JeToTak.sk - úvodná stránka

Výber z blogov

Kam miznú regionálne rozdiely

Priepastné regionálne rozdiely Slovenska sa často spomínajú medzi najzávažnejšími problémami nášho štátu. V tejto veci sa zhoduje ...

[Štefan Domonkos]

Turecko na križovatke

Na prvý pohľad sa zdá, že život v Istanbule sa nezmenil. Na cestách sú zápchy, ľudia sa ponáhľajú na trajekt alebo na autobus. Už ...

[Joachim Becker]

Ľudské práva neonacistov aj utečencov sú rovnaké

Predvčerom bolo 10. decembra, Medzinárodný deň ľudských práv. No oslavovať toto výročie vo chvíli keď na Maďarskej hranici, v Tompe, ...

[Peter Weisenbacher]

Diskusia k článku:

O perestrojke v ČSSR bez antikomunizmu

  • Dobra knizka!

    Autor: PeterS

    13.12.2012, 12:53 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

    Ano, je to zaujimava kniha a vdaka blistom za jej inzerciu. Rovnako, ako za inzerciu knihy Proc tak snadno (Ivo Mozny), ktoru treba k tejto doplnit.
    Pullman hovori, ze na pociatku nebolo Slovo, ale nezaobera sa tym, co teda tam bolo. Mozny hovori, ze bozie dielo stvorenia bolsevickeho rezimu si privlastnili klany, pre ktore nakoniec forma primitivnej ekonomiky, kde vztahy a privilegia zaviseli na momentalnej konstelacii sily klanov, zacala byt prilis draha (trasakcne naklady roznych pozornosti a kupovania si postavenia a privilegii, casto to stalo zivot, ci zatratenie celeho rodu) a tak presadili vztahy na zaklade zmluvy - sily majetku, namiesto adorovania prchavych privilegii, ktore ziju iba v pameti a strachom.

    To su maximalne dolezite poznatky pre nasu sucasnost!
    1. aj disidenti, ci ini nespokojni si mysleli, ze staci vymenit neschopne (stranicke) klany NAMI - SCHOPNYMI (nie prioritne demokratmi, tlacili sa tam talibanci aj nacionalisti). Cize, klanovy system zostal, fuzoval do novych pomerov, len sa vymenili kapovia. Meciarov system (kapitalovotvornej vrstvy) je presne stary klanovy system minulosti dovedeny do dokonalosti. To co bolo prykryte KS propagandou sa odhalilo v plnej nahote. Takyto sme boli doposial my, teda najme nase elity, ibaze pod pokrievkou bolsevickeho mlzenia. A klany pokracuju na vsetkych urovniach, nie len na najvyssich, ako dokazuje p. Vitkovic. Treba vsak dodat, ze socialny kapital a klany funguju i v kapitalizme, ibaze mozno v jemnejsej podobe, s vecsim leskom a zdanim medialnej kontroly. Ci je riesenim zmena volebneho systemu, alebo vypalenie feudalnych palacov, tazko povedat. Nase elity a klany su dostatocne hlupe a teda arogantne, aby prezily (opet, vid. Vitkovic). A obcan, ako ukazali antigorili, je pasivny a zmeteny. Velka cast voli stare klany, mala cast, najme mlada stredna trieda je zmetena, tusia, ze ide o ich buducnost, ale este stale tam funguje neistota o tom, ci sa zapojit do tunelovania so starymi klanmi, alebo vytvorit nove dohody. Ono, ked aktivisti zivoria aj zo statnych penazi, ktore im klany vydeluju, tak sa tazko hryzie ruka, ktora vas krmi almuznou. A taka pozvanka na chlebicky a kavu od klanov, ma stale lesk, ako vo filmoch, kde rolnik drzi pokorne capicu, ked vstupuje pansvu do kastiela.

    2. konstrukcia dohody ako zmeny systemu privilegii na istejsi a lacnejsi system. Vsetcia si pametame Klausa, jeho pravne nepripravenu privatizaciu. Vyzera to ako diletantstvo, ktorym este aj dnes trpime (doposial su kradeze majetkov fondami nedoriesene). Ale toto bol pociatok tych novych dohod a pravidiel!!! Mocne klany sa dohodli, ako si ten majetok privlastnia co najjednoduchsie, bez zbytocnych komplikacii. Meciar, Gorila..., to du uz len konsolidacie tohoto na oohlad deraveho, avsak vnutorne asi velmi ucinneho, systemu novymi, ci starymi klanmi. Vonkajsie pravidla davaju ramec na dohody pri Cole, tak naco ich menit? Je az usmevne, ako stare klany obhajuju ustavu, aka je este dobra, ako sa rozni mocipani a servismeni smeju, ked vysudia milionive odskodne a bezny obcan za spackany zivot ci zdravie este je popotahovany. Co si maju zablokovat flexibilne klanove dohody z cukrarni, obyvaciek s kamerami, ci Vazovovej?

    Ziadna revolucia, zasadna zmena u obcanov a v spolocnosti neprebehla (aj tie slavne mandarinky sa plebsu vysypu v hypermarkete, nech sa pobiju, pretoze do 10 minut je po nich. A Schengen je len domyselnejsi posunuty plot.). To sa iba klany preskupili (preto vsade najdeme bolsevikov, ved vlastnia know how) vytvorili nove dohody cez ktore si urvali majetky a nove pozicie. A ako hovori Vitkovic, novy system sa prave vycerpal, dohody o exploatacii 60 rocnej industrializacie su natolko primitivne, ze nevytvorili nic konstruktivne zhladiska NH, prezrali potencial a este aj zablokovali dany stav voci zmene.

    Asi by bolo naozaj najlepsie zalozit republiku este raz.

    • Re: Dobra knizka!

      Autor: ptak

      13.12.2012, 14:22 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

      Ak poznáte historické okolnosti, tak tie odkazy na boľševikov v zmysle hanlivého pomenovania ste si, na rozdiel od chorobných antikomunistov, mohli odpustiť.

      Akú spoločnosť chcete znova zakladať - aký kapitalizmus, ktorej krajiny, ktorej doby?
      Nejaký dobrý, bez ničivých vedľajších dopadov?
      Kde sa pred úplným krachom nezachraňuje biliónmi dolárov,
      bez vyvolávania vojen, fašizmu, rasizmu, bez chudoby a hladu?

      • Re: Re: Dobra knizka!

        Autor: PeterS

        13.12.2012, 15:24 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

        Neviem presne, kde je pomenovanie bolsevik nepatricne. Historicke suvislosti poznam a nie tak davno som ich zhrnul v prispevku o Stalinovi. Bolsevik je kazdy, kto zastitujuc sa ludom, buduje absolutisticku vseobecnu (vsadepritomnu) klanovu moc na zaklade otvorene ci skryte nasilnych pravidiel, popierajuc, ci niciac volu inych. Zacalo to Leninom a jeho teroristami. A ani neskorsi aparatcici a nomenklaturnici neboli ini.

        Aj ked dnesni bolsevici bojuju najme na poli ekonomickom a nie tak vyrazne na politickom, ci o nasilnu zmenu vedomia ludi, ich technologie a pristup su podobne ich predchodcom.

        Netreba objavovat objavene v oblasti, aku spolocnost budovat. Od antiky, ci konfucia vieme, ze zakladne pravidlo je harmonia a vyvazenost. Nie priemer, ale spolupracu a synchronnost vsetkych odlisnych casti. Na zapade tuto vyvazenost balansovala svojou volou istu dobu stredna trieda. Bola ucinnym lakmusovym papierikom na ktorom sa vyhodnocovala tak prosperita, ako aj konstruktivna miera slobody, ci koncentracia moci.

        Tazko pripisat niekomu vinu za to, ze kapital a umely postindustrialny svet nepozorovatelne preklopili misku vah a z pozicie svojho autonomneho zivota likviduju vsetko, co im stoji v ceste. Vieme definovat iste epizody - energeticka kriza a rast nakladov, celosvetova komunikacia elektronicky i prudovymi lietadlami, 3,5 mld. novych pracujucich po pade vychodu, globalizovany outsourcing s nutnym 12% rastom obeziva... to su vsetko vonkajsie deje v ekonomike, ktorym sa spolocnosti prisposobuju a jednotlivci vyuzivaju.

        Kapital potrebuje prilezitost, alebo plan. Skocili sme do vlaku prilezitosti, avsak ani nie do posledneho vozna, toboz do lokomotivy. Vezieme sa v drezinke a muklujme pri cisteni kolajnic. Potrebovali by sme vsak obsluhovat aspon jedno navestie rozumnou volou, aby sme aspon trosku zharmonizovali ten bordel na kolajniciach. Je otazkou, ci sa niekto z buducej generacie na ti podujme.

        • Re: Re: Re: Dobra knizka!

          Autor: marián vitkovič

          13.12.2012, 16:03 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

          ... Pullmanova knižka je o.k. osvieženie, Profantov článok o nej v norme, .... ale , čo ma najviac potešilo v tomto vrcholiacom marazme, lemovanom hyperidiotským spätným odkupom SPP p. precedom pod dohľadom statných ošetrovateľov z EPH , ... je jednoznačne Vaša reakcia, nie že tam spomínate moje meno ancikrista, ale, somple, pokiaľ tu ešte fakt žijú ľudia s názormi a schopnosťou myslieť ako Vy, tento národ/ občianstvo úplne neskape ... len toľko.

          • Re: Re: Re: Re: Dobra knizka!

            Autor: PeterS

            15.12.2012, 01:56 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

            Dakujem za Vas nazor. (Isteze sa citim polichoteny)

            My to tu uz asi nerozduchame inym smerom, ale hlavne je, aby sme to rozdychali. Rovnost pred rozumom sa da dosiahnut len nasilym, takze dokial to ide, treba sirit "vatru" poznania (svojstojnost zapali preceda).

            Nikdy by som v 1989 neveril, ze sa da takto skur.vit stat. Doposial som denne v soku, odkial sa ti idioti beru. Ci je to nejaky nas etnicky morfizmus, ze tunajsi clovek sa tolko snazi niekam sa strcit, vyskocit do funkcie, na ktoru nema, robit veci, ktore nevie, ci vyjadrovat sa k niecomu, co nepozna, az zmorfuje na idiota, bars keby sa drzal oviec, zahradky a svojho remesla, bol by normalnym clovek. Domnievam sa, ze dost podstatnu negativnu rolu zohrava pycha. Mnohymi ludmi lomcuje strasna pycha. Staci si pozriet inet diskusie, ako su so vsetkym hned hotovi a vsetko vedia bez pochybnosti a ziaden argument nie je pre nich navodom na samokorekciu. Ani zrnko pokory. A diskusie su v podstate len neskodnym exhibicionizmom. Ako to vsak vyzera v realnej zatazi?

            Pravdepodobne je dnesna doba aktualne nad nase kapacity, ak vezmeme nejaku priemernu osobnostnu bazu ako jeden SK organizmus. Resp. skladba vlastnosti tejto extrahovanej osobnosti nesposobuje v konecnom dosledku konstruktivny vysledok.
            Typujem, ze nebude problem v rozmyslani, ale v tom, ze vsetko prebija par negativnych vlastnosti. Napr. mozete mat komplexneho cloveka, ale v motivacii casto prevazuje napr. zavist, pripadne msta. (Napr. Jana S z Glance House nie je hlupa, rozmyslat vie, ma volu, akurat tie emocie, ked sa to spoji so zavistou a pychou, je z toho katastrofa.)

            Spolieham sa na to, ze priroda, energia i logika umeleho industrialneho sveta razne vyzve ludstvo k adaptacii na meniace sa podmienky. V horizonte 20 rokov. Pokial sa ludia dovtedy nepozeru a navzajom nezotrocia, budu musiet zacat spolupracovat na adaptacii. A to uz nebude mozne bez vylucenia dnesneho primitivneho ekonomickeho voluntarizmu.

    • riziko

      Autor: palo satko

      13.12.2012, 16:19 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

      doba bola tehotna zmenou ale ludom sa nechcelo isť do rizika. boli sme spolu s dederonmi poslednými čo sa mali relatívne "dobre". ludia sa ani tak neobavali nejakej nakladačky od policajtov (nakoniec každemu bolo jasne, že gorby už jakeša neochrani, ked sa vykašlal na strategickeho honeckera) ako rozvratu, už aj tak balancujuceho hospodarstva. nazorne to bolo vidiet na generalnom štrajku, ktory po dlhych diskusiach nakoniec prebehol ako srandička v robote. ešte aj manifestacie na namestiach prebiehali večer, po tom čo si ludia odcvakli dochadzkovu kartu. druhou vecou je, že na namestiach chceli lepši socík a nejakou rozsiahlou rebeliou mu nechceli "ubližiť". "toto" čo je tu dnes chcelo asi 5%.

      • Re: riziko

        Autor: PeterS

        13.12.2012, 17:25 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

        Vraj rozhodol prichod robotnikov CKD na Letnu, ktorych doviedol dnes uz zabudnuty XY, ktoreho meno si uz ani ja nepametam, aj ked som ho nie tak davno googlil. Ale vraj tento zabudnuty pan rozhodol (aj ked si spominam, ze predtym tam v zavode recnil Stepan, alebo kto, ale to boli take strasne frazy, ze naozaj si nic ine aparatcici nezasluzili, len protest. Takze mozno aj to zaucinkovalo). Na UV boli v soku, ze dobre plateni, rekreovani, socialne zabezpeceni, v novom ubytovani elitni prazki robotnici vysli do ulic... a odmietli tento blahobyt (bolo by zaujimave sa pytat dnes, ako to vidia a ake mali osudy).

        Gorbi to odpiskal, intervencia by znamenala, ze jastrabi v UV KSSZ by ziskali navrch, co by znamenalo, ze aj on aj vsetcia reformisti by isli reformovat na sibir miestnych samanov.

        A teraz jeden postreh a trochu realii:
        Revoluciu som si odsluzil v PTP, kam ma na treti pokus zaradili ako nespolahliveho. Moji materski PTPaci, alias cestne vojsko, utvar v Prahe, bol pouzivany na poulicne bitky. Zvecsa vzdy, ked hrala Praha, ci s Ostravou. Na jar 1989 to piskli 2x, co som zazil. Piskli myslim ze aj marcovu demonstraciu. Potom som isiel stavat Temelin ako kancelarska krysa. Bolo nas tam "peškov" pozehnane, u nas asi cez 1000 dusi. Dve roty komplet cierne (romska, nikdy nezabudnem na argumenty proti mne, ako hodnostne a funkcne nadriadenemu, typu: "Já nebudem bit, já pridem v noci a šmyk, šmyk" naznaciac pohyb britvou.) Dalsie roty zmiesane a dve biele. Na dokreslenie, islo zvecsa o politicky a spolocensky nespolahlivych, bojovakov s pruserom, pohranicnikov vyberanych zo zapadakova, ktori napriek tomu nesluzili dobre s mentalne postihnutych. Ako evidencak som mal ich papiere a tak so casto nasiel zaznam typu "IQ nemeratelne". Spolocensky nespolahlivy mal v papieroch napr. "oznamenie z miesta bydliska" (rozumej dochodca v menopauze) o tom, ze vojin "turuje motorku a pise vulgarne slova".
        Nuz a ked zacali manifestacie, zavladla u dostojnickeho zboru scasti nervozita, scasti strach a scasti nihilizmus. Sluzil som nepretrzite pri dalekopise, ocakaval sa poplach, avsak vobec som si nebol isty, ci aktualni DeVeTe (pre mladsich - dozorny vojenskeho telesa) pisknu poplach. To bol ten nihilizmus.

        Strach sa ukazoval napr. u podplukovnika pre IPV (ideovopoliticku vychovu). Ako som obsirne ucelne vykresloval ludsku "kvalitu" materialu na utvare, ta masa peskov mohla rovnako dobre zmastit fanusikov, ako aj vlastnych dostojnikov. Im to bolo jedno, stejne si pobyt na vojne skracovali kradezami a drobnym zlocinom (mesacne sme mali okolo 30 vypocuvani na prokurature, ci preveleni do Sabinova, ci do civilnej basy. Tito kradli ako straky od Budejovic az po Prahu).
        Cize spolahlivost nulova. Podplukovnik to s peskami skusil hrdinsky na nastupe, ale ani nedohovoril. Ostatni sa bali nakoniec aj preto, ze hned vedla kasina bolo panelak s dostojnickymi panickami.
        Nastastie peskov sa podarilo udrzat v klude a v kasine, aj ked na takom vikendovom nastupe z mojej RTZ (rota technickeho zabezpecenia) sa z 80 vojakov dostavili horko tazko 5ti. Zbytok bol bohvie kde, zvecsa mimo kasina.
        Nuz a nervozita - nasi dostojnici boli tiez nespolahlivi, ci uz politicky, alebo kadrovo a tak nie kazdy si bol isty svojim flekom po zmene poriadkov. Opravnene aj ked urcite necakali az taky fukot. Po revolucii bola cela brigada zrusena...

        Takze, tymito memoarmi som chcel len dokumentovat, ze konkretne u nas na silovom utvare bola vola na odpor a viera v aktualny poriadok na bode mrazu. Kovani komunisti sa zatriasli pred moznym nekontrolovatelnym nasilym (nasi SZMaci nas zasobovali vseliakymi videopaskami, od tankov na namesti nebeskeho pokoja az po ceausescu, takze sa vedelo, ze to ide). A na druhej strane tam bolo hodne dostojnikov, ktori boli v dovtedajsich mocenskych bojoch podzubani a takito zbiti psi uz budu velmi tazko dobre strazit. To je vlastne myslienka, ku ktorej som sa chcel dostat. Prilis vela zahorknutych stranikov v politickom, mocenskom a hospodarskom aparate. Taky zatial nepomenovany faktor - nieco ako ticha vzbura (nihilisticka lahostajnost) otrokov na patricijskej obchodnej veslici. Takze nie len ti technokrati, ktori chceli premenit svoje kvazivlastnictvo statnych podnikov na realne a ti informovani, ktori vedeli co kde treba ziskat, ale aj ti udupani a podzubani servismeni su subjektami zmeny.

        • Re: Re: riziko

          Autor: PeterS

          13.12.2012, 17:30 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

          Pardon, preklep, nie pohranicnici s mentalnym postihnutim, ale "A" mentalne postihnuti. Obecne. takych bola snad tretina tvaru.

          • Petr Miller sa volal...

            Autor: zolo z olo

            13.12.2012, 17:56 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

            Ten bol prvý minister práce a sociálnych vecí po Plyšáku 89

            • Re: Petr Miller sa volal...

              Autor: PeterS

              13.12.2012, 21:13 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

              Jesss, to je on. Inak Stepan vtedy fakt perlil, niekde pisu, ze uz jeho vypiskanie bol signal pre KSC, ze stratila podporu. BTW, tak ako sa Stepan obul do deti, za co zozal piskot, i nas preceda deklasoval deti...

              • Re: Re: Petr Miller sa volal...

                Autor: Stav

                14.12.2012, 07:42 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

                u PTPakov, opisany Petrom S. nasvedcuje, ze 89tom sme nemali zamatovu revoluciu, ale zamatovy rezim. Rezim sa nenaucil princip drvivej prevahy (overwhelming force), ktory sa uspesne pouzival u vitazov studenej vojny.
                Podla toho principu sa malo poslat proti tisic PTPakom s lopatami 10 tisic vojakov s ostrymi. Niekolko odvaznejsich dostojnikov by odstrelilo tucet PTPakov a bol by pokoj na 18 mesiacov. Aj vojakom by sa to pacilo, ako sa "hrdinsky" zachovali pocas spomienok v krcme a hlavne na rande.

        • armada

          Autor: palo satko

          14.12.2012, 08:34 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

          vraj vtedajší minister vaclavik rozmyšlal zavolat do prahy vojakov s ostrymi aby urobili poriadok. ale donieslo sa mu že nejaky lampasak realny velitel realneho bojoveho utvaru, povedal, že zastreli prveho hajzla, čo mu da príkaz strielat do ludi. nakoniec ked vaclavikovi povedali, že platí staré heslo československej armady, že nikdy nepojde so zbranou proti ludu, tak sa stiahol a oni ho okamžite pri prvej priležitosti nakopali do guli a dali tam vaceka, či ako sa volal. aby to prebehlo "zamatovo" bol zaujem každeho. od vladivostoku po havaj.

          • Re: armada

            Autor: PeterS

            15.12.2012, 02:15 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

            Nuz, tiez nam odlahlo, ked ho vykopli. Chces, nechces, ked si v klube, davas pozor, co povie tvoj najvyssi velitel. A kazdy vecer sme sledovali spravy a sledovali, kto co povie, aby sme vedeli, kto je este pri zmysloch a kto nie. A ten Vaclavik nevzbudzoval doveru.

            Povravalo sa, ze vznikla dohoda, ze vesat sa nebude, takze veci mali prebiehat nezne.
            (To nasadenie CSLA by som uplne nezavrhoval pre akusi tradiciu. Platilo pravidlo, ze nemas sluzit vo vlastnom kraji a susednom okrese. Aby ta neposlali zastrelit vlastneho suseda.)

  • internacionalna intervencia

    Autor: palo satko

    13.12.2012, 16:04 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

    občanom cssr sa tak nechcelo ist do ulic, že hrozilo, že podobne ako v roku 1968 aj v roku 1989 k nam vtrhnu s internacionalnou intervenciou reformatori z bratskych krajin. nebyť nedoslichavosti a toho že sa prave napchaval klobasou velitela zasahu michala danišoviča , ktory skandovanie "mame hole ruce" prepučul a myslel si že kričia "mame hole v ruce" (pre sučasnu mladeš,ktora nevie česky hole su aj palice) a s výkrikom: brante moju klobasu! spustil revoluciu, plnili a prekračovali by sme XIV.pětiletku a nemodlili sa ku koheznemu fondu.

  • 1968 - 1989

    Autor: historik

    13.12.2012, 23:19 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

    Večné rozjímanie nad rokom 1989, keď akože udatné národy východného bloku zhodili svoje jarmo bolševického útlaku a hrdinsky si vybojovali slobodu, je nahovno. Žiadna revolúcia, žiadna sloboda, o udatnosti ani nehovoriac.

    Pre Československo posledná šanca sa rovnocenne priradiť do "demokraticko-slobodne-kapitalistickej" Európy bola v roku 1968.
    Vieme ako to v 1968 dopadlo a konečne si priznajme, že rok 1989 bol fraškou. To, čo sa deje po 1989 je nepodstatné, pretože ktokoľvek by bol pri moci, skončilo by to takto nahovno.

  • skutocne zjavenie

    Autor: peter matis

    14.12.2012, 08:15 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

    clanok a hlavne kniha o ktorej pojednava ma osvietenecku hodnotu.

  • Nie nacionalizmus vedie k vojnám, a nie európske zjednotenie k mieru

    Autor: Romann

    14.12.2012, 10:55 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

    Na EÚ často pozeráme ako na projekt, ktorý Európe zabezpečuje trvalý mier. Vždy, keď národné štáty presunú časť svojej suverenity na nadnárodný celok, vznikajú konflikty. Preto treby euro zrušiť a vrátiť sa k národným hraniciam. Najsilnejším esom zástancov európskeho projektu je obvykle tvrdenie, že nacionalizmus vedie k vojne, zatiaľ čo budovanie európskeho spoločenstva k mieru. Preto nám všetky straty, ktoré sme kvôli Bruselu utrpeli v oblasti demokracie, suverenity a transparentnosti, nakoniec vynahradí ušľachtilý cieľ: mier v Európe. Pokračovanie na: www.voltaire.netkosice.sk, téma: Nie nacionalizmus vedie k vojnám, a nie európske zjednotenie k mieru

    • Re: Nie nacionalizmus vedie k vojnám, a nie európske zjednotenie k mieru

      Autor: Nacionalizmus

      14.12.2012, 11:57 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

      k vojnam nevedie, ale EU k mieru ano.

  • doublespeak a tichy suhlas so socikom...

    Autor: stano-stredoeuropan

    17.12.2012, 12:56 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

    v 1989 som bol 4tak na gympli - GAMCA (maticky vyberovy gympel). este pred revoluciou nam dali taky dotaznik, kde jedna otazka bola, ci si myslime, ze lepsie zriadenie je kapitalizmus alebo socializmus. ex-post sme sa dozvedeli, ze sme boli prvy rocnik, ktory vacsinovo na otazku odpovedal, ze lepsi je kapitalizmus. len to uvadzam, ze ten implicitny suhlas so socikom si myslim ku koncu stale viac a viac erodoval. koniec 80tych rokov uz nebol zaciatok 50tych. takze jednak idealistickych nadsencov v realnom sociku 80tych bolo minimum, plus represie boli stale bezzubejsie, pricom porovnanie s Rakuskom bolo napriklad pre divakov CST a ORF ocividne. preto si myslim, ze aj spolocenska objednavka bola - do dvoch rokov dobehneme Rakusko, potom uz bude vsetko fajn. este si spominam na stretnutie s novinarmi vyhodenymi v 68mom so Smeny testne po revolucii s nasou triedou stvrtakov. ti pani - vyznavaci sociku s ludskou tvarou stale zili v predstave, ze sa bude pokracovat v Dubcekovskom 20 rokov starom projekte. pocas tej besedy im niekto natvrdo z nas 17/18 rocnych faganov povedal do tvare, ze ziadny socik nechceme, ze revolucia ma priniest standardny kapitalizmus - ten ako bol v zapadnej Europe. mozme viest debatu, kto mal z revolucie ake ocakavania. fakt je ten, ze 68tnici mali mozno aj ocakavania zdokonalovania sociku, ale myslim, ze mlada generacia uz nemala skusenost tejto kvazi nadeje, a cisto pragmaticky chcela rovanku zivotnu uroven ako na zapad od nas, bez experimentov, cize to co bolo tam - natvrdo povedane kapitalizmus. a to tito ludia vedeli uz aj koncom sociku, nejake floskule o glasnosti im nic nehovorili, nebola to uz ani fiktivna nadej ozivenia spolocensky sprofanovaneho systemu - realneho sociku Breznevovskeho typu.

Odporúčame

Video

Čo s utečencami? vačší format, videoarchív


Fotoreport

Výstava v átriu

Čoskoro otvoríme našu fotogalériu.

Occupy Wall Street
Occupy Wall Street 5 Occupy Wall Street 4 Occupy Wall Street 3 Occupy Wall Street 2 Occupy Wall Street 1
Kreacionistické múzeum Petersburg (5) Kreacionistické múzeum Petersburg (4) Kreacionistické múzeum Petersburg (3) Kreacionistické múzeum Petersburg (2) Kreacionistické múzeum Petersburg (1)

Copyright © 2007 - 2018 jeToTak.sk. Všetky práva vyhradené. ISSN 1337-8872

Využívame spravodajstvo z databázy ČTK, ktorej obsah je chránený autorským zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupňovanie tohoto obsahu či jeho častí verejnosti,
a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu ČTK výslovne zakázané. Copyright (2003) The Associated Press (AP) - všetky práva vyhradené.
Materiály agentury AP nesmú byť ďalej publikované, vysielané, prepisované alebo redistribuované.

Design by MONOGRAM and Maroš Schmidt, Technology by MONOGRAM – TYPO3 Specialist