JeToTak.sk - úvodná stránka

Výber z blogov

Fraškovitý pokus o puč, dobre zorganizovaná represia

Neskoro večer 15. júla sa počas niekoľkých hodín udial zinscenovaný pokus o prevrat. Prevrat jednomyseľne odsúdili parlamentné strany, ...

[Joachim Becker]

Koniec liberálneho prešľapovania

Ľudia sa rozhodujú medzi kritikou a odchodom (voice vs. exit), poznamenal známy ekonóm Albert O. Hirschman. Rozhodnutie o brexite bolo ...

[Joachim Becker]

Podat ruku nebo strhnout do propasti?

Před pár dny média přinesla zprávu o muži muslimského vyznání, který ve Švédsku odmítal potřást kolegyním v zaměstnání rukou, ...

[Vendula Filipova]

Hlavne Breivikových zbraní

Kríza žánru | Editorial | Miroslav Tížik | 28.07.2011

_ma_small

Tragédia v nórskom Osle, ktorá je v týchto dňoch najdiskutovanejšou témou v Európe nie je len tragédiou Nórov, alebo osobnou tragédiou vraždiaceho Andersa Behringa Breivika, ale ukázala aj na tragédiu Slovenska.

Pre Nórov sa ukázal väčším problémom nie zástupný a nafukovaný problém s prisťahovalcami alebo islamom, ale problém extrémne pravicovej rétoriky, ktorá spod povrchu stabilizovanej a aj v podmienkach multikulturalizmu sociálne pomerne homogénnej spoločnosti, rozbíja základné princípy spolužitia. Práve táto rétorika „vojny“ (svätej, kultúrnej) proti nepriateľom jedinej pravej a najlepšej európskej civilizácie postavenej na kresťanských základoch, doviedla s veľkou pravdepodobnosťou duševne chorého Breivika k jeho teroristickým činom. Tragédiou vraha je, že prijal ako realitu rétorické zbrane nenávisti voči akejkoľvek odlišnosti, ktoré sa najmä v čase krízy šíria Európou a ponúkajú falošné vysvetlenia najrôznejších problémov. Jeho ideológia v podstate ani nebola jeho, jeho prácou bolo to, že ten všetok xenofóbny a nenávistný mediálny smog skoncentroval do jedného tisípäťstostranového pamfletu.

Tragédiou Slovenska sú tieto udalosti z viacerých dôvodov a pravdepodobne ide o oveľa rozsiahlejšiu tragédiu ako si uvedomujeme. V Nórsku je totiž po tragédii možné očakávať, že sa vo verejnosti posilnia nálady, ktoré vytlačia z verejného priestoru extrémne pravicové hlasy, hlásajúce „kultúrnu vojnu medzi západom a islamom“, xenofóbne očierňovanie prisťahovalcov, volanie po čistej a bielej Európe alebo stigmatizovanie hlasov varujúcich pred klimatickými zmenami. Je však na Slovensku pravdepodobné, že by ako reakcia na bombové útoky a vraždy v Nórsku došlo k vytlačeniu rasizmu, islamofóbie a šírenia nenávisti voči komukoľvek, kto žije odlišne alebo má odlišný názor od pravicovej neznášanlivosti z verejného priestoru, v ktorom sa vytvára predstava toho, čo je spoločensky prijateľné a čo nie?

 

Moc ukazovať prstom na neželaných

Prvou tragédiou pre Slovensko, ktorú útoky v Osle odhalili je, že naša krajina, so svojou oficiálnou štátnou politikou voči prisťahovalcom a ľuďom z odlišného kultúrneho prostredia, je vzorom pre extrémistov, ochotných za čistotu rasy a ochranu kresťanských základov Európy vraždiť. Dosť smutné prvenstvo. A smutnejšie aj preto, že ani pomýlenosť mysle blázna nemení nič na tom, že charakter štátnej politiky na Slovensku je naozaj takýto. Druhou tragédiou je, že u nás všetky mienkotvorné médiá, predovšetkým pravicové denníky SME a Hospodárske noviny mechanicky a aj napriek prvým informáciám, že strelcom bol vysoký muž s blond vlasmi, spojili útoky s islamskými teroristami a s problémami s prisťahovalcami. Hospodárske noviny dokonca neváhali zverejniť xenofóbne a rasistické postrehy „Slováka pracujúceho v Nórsku“ (http://hnonline.sk/svet/c1-52380970-vypoved-slovaka-z-norska-oslo-je-plne-imigrantov).  Týmto sa naša tlač stala ďalšími hlavňami Breivikových zbraní šíriacimi nenávisť, prinajmenšom strach z prisťahovalcov a islamu. A nebolo to prvýkrát, keď mechanicky a bez akýchkoľvek faktov novinári, riadiaci sa len logikou trhu a ideológiou svojich mecenášov ukázali prstom na nevinných a podsunuli verejnosti falošné vysvetlenia. Ďalšou tragédiou Slovenska je, ani jedno médium nepriznalo chybu, neospravedlnilo sa čitateľom za dezinformovanie a očierneným za ohováranie. Nikto sa za takéto škandalózne dezinformácie nemusí zodpovedať a nikto ani na seba neprebral zodpovednosť za šírenie strachu z moslimov a z cudzincov. Tu nešlo o zlyhanie nejakého jedného novinára, tu šlo o systémové zlyhanie mediálnej sféry. Za tragédiu možno považovať aj úpornú snahu, pri šírení dezinformácii prichytených novinárov, propagovať duševnú chorobu vraha. Zdôrazňovaním pomätenosti teroristu a prezentovaním akcie ako individuálneho aktu zúfalca zakrývajú spoluzodpovednosť všetkých tých, ktorí už dlhodobo vytvárajú pre verejnosť ( a aj pre psychicky labilnejších spoluobčanov) falošné terče nenávisti a odmietania. No a asi najväčším prejavom tragédie Slovenska, ktorú masaker v Nórsku odhalil je skutočnosť, že rétorika „bieleho“ teroristu, ktorá je v Nórsku považovaná za extrémistickú a ktorá je tam na okraji verejného života, je na Slovensku štandardnou súčasťou jazyka najvplyvnejších médií. Už zmienené pravicové denníky a pomerne vplyvný týždenník po ovládnutí aj štvrtkových večerov vo verejnoprávnej STV ešte oveľa účinnejšie spoločne systematicky dlhodobo masírujú verejnosť šírením strachu pred islamom, prisťahovalectvom a takmer otvorene rasisticky útočia na všetko, čo sa vymyká ideálu usporiadaného občana ctiaceho si kresťanské korene našej civilizácie. Tieto médiá, spolu s konkrétnymi novinármi a propagandistami u nás urobili normálnou takú rétoriku, s ktorou na perách vraždil pomätenec v Nórsku svojich spoluobčanov. Zastrašovanie verejnosti rôznymi hrozbami a využívanie mediálnej moci niekoho pomenovať ako nepriateľa, u nás vytvorili zoznam rovnakých nepriateľov ako mal nórsky terorista: ľavicoví liberáli, marxisti, boľševici, enviromentalisti, multikulturalisti, komunisti, moslimovia, prisťahovalci (a u nás ešte aj Rómovia) sú tou hrozbou, voči ktorej je každý sporiadaný občan vo vojne a pred ktorými treba brániť tú jedinú skutočnú civilizáciu. S rovnakým jazykom vytvárania nepriateľa z každého, kto nerozpráva rovnakým politickým slovníkom, narábajú v podstate všetky parlamentné politické strany, a čo je tragickejšie, s výnimkou Most-Híd aj všetky vládne strany.

 

Extrémizmus ako norma mocných

Môžeme sa síce tešiť, že u nás nehrozí vyvražďovanie ľavicových spoluobčanov (iba ak tzv. neprispôsobivých občanov ako tomu bolo v Devínskej pred rokom), ale to len preto, lebo u nás nemajú a dokonca ani za obávaného Fica ľavicoví spoluobčania nemali žiadnu moc a vplyv pošpiniť čistú árijskú krv nášho kresťanského národa chránicaho to najautentickejšie dedičstvo Európy. Zatiaľčo masový vrah z Devínskej zjavne riešil svoje osobnostné a psychologické problémy s konkrétnymi obeťami, nórsky vrah bol riadený ideológiou a útočil len na symboly nenávidenej hrozby. Neútočil na prisťahovalcov, na moslimov alebo susedov, s ktorými sa hádal. Útočil na tých, ktorí sú pravicovými extrémistami označovaní za pôvod všetkého zla – na tých, ktorí svojimi názormi stelesňovali príčinu domnelého konca čistej kresťanskej Európy. Jeho terčom boli jeho spoluobčania, úplne nevinní, ale najmä ľudia s inými politickými názormi, ktorí pre neho boli nebezpečnými „marxistickými multikulturalistami“. To čo je v Nórsku odsudzovaný extrém, je u nás bežne medializovaný názor vážených politikov a komentátorov. Napriek nástojčivému nesúhlasu Vladimíra Palka, že by Anders B. Breivik bol kresťanským fundamentalistom, jeho čin sa vo väčšine znakov podobá množstvu podobných teroristických útokov, ktoré sa odohrali v posledných 30 rokoch v USA. Americký sociológ Mark Juergensmeyer (http://www.kosmas.cz/knihy/133361/teror-v-mysli-bozi/ ) analyzoval množstvo teroristických útokov po celom svete a našiel medzi kresťanským, židovským, hinduistickým a islamským terorizmom rovnaký základ. Všetky teroristické útoky boli pripravované s rétorickou podporou väčšieho množstva ľudí, ktorí spoločne vytvárali „kultúru násilia“, teda podporné spoločenstvo, často medzinárodnú sieť ideovo spriaznených ľudí, spolu s ktorými dokáže mravne ospravedlniť ničivé útoky a zmieriť sa s útokmi na ľudské životy. Takéto kultúry nemusia priamo vraždiť ľudí, ich sila spočíva v mravnom zdôvodnení odporu voči iným ako voči nepriateľom, ktorí nás a našu kultúru ohrozujú a voči pôsobeniu ktorých sa treba brániť. V ich slovníku sú teroristické činy nutnou obranou pred šíriacim sa zlom a ich akty sú bojovými akciami vo vojne kultúr. Väčšina takýchto atentátov  a teroristických útokov na nevinných spoluobčanov v Spojených štátoch, v ktorých je ideológia „kultúrnej vojny“ dôležitou súčasťou verejného života bola vedená práve zo strany príslušníkov kresťanských fundamentalistických skupín, ochraňujúcich kresťanský charakter spoločnosti pred hrozbou komunizmu, islamu, liberálneho nihilizmu alebo ateizmu.

To čo je aj v Nórsku, aj v Spojených štátoch stále skôr na okraji (aj napriek rastúcemu politickému a mediálnemu vplyvu kresťanských fundamentalistov a hnutia Tea Party v USA) je u nás súčasťou jazyka politickej reprezentácie a najvplyvnejších médií. Dlhodobo a systematicky ponúkajú verejnosti zavádzajúce vysvetlenia a podsúvajú falošných vinníkov všetkých problémov a ukazujú prstom, kto si zaslúži niektorú z hanlivých nálepiek, ktoré spojili so symbolmi zla. Tak ako doteraz vytvárali podhubie pre ospravedlňovanie činov podobných nórskemu teroristovi, tak pokračujú v jeho pomätených plánoch aj teraz, keď rovnakým jazykom prezentujú tragédiu v Nórsku a keď sa snažia zamaskovať svoj spolupodiel na vytváraní kultúry násilia. Je vôbec predstaviteľné, že by skončili so svojou propagandou, z ktorej už vyše desaťročie žijú?

Bookmark and Share

Súvisiace články:

Hodnotenie

7

Tento článok zatiaľ hodnotilo 101 čitateľov

Ako funguje hodnotenie článkov?

Diskusia

Naposledy pridaný: 25.02.2012 (PeterO)

Diskusia k článku obsahuje 39 príspevkov


Video

Varoufakis: Capitalism will eat democracy unless we speak up vačší format, videoarchív


Fotoreport

Výstava v átriu

Čoskoro otvoríme našu fotogalériu.

Occupy Wall Street
Occupy Wall Street 5 Occupy Wall Street 4 Occupy Wall Street 3 Occupy Wall Street 2 Occupy Wall Street 1
Kreacionistické múzeum Petersburg (5) Kreacionistické múzeum Petersburg (4) Kreacionistické múzeum Petersburg (3) Kreacionistické múzeum Petersburg (2) Kreacionistické múzeum Petersburg (1)

Copyright © 2007 - 2016 jeToTak.sk. Všetky práva vyhradené. ISSN 1337-8872

Využívame spravodajstvo z databázy ČTK, ktorej obsah je chránený autorským zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupňovanie tohoto obsahu či jeho častí verejnosti,
a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu ČTK výslovne zakázané. Copyright (2003) The Associated Press (AP) - všetky práva vyhradené.
Materiály agentury AP nesmú byť ďalej publikované, vysielané, prepisované alebo redistribuované.

Design by MONOGRAM and Maroš Schmidt, Technology by MONOGRAM – TYPO3 Specialist