JeToTak.sk - úvodná stránka

Výber z blogov

Všetci v protismere

Michal Horváth napísal celkom dobrý text k veci. Ale je tu niekoľko „ale“. Súhlasím, že eurozóna nemá ako vykopnúť Grékov. Nie je ...

[Tiburon]

Zvrátená logika európskeho protikrízového plánu

V nadväznosti na včerajší článok Joachima Beckera dopĺňame nasledovné. V médiách sa často prezentuje údiv nad schizofréniou ...

[Kriteko]

Diskusia k článku:

Osudy porazených veľmocí: Afganistan 1989, Irak 2011

  • kazda odchadzajuca velmoc...

    Autor: rado

    20.12.2011, 09:13 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

    ...so sebou berie aj svet, ktory vytvorila. Natiska sa neprijemna otazka: nezvykli sme si prilis na nase pohodlne miestecko v nom, v tichom zavetri mocenskej politiky?

    • Re: kazda odchadzajuca velmoc...

      Autor: Tomas .. Husar

      20.12.2011, 10:40 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

      Ano, pad imperii byva drsny. Tak to bolo aj pri zaniku rimskej rise a chaos trval niekolko storoci. Preto u Mesika nechapem tu deklarovanu radost z mozneho padu pax america a hladani paralel s ruskym Afganistanom a jeho dosledkami.

      • Re: Re: kazda odchadzajuca velmoc...

        Autor: PeterX

        20.12.2011, 11:02 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

        Tiez to nechapem, obzvlast po tom ako sa autor blogu dobre nabalil v skorumpovanej Svetovej banke, masivne dotovanej z rozpoctovych zdrojov USA so zamerom presadzovat aktivity poskodzujuce zivotne prostredie a socialny system krajin tretieho sveta iba preto aby mohli USA tazit z pre ne vyhodneho systemu medzinarodneho obchodu a exportu do tychto krajin. Tiez nechapem, preco ma niekto potrebu blogovat o tak sirokom spektre tem, ale nech sa paci, je to kazdeho pravo, ale rovnako mame my pravo mysliet si o tom svoje...

      • Re: Re: kazda odchadzajuca velmoc...

        Autor: Pavol Y

        20.12.2011, 11:10 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

        ja som tam žiadnu deklarovanú radosť nepobadal. Porovnanie ZSSR v Afganistane a USA v Iraku áno, ale radosť nie.
        Čo konkrétne ťa vedie k tomu, že Mesíkovi pripisuješ radosť z amerického dabakla v Iraku? A raduje sa v článku aj zo sovietskeho debakla v Afganistane? Ja len, že by na neho potom mali začať pľuť aj rusofili...

        • Re: Re: Re: kazda odchadzajuca velmoc...

          Autor: PeterS

          20.12.2011, 12:32 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

          To su Mesikopluvci obecni. Vzdy sa najde dovod na pluvanec. Hlavne ak si niekto dovoli spojit ikonu USA s CCCP.

          Bohuzial Mesik ich spojil plytko a teda nie je jasne, aka synchronicita, ci kauzalita viaze spolu CCCP a USA.

          Tych 15000 strat bolo nic, nieco cez 1% z celkovej ucast. Jatrabi boli nazhaveni, vojsko v pohode. Islo o politicke rozhodnutie, pretoze aj take male straty v situacii zmenenej politiky a vseobecneho upadku zacali byt neznesitelne. Je to podobne v US? Mne sa zda, ze nie. Dnes uz nerukuju deti zo strednej bielej triedy, ako za Vietnamu, kedy intelektualni oteckovia a mamicky pisali o stratach svojich deti a vyburcovali zostatok proti vbojne. Dnes rukuju najchudobnejsi z chudobnych, po ktorych ani pes nestekne. US sa poucili, armada je skor ciernocervena, nez biela. A tak mozu smelo vycitat Obamovi, ze sa boji rincat zbranami a cudzimi nebielymi zivotmi.

        • Re: Re: Re: kazda odchadzajuca velmoc...

          Autor: Tomas .. Husar

          20.12.2011, 12:39 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

          Pokial ide o literaturu, tak som rusofil, ale ked ide o veci verejne a slobodu som rusofob. Od dob rurikovcov, zlatej hordy a ivana hrozneho sa nic nezmenilo na tom, ze ta krajina je bez slobody a obcanov.

          • Re: Re: Re: Re: kazda odchadzajuca velmoc...

            Autor: Pavol Y

            20.12.2011, 14:12 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

            takže kde je v tom článku tá deklarovaná radosť?

          • Re: Re: Re: Re: kazda odchadzajuca velmoc...

            Autor: Pavol Y

            20.12.2011, 14:12 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

            takže kde je v tom článku tá deklarovaná radosť?

            • Re: Re: Re: Re: Re: kazda odchadzajuca velmoc...

              Autor: Tomas .. Husar

              20.12.2011, 16:24 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

              mas pravdu, je to skor ticha radost medzi riadkami a paralelami ako deklarovana

              >zaujímavá iná historická paralela: 21.12.1991, menej ako tri roky po opustení Afganistanu, sa stalo to, čo bolo pre generácie nepredstaviteľné.....

              >ktorá by ľahko mohla posunúť zadlženého a deindustrializovaného amerického obra cez okraj priepasti, do ktorej nazreli Rusi práve pred 20 rokmi, cez zimný slnovrat roku 1991.

              Asi citam viac medzi riadkami ako tam bolo napisane ale ja som to vnimal az skoro ako bahnenie si v predstave ze US a cely tento nas euratlanticky svet pojde do trubiek.

              • Re: Re: Re: Re: Re: Re: kazda odchadzajuca velmoc...

                Autor: Pavol Y

                20.12.2011, 17:46 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

                a konkrétne medzi ktorými riadkami si si to prečítal? :)

                • Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: kazda odchadzajuca velmoc...

                  Autor: Tomas .. Husar

                  20.12.2011, 17:54 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

                  medzi tymi co som uviedol.

                  Clanok bol predsa o tom, ze rusi v dobe svojej slavy skocili do avganistanu a po mnoho rokoch s tade museli odist a chvilu po tom celi ich CCCP klakol a ze amici isli do Iraku a po mnoho rokoch sa stiahli a kedze je kriza tak amici mozno padnu do priepasti do ktorej rusi iba nazreli.

          • Re: Re: Re: Re: kazda odchadzajuca velmoc...

            Autor: PeterS

            21.12.2011, 00:26 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

            V Rusku este skoro nikdy nepanovala autochtonna vlada. Prave ten Ivan Hrozny bol snad jeden z mala domacich suchozemcov.
            V Rusku prebieha neustale skryty boj o moc vzdy dvoch skupin podla klasickeho strategickeho hesla krv alebo poda.
            Tato otazka je pritomna vzdy, ale v Rusku je to velmi vypukle a krute, najme charakterom zucastrnenych stran.
            Uvidime, ako sa krv alebo poda bude riesit v EU, specialne v Nemecku. Tiez krajina, ktora tuto otazku riesi stale, resp. ju riesia za nu. Resp. dlho ju riesil Velka Britania pocas Europskeho koncertu 1815-1914, takze sme si ani doma nevsimli, tak ako na tych Rusoch.
            Niekedy je to vyslovene optikou, pozor na to. Procesy a krutosti su potencialne vsade rovnake, akurat ze miestna a casova kombinacia faktorov to tak neukaze, ako inde.

            • Re: Re: Re: Re: Re: kazda odchadzajuca velmoc...

              Autor: Tomas .. Husar

              21.12.2011, 07:06 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

              "zdy dvoch skupin podla klasickeho strategickeho hesla krv alebo poda. "

              Peter co to znamena krv a poda?

              Preco je rusky sposob vladnutia dnes rovnako ako pred 100-500-800 rokmi daleko krutejsi ako v Europe?

              • Re: Re: Re: Re: Re: Re: kazda odchadzajuca velmoc...

                Autor: PeterS

                22.12.2011, 03:09 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

                Co treba vziat ako zaklad moci? Jednotu naroda/skupiny (krvi), alebo jednotu uzemia (pody)? Krv, alebo poda je genetika, alebo uzemie/system moci. Cize bud staviam na genetickej blizkosti, alebo uzemnej blizkosti a jednote.
                Kam patri napr. Rusko? Uzemne je v jednote s vychodom, Aziou, krvou vsak skor s Europou. Rusko akoby nedbalo na krv a uzemne sa rozpinalo. V Europe aj za cenu obetovania pribuznej krvi slovanov.
                Alebo naopak, expanzia cez krv - zidia.

                Otazku vniesol ideolog nemeckeho rolnictva Darre.

                Na tejto otazke sa lame aj pevninsky a morsky pristup ku geostrategii.

                • Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: kazda odchadzajuca velmoc...

                  Autor: Tomas ..Husar

                  22.12.2011, 07:15 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

                  Rozumiem tomu este menej ako pred tvojou odpovedou.

                  Ale ako to prosimta vysvetlujue fakt, ze v Rusku vzdy panoval rezim ktory sa so slobodou a pravami a zivotmi svojich obcanov moc neparal a vzdy bol o triedu krutejsi ako sudobe rezimi v Europe?

                  • Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: kazda odchadzajuca velmoc...

                    Autor: PeterS

                    23.12.2011, 02:34 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

                    Pripomen sa pls. zaciatkom roka, skusim vyhmatnut podstatu. Teraz som celkom utahany zo sviatkov pokoja a mieru :) Chytame aspon 20 zajacov naraz, od stahovacku, cez rekonstrukciu, zubara az po sviatky.

                    • Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: kazda odchadzajuca velmoc...

                      Autor: Tomas .. Husar

                      23.12.2011, 06:23 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

                      Uz som si spomenul na krv a poda. To pouziva pospolitost a podobne entity. Stavovsky stat so selektivnym pridelovanim obcianstva na princope krv a poda...

  • _

    Autor: Isildur

    20.12.2011, 13:43 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

    Podla mna USA neprehrali: Americke a britske ropne spolocnosti maju kontrakty, iracky prezident je spojencom USA, ropa sa predava len v dolaroch.
    To je velky rozdiel od vojny s Afg.
    Ak by sa toto zmenilo - vojna zacne znova.
    + nikto z nas nevie kolko tam zostalo sukrom amer. zoldnierov...

    • Re: _

      Autor: m. stefanovic

      20.12.2011, 15:00 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

      ta paralela je zaujimava, hoci su tu aj rozdiely. Afganistan, ci uz tam boli Briti, Sovieti alebo staty Nato obsadzovany z politickych a strategickych dovodov. Irak predstavuje aj ekonomicky potencial a bohatstvo nerastnych surovin. uz utok na Afganistan z r. 2001 jasne ukazal, ze islo o politicku vojnu, ktora ale bola opravnena a vynutena po utoku na Dvojicky.

    • Re: _

      Autor: palo satko

      20.12.2011, 15:06 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

      ked sa iran rozpadne a to že sa rozpadne je jasne, ved polorozpadnuty je už dnes. budu si moct amerika a britania svoje koncesie strčiť.

    • Re: _

      Autor: RoboF

      21.12.2011, 08:40 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

      Podľa mojich informácií získali veľké množstvo kontraktov v Iraku Číňania a Rusi. Teda aspoň podľa BBC, čo nie je vždy ten najspoľahlivejší zdroj.
      Samozrejme v Iraku zostali americké (a britské) súkromné bezpečnostné firmy, ale pracujú pre nich najmä chalani z Fidži - a to mám z vlastnej skúsenosti.
      Takže veci sú komplikovanejšie, než sa možno zdajú.

  • ?

    Autor: med

    22.12.2011, 16:10 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

    Rimska risa sa rozpadla a s nou aj 300 rokov trvajuceho mieru \\"Pax Romana\\" v Europe. Odvtedy na Europskom konitnente bola jedna vojna za druhou a namiesto vedy, viaduktov a mediciny nam tu nabozenski tmari zaviedli dobu temna a upalovanie carodejnic a astronomov.
    Urcite sa z padu Rimskej Rise tesilo vela ludi a naopak vela ludi bolo smutnych.

    Pan Mesik bude patrit k tym, ktory budu stastni ked sa USA znova uzatvori do seba v ramci ich paktu nezasahovania a ked sa Europa rozpadne v ramci jej neschopnosti sa na nicom dohodnut.
    Ja sa z toho rozhodne tesit nebudem, pretoze vsetky alternativy ako nahrada USA v ulohe globalneho policajta su jednoznacne horsie. Komunisticka Cina?? Islamsky superstat ?? Skorumpovana a na rodinnych klanoch zalozena Juzna Amerika?? KGB-Rusko?? Ani na jednu z tychto alternativ sa netesim. Pan Mesik ma urcite iny nazor.

Videonázor

Cigán, možnosti inklúzie Rómov na Slovensku vačší format, videoarchív


Fotoreport

Výstava v átriu

Čoskoro otvoríme našu fotogalériu.

Occupy Wall Street
Occupy Wall Street 5 Occupy Wall Street 4 Occupy Wall Street 3 Occupy Wall Street 2 Occupy Wall Street 1
Kreacionistické múzeum Petersburg (5) Kreacionistické múzeum Petersburg (4) Kreacionistické múzeum Petersburg (3) Kreacionistické múzeum Petersburg (2) Kreacionistické múzeum Petersburg (1)

Copyright © 2007 - 2012 jeToTak.sk. Všetky práva vyhradené. ISSN 1337-8872

Využívame spravodajstvo z databázy ČTK, ktorej obsah je chránený autorským zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupňovanie tohoto obsahu či jeho častí verejnosti,
a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu ČTK výslovne zakázané. Copyright (2003) The Associated Press (AP) - všetky práva vyhradené.
Materiály agentury AP nesmú byť ďalej publikované, vysielané, prepisované alebo redistribuované.

Design by MONOGRAM and Maroš Schmidt, Technology by MONOGRAM – TYPO3 Specialist