JeToTak.sk - úvodná stránka

Výber z blogov

Fraškovitý pokus o puč, dobre zorganizovaná represia

Neskoro večer 15. júla sa počas niekoľkých hodín udial zinscenovaný pokus o prevrat. Prevrat jednomyseľne odsúdili parlamentné strany, ...

[Joachim Becker]

Koniec liberálneho prešľapovania

Ľudia sa rozhodujú medzi kritikou a odchodom (voice vs. exit), poznamenal známy ekonóm Albert O. Hirschman. Rozhodnutie o brexite bolo ...

[Joachim Becker]

Podat ruku nebo strhnout do propasti?

Před pár dny média přinesla zprávu o muži muslimského vyznání, který ve Švédsku odmítal potřást kolegyním v zaměstnání rukou, ...

[Vendula Filipova]

Blízky vzdialený Boh

Kríza žánru | Editorial | Ivana Kaduková-Adamcová | 24.12.2011

_ma_small

Ako sa priblížiť k Bohu? Čakať na zázrak? Nechať sa viesť konkrétnym náboženstvom alebo sa vydať na samostatnú duchovnú púť plnú pokusov a omylov?

Čaro vianočných sviatkov je predovšetkým vo viere. Dospelí vedia, že najväčšie čaro majú pre malé deti, ktoré ešte veria v Ježiška a darčeky... S deťmi sa vieme celkovo pozrieť na veci iným pohľadom a v snahe ukázať im svet a naučiť ich bežným úkonom, prežívame zmechanizované skutočnosti s novým údivom a prekvapením. Ale s poznaním viera nemusí miznúť ako sa nám to snažili nahovoriť. Viera bez poznania, čiže bez kontaktu so živou vnútornou skúsenosťou dnes nestačí.

Náboženstvo by malo človeku sprostredkovať práve túto osobnú skúsenosť s Bohom a potom by malo udržiavať akési ideály, hodnoty, v neposlednom rade i štruktúru spoločnosti. To je zjednodušene povedané funkcia náboženstva. Čoraz častejšie však narážame na to, že osobná duchovná skúsenosť človeka sa nezhoduje s teológiou, učením tej ktorej cirkvi, či náboženstva. Je to ako keď potreba jednotlivca nekorešponduje s potrebou spoločnosti. Tieto zrážky zvyčajne končia v odmietaní väčšinového názoru. Človek sa stáva pre cirkev kacírom, odpadlíkom a v spoločnosti vydedencom, alebo neprispôsobivým občanom, asociálom... Ak má takýto človek charizmu, dokáže sa povzniesť nad izolovanosť a z osobného menšinového presvedčenia si urobí prednosť, na ktorom môže založiť nové náboženstvo, hnutie, stranu, spolok, združenie... Takíto ľudia nepotrebujú cirkev, štát, či iný zastrešujúci väčšinový systém ani podporu davu a je prirodzené, že sú pre cirkev i väčšinu spoločnosti podozriví. Tí, ktorí sa považujú za strážcov spoločenského poriadku, morálky, hodnôt, sú zase samozrejme opatrní ku každému individuálnemu zážitku, ktorý narúša ten väčšinový... Náboženské autority takéto „zážitky“ buď bagatelizujú, zosmiešňujú, alebo problematizujú. Je to predvídateľný proces, ktorý sa v dejinách opakuje – zo živého náboženstva stojaceho na osobných skúsenostiach sa stane znôška pravidiel a zákonov, časom celkom mŕtva a nepochopená.

Preto dnes, keď stojíme pred prahom vianočných sviatkov, sme oveľa vzdialenejší ich významu ako  napríklad významu „feng shui v našich izbách“. V našom slovníku sa častejšie objavuje slovo karma a zen ako jasle a Betlehem. Prečo sú východné náuky, ktoré k nám prenikli aj v podobe rôznych gnostických prúdov, také príťažlivé? Je to určite v možnosti overiť si to, čo človek číta alebo počuje, zažiť pravdy, ktoré náboženstvo hlása. Teda ponúkajú prežitie osobnej duchovnej skúsenosti. Mnohí moderní kresťania nadýchaní „východnými vplyvmi“ sú za duchovnú sebestačnosť (nie od náboženstva), ale od samotného Boha. Tým, že sa postupne rozmazáva hranica medzi Bohom a stvorením, môže stvorenie vlastnými silami dorásť na „božiu úroveň“. Dnes sme neustále motivovaní k rastu, rozvíjaniu sa, k rozbaľovaniu svojho vlastného potenciálu vo všetkých oblastiach života. Preto prienik týchto názorov do kresťanstva je celkom prirodzený. Avšak kresťanskí ochrancovia „pravdy“ tvrdia, že ak by bolo cieľom ľudských bytostí ich najvyššie možné rozvinutie prirodzených schopností (zdrojov), tak by nepotrebovali žiadny dar alebo zásah zvonku (od Boha). Spolu s väčšinou duchovných velikánov sú presvedčení, že „z večného sveta“ musí prísť dar, zásah, osvietenie, bez ktorého človek nebude nikdy úplný. Katolicizmus mal stále bližšie k väčšej spolupráci medzi človekom a Bohom, dôraz na skutky viery je toho dôkazom. Avšak, keď sa začalo s „úplatkami a kupovaním si Boha“, reakcia nenechala na seba dlho čakať. Protestantizmus prišiel so staronovým dôrazom „daru milosti“ (sola gratia), ktorý prichádza výlučne od Boha, až človek zostal úplne v pasívnej polohe. Čakanie na zázrak dnes úplne vzdialilo človeka od Boha, nijako ho to neobohacuje a neumožňuje aplikovať Božie „zjavenie“ do života. To sa v súčasnosti odrazilo práve na novej potrebe ľudí po osobnom duchovnom zážitku, po túžbe rozvíjať sa v sebapoznávacích „kurzoch“. Kresťanstvu to nastavuje zrkadlo. Kresťanské učenie o milosti zhora nechtiac vedie aj k akejsi exkluzivite, k vyvoleniu „svojich“, na základe čoho vzniká nemenej bujná spleť charizmatických hnutí, ktoré sú väčšinovému kresťanstvu ešte viac nepríjemné ako gnostické prúdy mimo neho.

V každom prípade sa však nebojte spoznávať to, čo vám predkladá to ktoré náboženstvo. Dôležité je však niečo iné. Kontaktujte Boha! Klopte a volajte! Rozjímajte o Bohu a možno budete poznať lepšie samých seba. Boh nemusí byť len iný a vzdialený, na ktorého treba čakať, ale môže byť ako my, celkom blízko, oveľa bližšie – v dieťati v jasliach. Spoznajte ho osobne!  

      

Bookmark and Share

Hodnotenie

6

Tento článok zatiaľ hodnotilo 23 čitateľov

Ako funguje hodnotenie článkov?

Diskusia

Naposledy pridaný: 25.12.2011 (Tomas .. Husar)

Diskusia k článku obsahuje 3 príspevkov


Video

Varoufakis: Capitalism will eat democracy unless we speak up vačší format, videoarchív


Fotoreport

Výstava v átriu

Čoskoro otvoríme našu fotogalériu.

Occupy Wall Street
Occupy Wall Street 5 Occupy Wall Street 4 Occupy Wall Street 3 Occupy Wall Street 2 Occupy Wall Street 1
Kreacionistické múzeum Petersburg (5) Kreacionistické múzeum Petersburg (4) Kreacionistické múzeum Petersburg (3) Kreacionistické múzeum Petersburg (2) Kreacionistické múzeum Petersburg (1)

Copyright © 2007 - 2016 jeToTak.sk. Všetky práva vyhradené. ISSN 1337-8872

Využívame spravodajstvo z databázy ČTK, ktorej obsah je chránený autorským zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupňovanie tohoto obsahu či jeho častí verejnosti,
a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu ČTK výslovne zakázané. Copyright (2003) The Associated Press (AP) - všetky práva vyhradené.
Materiály agentury AP nesmú byť ďalej publikované, vysielané, prepisované alebo redistribuované.

Design by MONOGRAM and Maroš Schmidt, Technology by MONOGRAM – TYPO3 Specialist