JeToTak.sk - úvodná stránka

Výber z blogov

Kam miznú regionálne rozdiely

Priepastné regionálne rozdiely Slovenska sa často spomínajú medzi najzávažnejšími problémami nášho štátu. V tejto veci sa zhoduje ...

[Štefan Domonkos]

Turecko na križovatke

Na prvý pohľad sa zdá, že život v Istanbule sa nezmenil. Na cestách sú zápchy, ľudia sa ponáhľajú na trajekt alebo na autobus. Už ...

[Joachim Becker]

Ľudské práva neonacistov aj utečencov sú rovnaké

Predvčerom bolo 10. decembra, Medzinárodný deň ľudských práv. No oslavovať toto výročie vo chvíli keď na Maďarskej hranici, v Tompe, ...

[Peter Weisenbacher]

Hlúposťou proti komunizmu

Kríza žánru | Editorial | Michal Havran ml. | 31.01.2011

_ma_small

O Petrovi Kalmusovi pri príležitosti jeho minuloročnej výstavy napísali, že „patrí ku generácii výtvarníkov, ktorých dospievanie prerušila sovietska okupácia a následná husákovská, takmer dvadsaťročná normalizácia.“

 Pravdepodobne preto, že podľa kurátorov boli jeho „ občianske postoje a umelecký program  v priamom rozpore s boľševickou ideológiou,“  prišiel minulý týždeň pán Kalmus na Novomeského námestie v Košiciach a ako autor „ tvorby  bez výrazných hraníc obmedzenia,“ navliekol na bustu Laca Novomeského starý sveter a tričko s nápisom New York. „Je trápne, aby takmer v historickom centre Košíc bola busta veľkého šíriteľa zločineckej ideológie," povedal košickému Korzáru Kalmus.  Svojim gestom potvrdil že sa  „  z prevažne undegroundového prostredia, kde sa pohyboval a tvoril“ premiestnil do mentálnej stoky, v ktorej žijeme dnes.

Problémom Laca Novomeského, komunistického novinára, spoluorganizátora Slovenského národného povstania, príslušníka DAV-istickej avantgardy, našťastie nie sú predstavy pána Kalmusa o jeho zjavné historické bezvedomie.  Novomeský sa stal komunistom v čase, keď nimi boli v Európe  všetci talentovaní ľudia od Lisabonu po  Moskvu. O tom, ako medzivojnová moderna, dadaistické a surrealistické hnutie experimentovali s jazykom, filmom , obrazom,  vedia asi aj strojcovia  košickej kultúrnej kontrarevolúcie. Je logické, že umelci a intelektuáli, ktorí verili v pokrok vo výrazových prostriedkoch inklinovali aj k viere v pokrok spoločenský. Po prvej svetovej vojne existovali dva spôsoby, ako byť v Európe  bohémom. Byť  Američanom v Paríži- ako Hemingway, alebo  komunistom.Nie komunistom, ktorý pánovi Kalmusovi zakázal vystavovať po 68, ale ženou, mužom, ktorí išli bojovať do Španielska proti Francovi. Nie komunistom, kvôli ktorému sme stávali na banány, ani  Biľakom, ktorý pozval do našej vlasti cudzie vojská.

Drámou  Laca Novomeského je, že sa z jedného  najpravdivejších slovenských básnikov stala „socha boľševika,“ ktorú treba odstrániť.Novomeský bol celý život,  od  Povstania, cez 50.  roky, ktoré trávil vo väzení až po 68 všetkým ostatným,  okrem bezduchej bronzovej busty. Alexander Matuška napísal že  „Novomeský básni z pocitu hlbokého rozryvu medzi skutočnosťou a snom, z pocitu pokrivenosti a neplnosti, z toho, že nič nie je na svojom mieste v spoločenstve ľudí...“ Pán Kalmus, ale aj poslanci OKS s iniciatívou na prijatie zákona o zákaze propagácie komunizmu by možno chceli, aby sme začali odstraňovaním Novomeského sôch a pokračovali napríklad zákazom jeho poézie.  Post mortem previerková komisia  by  ukázala, či jeho poézia, plná detailov spásy človeka, nie je príliš nebezpečná pre dnešnú mládež, oddanú budovaniu spoločnosti sociálneho minimalizmu. Problém by mohla mať aj avizovaná výstava Picassa. V prípade, že by sa jej kurátorom podarilo na Slovensko prepašovať nejaké obrazy tohto notorického komunistu, pán Kalmus by ich mohol ísť  nasprejovať.

Novomeského komunizmus  je problémom iba pre tých , ktorí spájajú akúkoľvek kritiku  nespravodlivosti  so zločinnými ideológiami. Jeho politickou  tragédiou je, že  neubránil ideály rovnosti , slobody a spravodlivosti pred  hordami stalinistických a normalizačných kápov.  A ani nemohol. Preto sa jeho poézia zmenila z bojovných veršov na krehký ornament, ktorého kontúry držia pokope časť našej histórie.

Text vychádza aj v denníku Pravda

Bookmark and Share

Hodnotenie

9

Tento článok zatiaľ hodnotilo 160 čitateľov

Ako funguje hodnotenie článkov?

Diskusia

Naposledy pridaný: 14.02.2011 (Rudolf)

Diskusia k článku obsahuje 55 príspevkov


Odporúčame

Video

Čo s utečencami? vačší format, videoarchív


Fotoreport

Výstava v átriu

Čoskoro otvoríme našu fotogalériu.

Occupy Wall Street
Occupy Wall Street 5 Occupy Wall Street 4 Occupy Wall Street 3 Occupy Wall Street 2 Occupy Wall Street 1
Kreacionistické múzeum Petersburg (5) Kreacionistické múzeum Petersburg (4) Kreacionistické múzeum Petersburg (3) Kreacionistické múzeum Petersburg (2) Kreacionistické múzeum Petersburg (1)

Copyright © 2007 - 2017 jeToTak.sk. Všetky práva vyhradené. ISSN 1337-8872

Využívame spravodajstvo z databázy ČTK, ktorej obsah je chránený autorským zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupňovanie tohoto obsahu či jeho častí verejnosti,
a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu ČTK výslovne zakázané. Copyright (2003) The Associated Press (AP) - všetky práva vyhradené.
Materiály agentury AP nesmú byť ďalej publikované, vysielané, prepisované alebo redistribuované.

Design by MONOGRAM and Maroš Schmidt, Technology by MONOGRAM – TYPO3 Specialist