JeToTak.sk - úvodná stránka

Výber z blogov

Propaganda sú tí druhí

V roku 1953 vypukli v bývalom východnom Nemecku nepokoje. Bertolt Brecht ako reakciu napísal báseň Riešenie. Vedenie krajiny lamentovalo, ...

[Richard Filčák]

Fraškovitý pokus o puč, dobre zorganizovaná represia

Neskoro večer 15. júla sa počas niekoľkých hodín udial zinscenovaný pokus o prevrat. Prevrat jednomyseľne odsúdili parlamentné strany, ...

[Joachim Becker]

Podat ruku nebo strhnout do propasti?

Před pár dny média přinesla zprávu o muži muslimského vyznání, který ve Švédsku odmítal potřást kolegyním v zaměstnání rukou, ...

[Vendula Filipova]

Konzervatívne hodnoty a homosexualita

Kríza žánru | Editorial | Pavol Hardoš | 05.01.2015

_ma_small

Zakaždým, keď sú odporcovia zrovnoprávnenia homosexuálov označení za konzervatívcov, trochu ma to zarazí aj zamrazí. Zarazí, lebo na postojoch napr. Aliancie za Rodinu nevidím takmer nič skutočne konzervatívne – ich kuchynská démonológia vylúčenia a strachu z odlišného, ich fetišizácie jednej formy rodinného žitia a hľadanie imaginárnych nepriateľov má v mnohom bližšie ku klasickému chápaniu fašizmu než bohatému intelektuálnemu odkazu mysliteľov ako Edmund Burke alebo Michael Oakeshott. A zamrazí, lebo som ešte nezaznamenal, že by sa voči tomuto ideologickému mimikry nejaký slovenský konzervatívec ohradil (možno s opatrnou výnimkou Štefana Hríba). A to je skutočne zarmucujúce.

Pritom, čoho sme všade vo svete svedkami je jednoznačné víťazstvo konzervatívnej imaginácie a dôkaz príťažlivosti tradičnej formy intímneho spolužitia. Všimnite si, homosexuáli neútočia na tradičné usporiadanie rodinného a sexuálneho života – naopak, oni sa domáhajú svojho spoločenského normalizovania. Tiež chcú byť súčasťou spoločensky uznaného monogamného partnerského žitia a výchovy detí. Tiež chcú vytvárať rodinné jednotky, piliere komunitného žitia, záruky spoločenskej stability a medzigeneračnej solidarity. Ťažko si možno predstaviť konzervatívnejšiu požiadavku. [1]

Konzervatívec, ktorý ovláda biológiu druhého stupňa, nemôže namietať proti sexuálnej orientácii ako takej – môže pranierovať leda niektoré konanie. Často aj počúvame konzervatívne odsudky homosexuálov, ktoré mieria na ich údajne nezriadený sexuálny život a sebastrednosť. Keď sa však títo istí homosexuáli domáhajú účasti na kultúrnych a právnych inštitúciách, ktoré symbolizujú monogamiu, vernosť, stálosť a lásku, aká môže byť skutočne konzervatívna odpoveď? Môže skutočný konzervatívec povedať, nie, vy nie ste hodní? Kto by si také niečo dovolil?

Skutočný konzervatívec je zmierený so svetom a jeho premenlivosťou, a hoci slovami Michaela Oakeshotta sú zmeny zlo, ktoré musíme niekedy pretrpieť, konzervativizmus videl aj v spôsobe, akým sa človek zmenám prispôsobí. [2] Je nedôstojné kričať zastavte zemeguľu, chcem vystúpiť pri každej zmene lemu sukní a je rovnako nedôstojné brániť rozšíreniu chápania ľudskej dôstojnosti. Okolnosti nášho žitia a vzájomného chápania sa menia a konzervatívec nie je monomaniakálny zástanca nemennosti všetkého.

Pevnosť a trvalosť tradícií nespočíva v ich netvárnosti – naopak, čo je živé, to sa vyvíja, prispôsobuje prostrediu. Hoci inovácie niekedy bolia, konzervatívec k nim pristupuje stoicky, opatrne, ale aj odovzdane, lebo chápe, že čo je pevné, nie je bez chvenia. Tak aj chápanie rodiny a inštitútu manželstva sa mení, ale ich podstata ostáva stála. Konzervatívec a hipster si rozumejú, nie je všetko len staré, niečo je aj vintage. Konzervatívec víta, že rodina a manželstvo pretrvajú v novej, no stále autentickej a plnohodnotnej podobe.

Zlyhanie slovenských konzervatívnych intelektuálov spočíva v neschopnosti predstaviť alternatívne nazeranie na homosexualitu a požiadavky LGBTI menšiny a s tým súvisiacej neschopnosti postaviť hrádzu extrémizmu v rúchu tradícií. Jedinými účastníkmi verejnej diskusie na túto tému, ktorí sa bez ostychu a námietok označujú za konzervatívcov, môžu vďaka tomu byť aj naďalej rôzni krikľúni a intelektuálni šarlatáni, ktorých hodnotový pohľad na svet napĺňajú len temné prúdy strachu, neznalosti a nenávisti.

[1] Ostatne, takýto konzervatívny argument za manželstvá homosexuálov (nie len registrované partnerstvá) tu jestvuje už 25 rokov. Odporúčam dnes už legendárnu esej Andrewa Sullivana Here Comes The Groom z augusta 1989.

[2] Oakeshott, Michael. 1962. “On being Conservative.” in: Rationalism in Politics and other essays. London: Metheun.

Bookmark and Share

Súvisiace články:

Hodnotenie

7

Tento článok zatiaľ hodnotilo 247 čitateľov

Ako funguje hodnotenie článkov?

Video

Varoufakis: Capitalism will eat democracy unless we speak up vačší format, videoarchív


Fotoreport

Výstava v átriu

Čoskoro otvoríme našu fotogalériu.

Occupy Wall Street
Occupy Wall Street 5 Occupy Wall Street 4 Occupy Wall Street 3 Occupy Wall Street 2 Occupy Wall Street 1
Kreacionistické múzeum Petersburg (5) Kreacionistické múzeum Petersburg (4) Kreacionistické múzeum Petersburg (3) Kreacionistické múzeum Petersburg (2) Kreacionistické múzeum Petersburg (1)

Copyright © 2007 - 2016 jeToTak.sk. Všetky práva vyhradené. ISSN 1337-8872

Využívame spravodajstvo z databázy ČTK, ktorej obsah je chránený autorským zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupňovanie tohoto obsahu či jeho častí verejnosti,
a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu ČTK výslovne zakázané. Copyright (2003) The Associated Press (AP) - všetky práva vyhradené.
Materiály agentury AP nesmú byť ďalej publikované, vysielané, prepisované alebo redistribuované.

Design by MONOGRAM and Maroš Schmidt, Technology by MONOGRAM – TYPO3 Specialist