrtani, nez sa naleje beton sa vhana do rury kal a v usti rury sa namontuje uzaver, ktory brani uniku plynov z rury, resp. pri zvysenom tlaku to uzavrie.
BP prikazala firme Haliburton vycentrovat potrubie v rure nedostatocym poctom centrujucich diskov.
Uz pred par tyzdnami sa zistili priesaky pri vrtani, pravdepodobne bola narusena ta velka rura. Potom, co sa vrt navrtal prislo k tlaku na uzatvaraci ventil, ktory sa nezavrel. To bolo pravdepodobne sposobene tym, ze sa do ventilu dostali casti z velkej rury, alebo cerpacieho potrubia. Pravdepodbne sa zrutilo aj - aj. Potrhalo sa to a znicilo uzaver. Metanova explozxia je uz len ceresnicka na torte.
Od tohoto sa odvijaju dva scenare - jeden scenar je, ze cez zrutenu hlavnu ruru unika ropa medzi horninou a rurou von a tam sa dostava cez pukliny v rure. Takto sa ropa dostava pod tlakom von a to nielen cez pokazeny uzaver ako ukazuje slavne video z TV, ale aj priesakom okolo. Pri tomto scenari je logickym vysledkom, ze BP nemoze uzavriet vrt, pretoze to znamena, ze sa ropa pod tlakom zacne rozpinat do okolitej horniny a zborti aj dno okolo vrtu. Preto sa na vyzvu Obamu vrtaju 2 postranne vrty s cielom znizit tlak ropy.
Druhy scenar je ten, ze kratko po havarii, alebo ako nasledok predosleho bodu, uz prislo k zruteniu celeho dna.
Cela havaria je klasifikovana ako vec narodnej bezpecnosti a teda prisne tajne (a to sa tyka aj rozsahu ekologickej katastrofy, stale nam ukazuju jedneho PR pelikana, ale pobrezie je uzavrete). Podarilo sa vsak ziskat satelitne snimky, ktore ukazuju, ze v mieste vrtu uz je dno tak zbortene, ze by sa tam zmestil Mount Everest. Ropa zlikvidovala vsetku horninu. Preto mozno zazneli aj vyjadrenia, ze toto sa da uz iba zabetonovat a aj to bude trvat 2 roky, ak sa to vobec podari.
Tolko poznamka k havarii. Nejde o ziaden let na mesiac, iba treba urobit vsetko, co je potrebne.
A to sme u druhej poznamky - vina. Vecsina zalob smeruje proti Halliburton, pretoze podlahol tlaku a realizoval riesenie, o ktorom BP aj Haliburton vedeli, ze je velmi rizikove.
Avsak, je znama korespondencia, kde sa zo strany BP licituje pri rieseniach o usetrenie par hodin prace a milionov dolarov (7-10 mil. sa usetrilo na znizeni osudoveho poctu centrujucich diskov a mozno par hodin prace.). Proste oni chceli stihnut nejaky den D a aj hodina zdrzania im bolo vela. Preto nerealizovali aj niekolko dalsich nevyhnutnych krokov. Manazer BP pise o centrovani potrubia, ze vsak je to vertikalny vrt, tak to snad bude mierit zvisle dolu... lenze centralne disky fixuju aj vonkajsie potrubie, aj uzavieraju vrt... a toto sa vsetko zbortilo, napriek dufaniu managera. Takze bol to tazky amaterizmus, neprofesionalita a nahannie penazi zo strany BP.
Ceresnickou na torte je to, ako sa manazeri BP a aj investicni bankari pred havariou zbavobvali akcii BP. Halliburton tesne pred havariou kupila firmu ktora sa zaobera kontrolou vrtov... (Goldman Sachs predal 44% podielov v BP v prvom stvrtroku 2010. Peter Sutherland, dnesny sef GS je byvalym sefom BP... co posiela rozpravku o objektivnom smithovom trhu do rise najhorsieho utopistickeho braku - akcie BP nasledne stratili 36% svojej hodnoty. Takisto Tony Hayward, CEO BP predal svoje akcie BP dva tyzdne pred havariou.)
Nuz a k Oil peak treba povedat to, ze oproti bio teorii o uhlovodikov existuje abioticka teoria. Pokusy zatial potvrdili, ze simulaciou velkych hlbok pod zemou je mozne vytvorit zemny plyn, co je zmes niektolkych plynov. Petroleum je nakoniec kamenny olej. Vyroba ropy sa laboratorne zatial nepodarila, vznikli iba lahsie uhlovodiky podobne benzinu, ale na zemnom plyne je vidiet, ze je mozne z metanu vytvorit aj zlozitejsie uhlovodiky.
Ruske vrty, napr. Kola SG-3, indicky Bodra 3, ale aj vedlajsi vrt BP (Tiber field) v Mexickom zalive sa snazia dokazat, ze ropa vo velkych hlbkach existuje. Rusi vraj maju niekolko takych vrtov s produkciou. Ropa vznika kontinualne vo velkych hlbkach a vertikalnymi migracnymi kanalmi sa dostava k povrchu a tam sa rozlieva do podpovrchovych jazier.
Bud sa navrta podpovrchove jazero, ktore sa postupne vycerpa, ale toto sa vie pomaly opet naplnit. Dolezite je tazit tak, aby sa jazero nezbortilo a samozrejme trpezlivost. Takychto je vecsina vrtov. Napr. rusky vrt Romaskino tazeny od roku 1948 a vycerpany sa dnes opet naplna.
Dalsia moznost je navrtat vertikany migracny kanal. To je asi pripad Saudskoarabskeho pola Ghawar, ktory funguje uz 70 rokov. Takisto je to pripad pola Tiber field v Mexickom zalive, kde BP v hlbke cca 9 km navrtala bud migracny kanal, alebo priamo "vyrobnu" ropy. Nuz a zda sa ze dnesna havaria na poli Macondo s hlbkou vrtu 5480 m pod dnom je tiez spojena s tym, ze sa podarilo navrtat migracny kanal.
Biologicka teoria pripusta ropu v hlbke 5-7 km. Hlbkove vrty na susi ju vsak najdu v hlbke 10,5 km. 9 a 5 km v Mexickom zalive vsak moze znamenat aj to, ze ropu treba hladat v miestach dopadu meteoritov. Tam meteorit rozrusi koru a vytvori mnoho migracnych kanalov. Na dne Mexickeho zalivu lezi asfaltova sopka a nedavne zemetrasenie odhalilo, ze je tam vsade ropa az po Kubu a Haiti. (podobne sa hlada ropa vo svedskom krateri Siljan. Dalsia moznost je hladat ropu v okoli zlomov, tam su tiez kanaly, ktorym sa ropa dostane z hlbok do podpovrchovych jazier. To je pripad zlomu od Mozambiku az po Kaspicke more a Irak).
Posledna moznost je navrtat sa do horizontalneho migracneho kanala, co je teda velka smola.
Poznamka k ekologii: neoliberalnych zadubencov treba povesat, alebo ich naucit nieco o chemii. Tato katastrofa moze dospiet az do zmeny hustoty vod Golfskeho prudu a potom panboh pomahaj. Ide totizto aj o to, ze zatial sa unik nedari vobec zastavit. A mnozstvo uniku je statne tajomstvo. BP naposledy slubilo, ze bude zachytavat z ventilu 80.000 barelov denne. Ale to je iba ventil a nie je to cele mnozstvo. Ostatne priesaky mozu tvorit dalsich 100.000 barelov denne a pokial je pravda, ze hornina sa uz zbortila do kratera, tak to proste tecie, az to nevytecie. A ako dlho ma tiect? Nuz Ghawar tecie uz 70 rokov...
Abioticka teoria, okrem opatrnosti a optimizmu, hovori jednu dolezitu vec. Treba sa so spotrebou ropy prisposobit moznostiam jej tvorby a migracii na povrch. Tym by sme konecne uznali jeden hranicny limit a zacali sa spravat menej sialene v plundrovani svojho zivota a aj zivota planety.-
Milý Peter S.
Kde ty chodíš na tie vedomosti?Veď to je nenormálne,vypísať celú teóriu a ešte potom aj konkrétny prípad.Ja ako pravý Slovák ti závidim,lebo tak sa má.Namôjveru som sa poučil.Nie žeby mi to bolo treba,veď na veci to nemení,ani tomu nepomôžeme,ale je dobre vedieť o čom vlastne hovoríme.
Celý svoj produktívny život som pracoval v ťažkom priemysle.Viem,že bezpečnosti práce sme venovali najviac pozornosti,niekedy nám to už išlo na nervy. Osobne som za štyridsať rokov absolvoval X návštev rodín,ktorých manželia sa nevrátili z práce alebo sa vrátili po dvoch-troch mesiacoch z nemocnice bez niektorej časti tela.neželám to nikomu,je to strašná záťaž na psychiku a je to najhoršie,čo sa môže prihodiť rodine,či pozostalým.Ale aj materiálne škody sú otrasné veci.Práve preto je divné.Našu bývalú fabriku kúpili zahraniční investori z iného svetadielu ako Európa.A oni sú známi tým,že na bezpečnosť dbajú desaťkrát viac,ako my.Vôčšinou to dopadne tak ako v zálive,keď chceš šetriť na nákladoch.to vysvetľuje aj zbavovanie sa akcií prezieravých podnikateľov a aj to,že experiment bol rizikový a vedeli o ňom temer všetci,mimo tých niekoľkých,ktorí padli za obeť,či už vedome alebo náhodne.-
Dakujem za uznanie, ale ide mi skor o to, podelit sa s info. Predpokladam, ze sem chodia vnimavejsi ludia a tak skorej prijmu predpoklad, ze veci nie su uplne cierno-biele.
A pri rope to uz nemusi byt iba domnienka. Bioticka teoria je rovnako teoriou, ako abioticka. A obe teorie maju za sebou ciastkove overene vysvetlenia, ale dolezite je, ze sa vobec nemusia vylucovat. Obe teorie sa vyvijaju. Ak sa pozrieme na preusporiadanie vrstiev pri katastrofach, tak zistime, ze bioticka teoria nepotrebuje miliony rokov, ale mozno par tisicroci.
K rope som prsiel tak, ze z casu na cas som robil marketingove studie. A raz som sa dostal medzi znameho, co sa okolo uhlovodikov toci a znameho, co by to odfinancoval. A tak islo "deló" o rope, plyne, zasobnikoch, istych loziskach inych surovin a termalnej energii na SK.
S ropou a plynom na SK to nemusi byt tak uplne utopicke. Je predpoklad, ze v tych hlbkach, kde su tie migracne kanaly, uhlovodiky su. Nemecke snimkovanie za Slovenskeho statu a aj snimkovanie CSLA v sedemdesiatych rokoch to predpokladaju. Okrem ineho, vsetky zaujimave miesta su uz obsadene cez prieskumne licencie. Nasi financni zraloci si to uz zabezpecili. (Pokial mate pozemok v zaujimavej lokalite, na banskom urade si zistite, ci niekto nema zapisane pravo prieskumu na vasom pozemku.)
Od toho zase nie je daleko k istym podpornym spekulaciam a tak musi clovek vnimat aj alternativne teorie a odhadnut, ktorym smerom ukazuju tzv. "konspiracie".
Oblast Stiavnickych vrchov je pozostatok obrovskej tretohornej sopky, ktora zasahovala az na Ukrajinu a asi bola najvecsia na svete. Pokial stvrtohorne vrasnenie posunieme do obdobia 10.000 pnl. tak sa mohlo stat, ze podvalenie sa africkej dosky pod europsku prekrylo tretohornu sopku a valena zemska kora sa zvrasnila v alpsko - karpatsky obluk. Podobne ako sa zdvihli Andy. 10.000 pnl. je urcite pre konsenzualnu vedu na infarkt, ale takych veci uz bolo...
Doposial su niektore kominy zo starej sopky zachovane, aj z nich obcas cmudi a lud si pameta na Polanu a dalsie povesti tiez hovoria zaujimave veci (sopecne plyny umoznuju rozne psychedelicke zazitky, najznamejsia je oblast na zapade Arabskeho polostrova (meno vam nepoviem, ale ukazem na mape). Tam si isiel slahnut aj Mojzis, Abraham, Jezis a "osvietilo" tam aj Mohameda.) Takze je mozne, ze v kanaloch byvalej soky migruje ropa a plyn. K tomu vsak treba pripustit abioticku teoriu, ktoru som vyraznejsie zachytil u neboheho Joe Viallsa. Tento kontroverzny pan pisal o roznych temach, napr. o tom, preco pri vybuchu v madridskom metre je zelezna podlaha vyhnuta do vnutra vozna a nie von, ak bol vybuch sposobeny vnutri vozna. A tak pisal aj o abiotickej teorii (Napr. ze asi niekto sabotuje hlbinne vrty v Indii, kde vyletela do vzduchu vrtacia suprava. Islo o hlbinny vrt podla abiotickej teorie.). A tak ma to naviedlo na cestu, pozriet sa na tuto abioticku teoriu. Uhlovodiky su alfou a omegou dnesneho pohodlicka, tak uz z ucty k tymto darom prirody by bolo zahodno vediet, co nam severanom umoznuje tak skvely zivot na tejto planete.
Nuz, "kolem a kolem" a casom sa veci stavaju realnejsimi, ako je vidiet dnes. Na kazdem sprochu pravdy trochu a tak aj nepripustne teorie treba evidovat. Raz sa mozno zidu.
Podstatou tej studie nebola ropa a ani spekulacia o abiotickej teorii, ci doba vrasnenia, iba spominam pre zaujimavost, co ma zaujalo pri prehrabavani sa vsetkym moznym.
Takze je to kombinacia zaujmu a prace. Tym, ze predmety analyzy boli rozne, tak som si kazdy rok nastudoval nieco ine. Aj ked ide iba o hrube posudenie cisiel, clovek si musi urobit celkovy obraz a tom predmete, pretoze iba cisla nestacia. Nech uz je vysvetlenie akekolvek a argumenty odkialkolvek, najdolezitejsie je vnutorne presvedcenie. Mozete kukat na cisla, kukat na teorie take a onake... Bud vam zrazu zasvieti ze to vyjde, alebo nie.
Informacie z predosleho prispevku su z mojich oblubenych internetovych serverov a tlace.-
Re: Re: Re: Spet do reality
Autor: Viera Grajciarova
03.07.2010, 19:00 Link | Reaguj | skryť/zobraziť
Pán Peter ešte že píše o pozemkoch. Ja by som už nedbala kebyže na tom našom pozemku nájdu nejakú ropu. To by mi bolo sveta žiť. Ale my nemáme takéto šťastie ako napríklad Arabi. Našlo sa pár špekulantov čo hľadali liečivú vodu, ale zistilo sa, že ložisko vody, ktoré obsahuje vraj liečivú horúcu vodu by odčerpalo liečivú vodu z neďalekých kúpeľov. Ale škoda reči hovoriť a písať o tajomstvách prírody a tajomstvách sveta. Našťastie sa ochranárom podarilo zastaviť toto šialenstvo. Ale ktoho vie ako to všetko bolo, lebo v tých šialených 90 rokoch sa u nás udialo vecí. Kebyže to vidíte, tak by ste vlastným očiam neverili. Človeku ešte dnes dych vyráža, že čoho sú ľudia schopní, keď sa jedná o osobný prospech jednotlivca.
-
Nase kontinentalne pravo je pri tychto veciach trochu ine, ako atlanticke. V US sa vam moze stat, ze kupite pozemok, ale nekupite ropu pod nim. Musite mat taku zmluvu, kde je jasne napisane, ze kupujete aj povrch, aj to co je pod povrchom. Lebo inak to znamena, ze pod povrchom zostava predavajucemu.
V SK je to sice tak, ze kupujete vsetko, ale v konecnom dosledku pripadne suroviny de facto patria statu. A ak ich chcete dobyjat, tak musite mat licenciu. A tych licencii je v postupnosti niekolko na rozne obdobia. Takze sa vam moze stat, ze niekto, kto ma na vasom pozemku pravo prieskumu a najde tam nieco a nedohodne sa s vami, tak vasu moznost si to tazit moze este administrativne blokovat nejakych 10-15 rokov, nez mu vyprsia licencie. A aj to som si nie uplne isty, ako je to so samotnou informaciou, ze tam nieco nasiel. Ci to mozete vyuzit. Kazdopadne tuto info chrania prave tie licencie, aby to tomu, kto investoval do prieskumu niekto nevyfukol. Napr. majitel pozemku. :)
S teplou vodou je to podla mna tak, ze jej je dost pre kazdeho. Zavisi od hlbky vrtu a pochybujem ze nie je mozne vrtat v rozumnej vzdialenosti tak, aby neprislo ku kanibalizacii ineho vrtu. Tych slepych zapecatenych vrtov je na zapadnom Slovensku pozehnane a su husto pri sebe. Len niet toho, kto by ich vyuzil. Predsa len, navrtat sa, zohriat barak a mineralizovanu vodu pustit do potoka, ci zasedimentovat kanalizaciu, nie je uplne pricetne. A kto uz bude tlacit vodu naspet do loziska, ze?
Takze je mozne ze ta vasa cast o konkurencii vrtov moze byt asi skor len nejaky country folk. Mapa termalnej vody je vcelku presna a presne viete podla nej povedat kde a v akej hlbke ziskate aku vydatnost a teplotu. Country folk by to nebol, ak by sa niekto chcel napichnut tam kde je nieco vzacne. Napr. voda s 90 stupnami. To uz nie je uplne bezne.
Dalsia vec je, ze pokial si doma chcete otvorit kupele proti reume, teoreticky sa viete dohodnut s Piestanmi, ze vam napustia cisternu a nemusite sa navrtavat. Ved oni tiez iba premyju to iste bahno novou vodou z pramena a sup araba do vane.
Ale suhlasim, 90te roky, to je koncentrovana historia hluposti nasho ludu. Staci si nechat vypravat napr. od rozumnejsich ludi, ktori boli v tom case predsedovia RD, na aky medovy motuzik nas chamtivy lud bol ochotny naletiet a dnes je bez gati. Ale zo slovenskej klasiky vieme, ze to nie je nic nezvycajne, skor narodna crta.
Vezmite si napr. Cinu a meciarovu kapitalotvornu vrstvu. Aky je rozdiel? Cinske elity sice tvrdo vykoristuju svojich bezzemkov, ale sucasne raketovo expanduju vo vsetkych oblastiach. Aj v case krizy rozsiruju vyrobu, investuju po celom svete, nahradili prve miesto US v odbere ropy zo Saudskej Arabie, strkaju peniaze do celosvetovej produkcnej, obchodnej a investicnej dominancie. A co spravili meciarovci, ked im dali do ruk podniky? Odporne sa obohatili a po nas potopa. Zeby buranska chamtivost? Nuz minimalne pre ostatnych omnoho tragickejsia chamtivost ako ta sofistikovana cinska chamtivost, z ktorej budu tazit buduce generacie. A to uz su postupne aj tie dnesne. Dneska makne cela cinska dedina a zajtra jeden z vnukov bude stavat do pozoru postficovske a postdzurindovske vlady. A na nich napojene pijavice, minule kapitalotvorne vrstvy, budu skemrat o nejaku cinsku odrobinku.-
Re: Re: Re: Re: Re: Spet do reality
Autor: Viera Grajciarova
04.07.2010, 14:50 Link | Reaguj | skryť/zobraziť
Ono ani tak nejde o to či mám na niečo právo ako majiteľ pozemku, ale ide o to - kto disponoval informáciami o ňom a kto si dovolil konať poza chrbát. A na dôvažok Číne sa darí ako nikdy pred tým a západní podnikatelia sa chodia od nich učiť o biznise. No nie je to paradox?
-
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spet do reality
Autor: PeterS
04.07.2010, 23:40 Link | Reaguj | skryť/zobraziť
Jednotliva parcela na povrchu a povedzme dutina vhodna pre plynovy zasobnik pod ix pozemkami spolu az tak nesuvisia. A ten kto objavi a zameria dutinu nema ziadnu povinnost hovorit tym, co maju na povrchu pozemok, ze je tam dutina. Nakoniec naco? Ono totizto, uplne presne ani nejde ohranicit taky podzemny zasobnik. V 3D to moze mat rozny tvar a pukliny mozu vybiehat kde kade.
Pokial nejdem narusit vrchnu vrstvu, tak podzemie, ktore stale patri statu, je mozne vyuzivat aj bez suhlasu tych na povrchu. Je v tom cista ekonomika a pragmatizmus. Napr. vy by ste si navrtali ropny vrt na vasom pozemku. Viete povedat, pod ktoreho suseda ten ropny bazen zasahuje? A keby ste museli ziskat pri vrtani suhlas vsetkych dotknutych, tak verte, ze by ste sa nevymotala z toho procesu. Stacilo by, ze nejaka babicka zomrie a dedic, novy vlastnik parcely odvola suhlas babicky. Staci mu meter stvorcovy. A svoj vrt za milliony mozete hodit do srotu.
Cine sa dari pretoze:
- v US si volia uplnych idiotov pocnuc Reaganom.
- produkcnu ekonomiku ovladli banditi z Wall Streetu (financna sfera sa uplne odtrhla od produkcie a docista zosalela).
- a US bola na prednych poziciach kolonizovana izraelskou diasporou, ktora pouziva US na svoje kolonialne ciele, bez ohladu na ekonomicke straty.
To dokopy vytvorilo astronomicke ekonomicke straty a pad centra zo svojej pozicie. Toho sa chytila Cina a robi presne opak toho co US a sucasne sa jej uspesne dari celit vsetkym strategiam US, ktore su zamerane na ovladnutie cinskej ekonomiky. Napriklad odolali neoliberalizmu ale i vytvorreniu kultury spekulacii vo financiach. Vsade, kde izraelska diaspora donutila US odist z trhov prisli cinania. Nove kolo iranskych sankcii musi uz aj slepemu ukazat, ze nieco nie je v poriadku. Iran nemoze byt kolonizovany podriadeny stat tak preco su US donutene k dalsim stratam z biznisu z Iranom? Kto ich do toho tlaci? Nuz, ale Cina je tam a bez problemov. Cinska diaspora nikdy nezneuziva politiku statu v ktorom sa nachadza. Iba sa zacucne ekonomicky.
Cina za posledne roky zhodnotila juan o 20%, iba nase proklientske media informuju o Cine ako o tretom svete, pricom sa stava postupne novym centrom sveta.
US ako stare centrum, vdaka svojej idiotskej politke, stiahne zo sebou tak europske satelity, ako aj nas, klientske a semi-kolonizovane staty do priepasti.
Ved uz to, ze Dzurinda sa stane sefom zamini hovori o tom, aki idioti su zase u nas. Dzurinda je cisty klient, domorodec na spinavu pracu. Ale politicka a vojenska kolonizacia SR (a proti EU), ci horlive pritakavanie, uz nicomu nepomoze. Tato strategia US prehrala na celej ciare. Prave naopak, EU si vdaka hospodarskej dohode udrzala pozicie v koloniach a US to serie. A Cina, ta ide ciste a vyhradne iba cez ekonomicku kolonizaciu. Lenze ked ludia od vyhybiek, tonerov a akciovych letakov chcu sa strkaju na miesta, kde nepatria, tak to aj tak vyzera.
-
-
-
-
A čo hovoríš na teóriu, že to nebola náhoda?
http://dolezite.sk/A_more_se_zmeni_na_krev_Je_to_biblicka_katastrofa_ktera_55.html-
Neverim na proroctva. Proroctva kolektivnych trestov mi pripadaju skor ako snaha o moralizovanie tymi, ktori sa citia niecim viac, nez "bezne" ludstvo.
Preco neexistuju pozitivne proroctva? Napr. v roku XY si slovaci zvolia vladu a vsetcia budu spokojni.
Tzv. proroctva su dielom mensinovej apokalyptickej filozofiie - filozofie stretu dobra a zla v katastroficky ocistnom suboji. Ja som skor za kombinaciu gradualistickeho a skokoviteho modelu s tym, ze ani kategorie dobra a zla nemusia byt zadefinovane iba podla ludskych predstav. To je nakoniec dalsia vec, preco niekto nepredikuje kam smeruje gradualisticky proces? Mozno preto, ze buducnost nie je zase tak jednoduche predikovat. Vieme, ze kombinacia zakladnych psychickych prvkov sa v populacii meni, aj ked celkovy sucet zostava. To znamena, ze smer v ramci spolocnosti moze udat iba tazko predikovatelna specificka kombinacia psychologickychj prvkov: Asi ako ked sucasne sa na planete objavi neikto s kombinaciou typu Stalin a aj Hitle a vedia na seba reagovat.
-
-
-
-
Zdravim pan PeterS,
dakujem za prispevok.
Vobec nespochybnujem, ze velku, a pravdepodobne aj rozhodujucu cast viny nesie firma BP. Pravda je vsak aj ta, ze tazba ropy v menej dostupnych uzemiach nesie so sebou vacsie rizika. A to sa pri havarii prejavilo.
Co sa tyka ropneho zlomu, myslim, ze je to pomerne jednoduche. Historicky sa cena ropy pohybovala na hodnotach 10-20 dolarov. Taraze je to 70-80 dolarov. To samozrejme znamena vacsie systemove riziko pre globalnu ekonomiku a obzvlast nebezpecne su volatilne ceny (vid maximum ceny 147 dolarov za barel pred zaciatkom krizy a pokles ceny na 35 dolarov za barel). Samozrejme, to vsetko ovplyvnuje "nalada" na trhu a cykly "boom-bust". Teraz sme vo faze "bust" - cize deflacia bude nadalej pokracovat so vsetkymi dosledkami.
Pionta je v tom, ze nas caka energeticky chudobna buducnost, nie energeticky bohata, ako si to mysli vacsina ludi...
v principe nie je dolezite, kolko zasob ropy mame, ale ako rychlo ju dokazame tazit... tj. nerozhoduje, ze mam konto so 100 milionmi dolarov, ale to, ze kazdy den mozem vybrat 100 dolarov...
nie je ani tak kontrovrzny samotny ropny zlom, ale skor jeho dopady a to, co by sme s tym ako spolocnost mali robit (podobne je to aj s klimatickou zmenou...)
Zdravi,
Alexander-
Nuz ja neviem, ci je abioticka teoria spravna, ale priklanam sa k nej. Teda ku kombinacii oboch. Nebudem rozvadzat preco, ale vela veci ohladom nasho pohladu na geo-, termo-, solar- a bio- procesy na zemi, ktore platili pred 30 rokmi, dnes uz neplatia.
Tym by sme mali mat ropu stale, avsak s limitou spotreby.
Co sa tyka cien, z toho by som neodvodzoval prilis vela. Samotne tazobne ceny ropy pred krizou boli skor umelym konstruktom danym US politikou voci dodavatelom. Zdrazenie ropy, ktore vyvolalo dve krizy v sedemdesiatych, bolo opet skor rozhodnutim arabskych krajin sa spojit a reagovat na Izrael. Cize zase islo o konstrukt a tazobne ceny podla OPEC su zase skor o tom, udrzat rovnovahu dopytu a ponuky (tazby) a to pre vsetkych producentov vyhodne.
Dalsi osud cien ropy je v opciach a ich cenach na burze. Cena, ktoru vidime v spravach je cena opcie, myslim, ze 18 mesacnej. To znamena, ze ta ropa, ktora sa dnes zobchoduje a my vidime jej cenu, vobec nemusi v konecnom dosledku existovat. A tak aj mohla raketovo rast, co bola len komoditna bublina, ako sucast dnesnej krizy.
Ak som ratal realnu cenu ropy, ocistenu od inflacie, tak som prisiel na to, ze cena ropy zhruba za 67 dolarov je realna cena ropy na urovni myslim ze 1,5 dolara z petdesiatych rokov. Cize pod 67 dolarov je ropa stale lacnejsia, nez na pociatku.
Co ma zmysel je to, ze cena ropy by mala stupnut na uroven, aby bolo zaujimave ju tazit z pieskov a z Arktidy. To je asi cena vyssia ako 80 dolarov.
To je zase otazka, ako sa k tomu OPEC a non-OPEC postavia. Pre OPEC je cena nad 80 dolarov rizikova, pretoze umozni vyrast konkurentom.
Nuz a potom je niekde cena, ktora umozni hlbkove vrty. Tie su dost drahe, urcite cena pri 150 dolarov je asi opodstatnena.
Co je vsak zaujimave, bavime sa o cenach na burze, ktore lietaju hore dolu. Ale tazobna cena je stale smiesna. Mam obavy, ze pri vrte stoji ropa par dolarov (v Iraku, ak si dobre spominam, to urcite nebolo ani 5 dolarov, po tom co tam nabehlo US). Samozrejme, ze ked sa dostane ropa do rury, tak cena poskoci, pretoze rury a armada okolo je draha. Lenze ak si producent a stat delia podiel z ropy, tak si delia cenu pri vrtnej vezi a to je pre (arabsky) stat smiesna sumicka (ak stat nema podiel na transporte).
Cize, z cien ropy by som vela neusudzoval, ropa je skor napojena na dolar a jeho postavenie, ako na realnu tazbu. Ale kazdopadne, ak bude spotreba ropy limitna a z velkych hlbok, ocakavajme cenu ropy nad 150 dolarov. A musime este brat do uvahy tlak na ponuku zo strany krajin, ktore prudko rastu. To je Cina a India. Tie mozu skupit vsetko co dnes odobera bohaty sever. Takze abioticka teoria by nas mohla ochranit pred ropnymi vojnami a pri rozumnej dohode sa mozeme dohodnut, ze cely svet moze spotrebovavat priblizne tolko, kolko dnes spotrebuje sever. Cize predstavujem si, ze maximum moznej kontinualnej spotreby je dvojnasobok dnesnej spotreby. Ale uz ani o chlp viac. Cize nemusi to byt energeticky chudobne, skor spotreba energie ma svoj limit, postacujuci na to, aby sa mal svet tak ako dnes sever.
Samozrejme, skor dohoda nebude a niekto si urcite bude chciet privlastnit viac,nez by mu malo patrit. Pretoze, kto rozhodne v akom pomere sa bude energia delit?
-
-
-
Neviem, mám byť teraz optimista alebo pesimista?
Autor: Ná, Pipipi, Ná
04.07.2010, 11:23 Link | Reaguj | skryť/zobraziť
Dobrý článok. Fajn, že niekto číta aj iné zdroje... Ale, o ropnej kríze, resp. o konečnom, úplnom a skorom vyčerpaní zdrojov ropy už čítam veľmi dlho. A stále je jej dosť. Čo sa týka "zmeny štýlu" života, hlboko pochybujem o schopnosti vedcov & politikov a nejakych ich centralnych a racionalnych opatreniach. Myslím si, že len niekoľko ťažkých, nekontrolovateľných a paralelných kríz si vynúti zmenu. To si odtrpíme. A proposz, za posledných 20 rokov koľko bolo na Slovensku "ekologických" demonštrácií, petícií, referend atď. Jasné, že to sú len formality, ale aspoň niečo o povedomí obyvateľstva. Kauzy tzv. zelených strán ktorým kampane financujú developerské spoločnosti na Slovensku ani nespomínam.
-
Re: Neviem, mám byť teraz optimista alebo pesimista?
Autor: Kaifáš
04.07.2010, 17:07 Link | Reaguj | skryť/zobraziť
No,tak k zeleným,resp. ochranárom by som povedal niekoľko málo teplých viet.Trochu sa v tom vyznám,aspoň čo sa týka lesa.To,čo dokázali ochranári v Tatrách po veternej smršti a likvidovaní kalamity,nemá obdobu.Najlepší lesní hospodári sú Švédi.Každa odborná literátúra uvádza,ako najväčšieho nepriateľa polomov,kôrovca,ktorého likvidácia okamžite po padnutí stromu na zem,je absolútne nevyhnutná.Rozmnožovacie schopnosti a apetít podkôrnych žrútov sa nedá porovnať ani so žralokmi.A naši ochranári sa vrátili do stredoveku,že vraj si les a príroda poradia sami.Ja tvrdím,že zatvoriť ich na Quantanámo by bolo milosrdenstvom.
-
Re: Re: Neviem, mám byť teraz optimista alebo pesimista?
Autor: Ná, Pipipi, Ná
04.07.2010, 17:21 Link | Reaguj | skryť/zobraziť
No veď hej, zelení... ale oveľa horší ako ekofundamentalisti (bŕŕŕŕ, som odniekiaľ prebral, fuj) su ekodeveloperi. Mňa len mrzí, že taký "horský národ" ako Slováci nemá takmer žiadne ekopovedomie. Ľudia zo slovenského vidieka sú brutálni voči životnému prostrediu. To je čo za mentalita?
-
Re: Re: Re: Neviem, mám byť teraz optimista alebo pesimista?
Autor: Viera Grajciarova
04.07.2010, 20:12 Link | Reaguj | skryť/zobraziť
Ja náhodou mám ekopovedomie - na chémiu nedám dopustiť. A herbáre som si tiež robila a neraz som musela odolávať pokušeniu, aby som neodtrhla zákonom chránenú rastlinu. A pred nejakým časom som bola aj na promóciách lesných inžinierov. Okrem toho som prešla všetky krkaháje na Slovenku. A na svätojánsku noc som hľadala poklad ukrytý pod lesným papradím, ale nenašla som nič. A vy ochranári ste už našli poklad?
-
Re: Re: Re: Re: Neviem, mám byť teraz optimista alebo pesimista?
Autor: Ná, Pipipi, Ná
04.07.2010, 23:58 Link | Reaguj | skryť/zobraziť
Ty si proste poetická duša, niečo ako dryáda, to je vyššia miera kultúrneho kapitálu než nejaké ekopovedomie. Lenže, naša mentalita nie je ani eko ani poeto, to len naše sporadické - koprodukčné - filmy nám nastavujú nesmierne poetické, zasnené, horalské (od toho je "Horalka", pošli ďalej!) krivé zrkadlo.
-
Re: Re: Re: Re: Re: Neviem, mám byť teraz optimista alebo pesimista?
Autor: Viera Grajciarova
05.07.2010, 10:40 Link | Reaguj | skryť/zobraziť
Poetická by som iba chcela byť, ale som realistka s emóciami. Ale čo narobím, keď som tak precitlivená žena? Jáj zabudla som na školení nás učili, že svoje emócie si nemáme nosiť na pracovisko a ešte za celú pracovnú dobu sa nemáme medzi sebou rozprávať. Vrajže zahraniční investori majú radi, keď ľudský pracovný výkon ide nad 110%. A hovorí sa, že tí čo si dovolia čo i len ceknúť tak sa im odporúča kúpiť si pojazdnú maringotku a byť šéfovi po ruke vo dne v noci. No a hlavne treba myslieť pozitívne a ešte pozitívnejšie a keď už budeme celkom šťastní a veselí tak svet bude ako lotosový kvet. No ale ochranárom sa žije tí si sadnú do svojich autíčok a povozia sa po prírode pooberajú, pokritizujú, pokrútia hlavou. Ale ešte som ani jedného nevidela, že by sa pozastavili nad pracovnými podmienkami robotníkov. Nad ich bezpečnosťou nad ich právami.
-
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Neviem, mám byť teraz optimista alebo pesimista?
Autor: Ná, Pipipi, Ná
05.07.2010, 12:50 Link | Reaguj | skryť/zobraziť
A prečo len robotníci? Vieš ako robia niektori samozamestnavatelia samych seba sa? Male firmy v 1 osobe a zivnostnici? Ako v pol.19.st. v severnom Anglicku. A preco ma stale strkas medzi ekolov?
-
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Neviem, mám byť teraz optimista alebo pesimista?
Autor: Viera Grajciarova
05.07.2010, 13:35 Link | Reaguj | skryť/zobraziť
Viem ako robia živnostníci a nie je mi to ľahostajné a nikdy nebude. A medzi ekológov sa strkám preto, lebo mám rada prírodu napriek tomu, že konzumná doba jej nepraje. A už som napísala, že niektorí ochranári nevnímajú nič okolo seba iba si potrebujú asi čosi dokázať, ale všetkého veľa škodí. Prírodné úkazy a sila prírody tu boli celé tisícročia spoločne s ľuďmi. Boli tu aj tu zostanú. A hoci nerada hovorím o tom, ale musím povedať, že ľudstvo je premnožené či sa nám to páči a či nie. A na tomto má svoje zásluhy fanatické náboženstvo, a fanatizmus ako taký. S ochranármi je to tak chcú chrániť prírodu, ale zabúdajú, že ľudia sú jej súčasťou. Všetko so všetkým súvisí. Ľudstvo je nepoučiteľné a nik nevie ako dlho to takto zostane.
-
-
-
-
-
-
-
Copyright © 2007 - 2012 jeToTak.sk. Všetky práva vyhradené. ISSN 1337-8872
Využívame spravodajstvo z databázy ČTK, ktorej obsah je chránený autorským zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupňovanie tohoto obsahu či jeho častí verejnosti,
a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu ČTK výslovne zakázané. Copyright (2003) The Associated Press (AP) - všetky práva vyhradené.
Materiály agentury AP nesmú byť ďalej publikované, vysielané, prepisované alebo redistribuované.
Design by MONOGRAM and Maroš Schmidt, Technology by MONOGRAM – TYPO3 Specialist

