JeToTak.sk - úvodná stránka

Výber z blogov

Propaganda sú tí druhí

V roku 1953 vypukli v bývalom východnom Nemecku nepokoje. Bertolt Brecht ako reakciu napísal báseň Riešenie. Vedenie krajiny lamentovalo, ...

[Richard Filčák]

Fraškovitý pokus o puč, dobre zorganizovaná represia

Neskoro večer 15. júla sa počas niekoľkých hodín udial zinscenovaný pokus o prevrat. Prevrat jednomyseľne odsúdili parlamentné strany, ...

[Joachim Becker]

Podat ruku nebo strhnout do propasti?

Před pár dny média přinesla zprávu o muži muslimského vyznání, který ve Švédsku odmítal potřást kolegyním v zaměstnání rukou, ...

[Vendula Filipova]

Cesária Évora (1941 – 2011)

Kríza žánru | Editorial | Peter F. 'Rius Jílek | 29.12.2011

_ma_small

Týždeň pred zimnými sviatkami obletela svet správa o nečakanom úmrtí Václava Havla – človeka, o ktorom sa zo všetkých strán hovorí, že úprimne veril v ľudskosť a slobodu. Akoby z princípu – na potvrdenie voči čomu vlastne bojoval – vtedy zomrela aj tragická paródia na človeka – severokórejský despota Kim Čong-il. Logicky sa teda medzi týmito headline udalosťami viac-menej stratila informácia o poslednej ceste Cesárie Évory.

Známa bola tiež pod prezývkou Bosá diva, pretože na koncertoch vystupovala zásadne bez topánok. Tak sa volal i jej debutový album vydaný vo Francúzsku – La diva aux pieds nus, ktorým odštartovala svoju celosvetovú kariéru. V tom čase však už mala takmer päťdesiat. Dovtedy sa živila spevom po baroch a výletných lodiach.


Z chudobnej Kapverdčanky sa stal doslova fenomén. Na renomované pódiá sprevádzaná rôznymi poprednými hudobníkmi so sebou priniesla kus domova v podobe morny a coladeiry, miestnych hudobných štýlov spájajúcich tradície troch kontinentov, ktoré oblieva Atlantický oceán. Často clivé texty v dialektoch kreolčiny vypovedajú o láske a vášni, odchode a návrate či nepreložiteľnom slove saudade opisovanom ako hlboký túžobný pocit dlhotrvajúceho splínu z márneho čakania na niekoho alebo čosi.


V témach rezonuje aj historická a sociálna nespravodlivosť, ktorou si bývalá portugalská kolónia prešla. Sama Cesária si výsledky týchto pomerov prežila na vlastnej koži, keď veľmi malá stratila otca, čo spôsobilo, že matka napokon nedokázala vychovávať všetky deti a musela ju dať do ústavnej starostlivosti. Tu sa ale dostáva do amatérskeho zboru a začína sa formovať jej záujem o hudbu.


Počas svojho života vydala ešte ďalších dvadsať štúdiových a live albumov, vrátane kompilácií. V roku 2004 dokonca získala Grammy v kategórii world music. Napriek týmto úspechom nikdy nezabúdala odkiaľ prišla, preto sa na jej vystúpeniach nič nezmenilo, rovnako si zachovávala šarmantnú neformálnosť s akou sa predstavovala na rodných ostrovoch.


V posledných rokoch sa jej zdravotný stav neustále zhoršoval. Predsa však krátko pred smrťou vo svojom dome – známym, pretože jeho dvere boli stále otvorené – prijímala ľudí a vychutnávala si posledné ťahy z cigariet. Tie sa jej nakoniec stali osudnými.


Ľudskosť a sloboda, to boli hodnoty, ktoré skutočne šírila svojou nezameniteľnou farbou hlasu.

Autor je literárnym kritikom.

Bookmark and Share

Hodnotenie

9

Tento článok zatiaľ hodnotilo 72 čitateľov

Ako funguje hodnotenie článkov?

Video

Varoufakis: Capitalism will eat democracy unless we speak up vačší format, videoarchív


Fotoreport

Výstava v átriu

Čoskoro otvoríme našu fotogalériu.

Occupy Wall Street
Occupy Wall Street 5 Occupy Wall Street 4 Occupy Wall Street 3 Occupy Wall Street 2 Occupy Wall Street 1
Kreacionistické múzeum Petersburg (5) Kreacionistické múzeum Petersburg (4) Kreacionistické múzeum Petersburg (3) Kreacionistické múzeum Petersburg (2) Kreacionistické múzeum Petersburg (1)

Copyright © 2007 - 2016 jeToTak.sk. Všetky práva vyhradené. ISSN 1337-8872

Využívame spravodajstvo z databázy ČTK, ktorej obsah je chránený autorským zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupňovanie tohoto obsahu či jeho častí verejnosti,
a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu ČTK výslovne zakázané. Copyright (2003) The Associated Press (AP) - všetky práva vyhradené.
Materiály agentury AP nesmú byť ďalej publikované, vysielané, prepisované alebo redistribuované.

Design by MONOGRAM and Maroš Schmidt, Technology by MONOGRAM – TYPO3 Specialist