JeToTak.sk - úvodná stránka

Výber z blogov

Kam miznú regionálne rozdiely

Priepastné regionálne rozdiely Slovenska sa často spomínajú medzi najzávažnejšími problémami nášho štátu. V tejto veci sa zhoduje ...

[Štefan Domonkos]

Turecko na križovatke

Na prvý pohľad sa zdá, že život v Istanbule sa nezmenil. Na cestách sú zápchy, ľudia sa ponáhľajú na trajekt alebo na autobus. Už ...

[Joachim Becker]

Ľudské práva neonacistov aj utečencov sú rovnaké

Predvčerom bolo 10. decembra, Medzinárodný deň ľudských práv. No oslavovať toto výročie vo chvíli keď na Maďarskej hranici, v Tompe, ...

[Peter Weisenbacher]

Diskusia k článku:

Slovensko-maďarské vzťahy – povolebné úvahy

  • Ako vzdy

    Autor: Cyrano

    25.04.2012, 14:13 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

    vynikajuce

    • slov.- madar. vztahy

      Autor: m. stefanovic

      25.04.2012, 20:21 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

      ano, asi je dobre zachovay status quo. co sa tyka podpr. vlady pre narod. mensiny- pamata si niekto pracovnu agendu nielen toho co bol doteraz, ale aj jeho predchodcu ? tolko k tej dolezitosti. samozrejme palcivej romskej otazke sa treba venovat,
      sov.- madar. vztahy netreba velmi zlepsovat, lebo vyborne nebudu nikdy. z pragmatickeho hladiska su nudnou temou, lebo Madarsko nema, nemalo a zial ani nebude mat nic, co by sme mohli chciet.. ani z hladiska priemyslu, ani z hladiska kultury. chladne, ale vecne konstatovanie a obrazok, ako 10 mmil. narod degradoval od r. 1990 z nasho vzoru na problemoveho, ba az nezaujimaveho suseda.

    • Re: Ako vzdy

      Autor: Anton Hrnko

      27.04.2012, 11:57 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

      Článok sa tvári ako objektívny, ale v podstate vychádza z pozícií, ako ich predstavuje Maďarsko a predstavitelia maďarskej menšiny. Nech mi autor povie, komu na Slovensku s výnimkounepatrnej skupinky, ktorá sa vyskytuje v každej spoločnosti, prekáža úradovanie v maďarčine? Ak ľuďom niečo prekáža, tak je to skutočnosť, že sa na niektorých častiach Slovenska nedohovoria slovensky, že kým pred 2O rokmi sa prakticky nevyskytovali žiaci, ktorí prešli školským systémom a nevedeli po slovensky, dnes to nie je celkom pravda. Ani jednu kauzu, ktorá výraznejšie narušila slovensko-maďarské vzťahy, nevyprovokovali slovenské politické elity, ale článok podáva tieto skutočnosti, ako keby hlavná vina bola na našej strane. Slovensko nesúhlasí s dvojitým občianstvom, tak je vinné zo zhoršovania vzťahov s Maďarskom. Asi taký je metodologický prístup autora. Ale už nepovie, že r. 1949 bolo vrátené občianstvo príslušníkom maďarskej menšiny s presvedčením, že už nikdy sa nestanú spornou témou vo vzťahoch medzi Sk a HU, že preto bola r. 1962 prijatá zmluva (ináč dodnes nikým nevypovedaná), ktorá vylučuje dvojité občianstvo.
      Slovensko je odkázané na dobré vzťahy s Maďarskom a malo by urobiť maximum pre to, aby takými boli. Na každý vzťah je však treba dvoch! Pokiaľ budeme počuť spoza hraníc reči podobné tým, aké viedol regent Horthy, pokiaľ sa bude Budapešť na nás divať ako na dočasne odtrhnutú provinciu (félvidék), nemôžeme jednoducho tieto fakty nebrať do úvahy. A bolo by vhodné, keby sa slovenskí autori dívali na na naše vzťahy nielen s Maďarskom zo slovenskej perspektívy, nie sa snažili slovenskú vládu kritizovať z pozícií, ktoré sú jasne identifikovateľné a nie sú slovenské. Slovenské to neznamená šovinistické, protimaďarské alebo bohvieako iné. Len normálne slovenské. Ako by sa pán Marušiak díval na veci pri obhajobe svojej rodiny voči problémovému susedovi? Asi marušiakovsky! Keby sa na tie problémy díval z pozície suseda a zahriakal svoju manželku, ktorá by sa na to dívala marušiakovsky, asi by v tej jeho domácnosti bol problém! Tak, ako vytvárajú takéto "zasvetené" články problém hlave sliovenskej rodiny (teda štátu).

      • Re: Re: Ako vzdy

        Autor: Juraj Marušiak

        27.04.2012, 21:50 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

        Pán Hrnko, nevšimol som si, kde obhajujem maďarský princíp dvojakého občianstva? Lebo to by ma ani vo sne nenapadlo. Oficiálna dvojjazyčnosť vadí všetkým tým, kt. hovoria o potrebe jej zrušenia a o rušení tabulí v maďarskom jazyku, oznamujúcich názov obce. Ak tvrdím niečo o občianstve, tak len to, že tu zhoda Bratislavy a Budapešti tak skoro nebude - a to je asi na 100 percent pravda a predpokladám, že s tým súhlasíte. Btw. hlavná časť článku hovorí o tom, ako integrovať maďarských občanov do slovenského poliitckého národa, teda ako ich odpútať od maďarských strán, aby sa cítili viac spojení so SR ako azda doteraz.

        • Re: Re: Re: Ako vzdy

          Autor: Jozef Schwarz

          27.04.2012, 22:12 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

          Pán Marušiak,
          problém nie je v tom, že nejak extrémisti, kričia po zrušení dvojjazyčnosti na južnom Slovensku (určite takí sú), problém je v tom, že dvojjazyčnosť sa na južnom Slovensku nepripúšťa! Ak neviete maďarsky ste stratený .... Môj názor som vyjadril v príspevku, ktorý nasleduje po vás. Problém vidím v tom, že dnes na južnom Slovensku nie je ochota aspoň trocha rešpektovať slovenskú štátnosť. Napríklad, premenovanie Tešedíkova na Pered je toho odrazom. pritom Tešedík bol skutočne veľký uhorský, v maďarčine čítaj maďarský osvietenec uznávaný aj za Dunajom. A maďarskej národnosti občania Peredu tvrdia, že slovo Pered nič v maďarčine neznamená, že je to len neutrálny historický názov. Nuž dobre! Po prvé prečo im prekážal Tešedík? Po druhé. Teším sa, že pomenovali svoju obec slovanským, či slovenským názvom. čo názov Pered je!

      • Re: Re: Ako vzdy

        Autor: Tomas .. Husar

        28.04.2012, 23:23 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

        Dakujem pan Hrnko za triezve a vecne zhodnotenie. Hovorili ste tak skvele ako si Vas pamatam z prvych maticnych zhromazdeni po revolucii. Bohuzial mate pravdu, slovensko-madsrske vztahy nebudu OK kym sa Orban a Jobbig nezacnu chovat inak ako sa chovali Horthy a Sipove Krize.

        Chcel by som sa Vas spytat jednu vec ako profesionala v historii i politike.

        Kedze hovorim po madarsky a mam kamaratov medzi Madarmi na oboch brehoch Dunaja mam silny pocit ze jadro slovensko-madarskych problemov je v tom co sa pise v madarskych ucebniciach dejepisu, literatury a jazyka. Oni su skratka od malicka klamani. Interpretacie ake som od nich pocuval su uplne mimo hlavneho prudu europskej historiografie. Jeden priklad za vsetky (uplne banalny a netykajuci sa slovensko-madarskych vztahov ci dejin, ale napriek tomu velavravny): Mam kamarata, chodili sme spolu do skoly, on bol presvedceny, ze jeho meno Barnabas je irecite madarske meno, lebo tak ho doma a v skole ucili. Tak mu vravim, sa preber, to je jednoducho zidovske meno. Dlho sme o tom diskurovali, nejedno pivo vypili, ale jemu rodicia, ucitelia i pan farar vraveli ze to je ozajstne madarske meno ako Bela (Vojtech/Adalbert). Tak mu vravim, ze chod za panom fararom a chod sa spytat ze koho sudili spolu z Jezisom. Az potom uznal ze to nie je madarske meno.

        A teraz konecne ta otazka : Nemate pocit ze by stalo za aby slovenski historici si dali tu pracu, precitali madarske ucebnice a poukazali na uplne najbanalnejsie omyly a umyselne lzi co su tam popisane? Ale urobit tak nejako noblesne a na urovni Bruselu a Strasburgu, nie ferkovsky.

  • Dosiahnuť stotožnenie našich obyvateľov maďarskej národnosti so slovenskou štátnosťou na takej úrovni, ako sa Slováci v Maďarsku stotožňujú s maďarským štátom

    Autor: Jozef Schwarz

    27.04.2012, 21:42 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

    Úplne a bezvýhradne súhlasím s pánom Hrnkom. Pridávam svoj názor, ktorý som prezentoval v súvislosti s prípravou programového vyhlásenia nastupujúcej vlády. Tu je: Ku koncepcii slovensko-maďarských vzťahov. Mnohí sa kyslo zatvária pri téme tzv. maďarskej otázky, ktorej návrh riešenia jednoznačne navrhujem zaradiť do programového vyhlásenia. Tak ako o tom hovorí minister Miroslav Lajčák: v súlade s európskymi princípmi. Európskym východiskom slovensko-maďarského spolužitia je trianonská a parížska mierová dohoda a následné bilaterálne i multilaterálne dohody. Premenené na drobné: maďarská strana musí uznať právo Slovenska na svoj štátoprávny život v súčasných hraniciach. Musí uznať, že uhorské dejiny sú aj slovenské dejiny. (Vrcholom maďarskej ústretovosti a pozitívnym prístupom by bolo zavedenie pojmu Uhorsko do maďarského jazyka.) Zmieriť sa s tzv. trianonskou krivdou. Uznať, že hranice vzniknuté po 1. svetovej vojny síce neboli spravodlivé pre Maďarov, ale neboli spravodlivé ani pre Slovákov a ďalšie uhorské národnosti. Prestať žonglovať so štatistickými údajmi o národnosti, jazyku obyvateľstva. Orientovať sa na skvalitňovanie komplexu životných podmienok (aj národných) svojich občanov bez ohľadu na národnosť. Platí to na obidvoch brehoch Dunaja od Petržalky po Štúrovo. Často sa hovorí o princípe reciprocity. Dovoľme Maďarom na Slovensku len toľko, koľko Maďari Slovákom v Maďarsku! Som proti tomu! Je to negatívny prístup. Ja som za pozitívny prístup. Dosiahnuť stotožnenie našich obyvateľov maďarskej národnosti so slovenskou štátnosťou na takej úrovni, ako sa Slováci v Maďarsku stotožňujú s maďarským štátom. Aby Maďari na Slovensku svätili nielen 15. marec či Štefana kráľa, ale aj deň vzniku SR alebo Slovenské národné povstanie! Aby nestratili maďarské národné povedomie, ale získali aj hrdosť na svoje slovenské občianstvo. Aby v obciach na juhu Slovenska stavali pomníky tak kráľovi Svätoplukovi ako aj kráľovi Štefanovi. Aby každý Maďar ovládal slovenčinu a nestratil maďarčinu. A spôsoby naplňovania cieľov novej kvality našich vzťahov premietnuť do programového vyhlásenia vlády.

  • Ak by sa do problemu

    Autor: local area man

    29.04.2012, 14:29 Link | Reaguj | skryť/zobraziť

    nesrala vlada jednej aj druhej strany(ak to problemom vobec je, co ja si nemyslim,) ludia by sa uz davno medzi sebou dohodli aj bez toho aby jeden ovladal rec toho druheho..

    (Vlady by potom nemali ale co napisat do pracovneho dennicku..)

Odporúčame

Video

Čo s utečencami? vačší format, videoarchív


Fotoreport

Výstava v átriu

Čoskoro otvoríme našu fotogalériu.

Occupy Wall Street
Occupy Wall Street 5 Occupy Wall Street 4 Occupy Wall Street 3 Occupy Wall Street 2 Occupy Wall Street 1
Kreacionistické múzeum Petersburg (5) Kreacionistické múzeum Petersburg (4) Kreacionistické múzeum Petersburg (3) Kreacionistické múzeum Petersburg (2) Kreacionistické múzeum Petersburg (1)

Copyright © 2007 - 2018 jeToTak.sk. Všetky práva vyhradené. ISSN 1337-8872

Využívame spravodajstvo z databázy ČTK, ktorej obsah je chránený autorským zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupňovanie tohoto obsahu či jeho častí verejnosti,
a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu ČTK výslovne zakázané. Copyright (2003) The Associated Press (AP) - všetky práva vyhradené.
Materiály agentury AP nesmú byť ďalej publikované, vysielané, prepisované alebo redistribuované.

Design by MONOGRAM and Maroš Schmidt, Technology by MONOGRAM – TYPO3 Specialist