JeToTak.sk - úvodná stránka

Výber z blogov

CETA – Pyrrhovo víťazstvo

Európska komisia nakoniec pretlačila dohodu CETA napriek veľkým výhradám viacerých vlád a napriek silným sociálnym protestom. O sile ...

[Joachim Becker]

Propaganda sú tí druhí

V roku 1953 vypukli v bývalom východnom Nemecku nepokoje. Bertolt Brecht ako reakciu napísal báseň Riešenie. Vedenie krajiny lamentovalo, ...

[Richard Filčák]

Odporovať Číne je strategický záujem Slovenska

Čína nie je a ani tak skoro (ak vôbec) nebude najväčšia ekonomika sveta, Európska Únia je. Kto to nevie nerozumie ekonómii ani politike. ...

[Peter Weisenbacher]

Mesík odpovedá Figeľovi: Tunelmi do Grécka, aj cez mŕtvoly

Kríza žánru | Editorial | Juraj Mesík | 16.12.2011

_ma_small

Pán Figeľ, cením si váš pokus ako šéfa KDH obhajovať Vaše pochabé sny o výstavbe diaľnic a politiku KDH v zdravotníctve. Hájite síce úplne neobhájiteľné pozície, niektoré sa ani nesnažíte brániť argumentmi a pri iných sa dopúšťate ťažko nezmyselných tvrdení, ale za snahu vám patrí chvála.

Začnime kontextom: čaro nechceného chcelo, že váš text vyšiel v Sme na tej istej stránke, kde pán Čikovský veľmi jasne na číslach ukazuje „Prečo si musíme znova požičať“ a na akú hranicu nestability priviedli partaje ako je aj tá Vaša Slovensko jeho nekonečným zadlžovaním a tunelovaním. Samozrejme, že autor je „len publicista“, kým vy pán Figeľ ste „terazky minister“. V ten istý deň štát nedokázal predať ani desatinu z dlhopisov za 100 miliónov eur, ktoré si potreboval na trhoch požičať. a úročenie (aj) slovinských dlhopisov prekročilo 7% - tam sa talianske dostali už o týždeň skôr. Nezáujem o slovenské vládne dlhopisy sa odvtedy opakoval.

Ak si stále myslíte, že jedno je náhoda a druhé sa nás netýka, tak máme do činenia s chudobou ducha, ktorá rozhodne nie je blahoslavená. Ak si stále myslíte, že fondy EU bude možné v roku 2013 dojiť a tunelovať  tak ako v roku 2011, teda bez ohľadu na ekonomiku, tak blúznite o inom svete ako je dnešná Európa. Slovensko by malo obrovské šťastie, ak by v polovici roka 2012 nebolo zbankrotovaným štátom. Že  sa tak nestane je málo pravdepodobné, jediná šanca na vývoj bez štátneho bankrotu sú finančné injekcie z Európy. Tá na ne ale nemusí mať ani zdroje, ani vôľu.

Poďme ale od kontextu vášho budovateľského blúznenia k jeho obsahu. Odbiť problém zbytočnej diaľnice na Kysuciach a tunela Višňové-Dubná Skala názorom, že moje vyjadrenia sú nekompetentné a nestojí teda za to sa k nim vyjadrovať je lacné, ale nefunguje to. „Demokrace – toť diskuse“ - povedal niekto omnoho múdrejší ako ja, ba dokonca aj vy, aj keď ste terazky minister a strana vás vyvrhla až hen do Bruselu. Takže si zopakujme znovu fakty:  váš program schválený Miklošovym ministerstvom financií a Radičovej vládou predpokladá vyplytvať 900 miliónov eur na tunel Višňové – Dubná Skala. Aby sa autá dostali k Višňovému, bolo by treba ďalších 700 miliónov na úsek Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka  a 100 miliónov na privádzač zo Žiliny.

Slovensko na to nemalo ani v čase prudkého hospodárskeho rastu – za krízy o nich možno len fantazírovať.  

Jediný dôvod, pre ktorý tak zúfalo a márne lipne na tejto ekonomickej samovražde namiesto prípravy o najmenej polovicu lacnejšieho severného obchvatu Žiliny je, že severný obchvat nemáte stavebne a projekčne pripravený a pred voľbami by sa už nedalo zazmluvňovať. Príprava obchvatu by trvala dva až tri roky a potom stavba zhruba rovnaký čas. Keby sa na postavenie tunela Višňové – Dubná Skala aj našli peniaze – na čo môžete Vy aj Vaši tunelári smelo zabudnúť - trvala by jeho stavba najmenej do roku 2017, plus ďalšie roky stavba úseku od Hričovského Podhradia po Višňové, vrátane 2 600 metrového tunela Ovčiarsko a 650 metrového tunela Žilina. Takže žiadny ušetrený čas, zato vyplytvaná rádovo miliarda eur. To podstatné ale je, že peniaze sa nenájdu: ani v štátnom rozpočte, ani vo fondoch EU, ani inde. Jediné, čo môžete dokázať je žilinské tunely rozbabrať a utopiť v nich pár sto miliónov eur. Presne tak ako sú už od čias Mečiara utopené miliardy korún v „kysuckej diaľnici“ .

 Na Kysuciach  je vaša „priorita“ stavať diaľnicu D3 ešte odtrhnutejšia od reálneho sveta: na jej najnáročnejšom 15 kilometrovom úseku Svrčinovec – Skalité – hranica s Poľskom je hustota dopravy 1500 áut za 24 hodín, do Poľska ich nejde ani toľko. Toľko áut chodí denne aj medzi Hornou a Dolnou Maríkovou. Šialené zápchy deň čo deň! Náklady 274 miliónov eur. Za polovičný profil.

Ako zlý vtip vyznieva váš emotívny apel o dopravných zápchach na cestách – zvlášť keď ho porovnáme so zoznamami ťažko chorých občanov Slovenska,  ktorí čakajú dlhé mesiace a niektorí celé roky na vyšetrenia a operácie v zdravotníctve, ktoré vaše KDH úplne zruinovalo a priviedlo do bezprecedentnej krízy. Občania nech zvážia sami, čo je horšie – či 20 minútové zdržanie na ceste, alebo ročné čakanie na vyšetrenie či operáciu, ktorej sa nemusia vôbec dožiť. Lebo na oboje – aj slušne fungujúce zdravotníctvo, aj luxusné tunely - nemalo Slovensko ani v čase hospodárskeho boomu uplynulej dekády. Mimochodom, boli ste to vy, Východniari presťahovaní do Bratislavy – Dzurinda zo Spiša, Mikloš zo Svidníka, Figeľ od Vranova a zástup dávno zabudnutých Macejkov, Prokopovičov a im podobných politických figúrok – kto ste najmenej jedno celé desaťročie držali slovenský Východ nie v dopravných zápchach, ale v izolácii. Košice a Prešov mohli byť už roky spojené diaľnicou s Bratislavou a Západom, keby Dzurindove vlády, ktorých bolo KDH členom a vy osobne pohlavár, neliali miliardy korún práve na tunely a estakády na Kysuciach a pri Žiline.

Nebývalý pôvab má aj vaše tvrdenie, že premena nemocníc na akciové spoločnosti nie je prípravou na ich privatizáciu, lebo nejaký Uhliarik sa vyjadril že, citujem, „štát bude stopercentným akcionárom nemocníc a (onen Uhliarik) to dal dokonca do návrhu zákona. Tomuto nezmyslu sám veríte, alebo len považuje voličov KDH za tak slabomyseľných, že si myslíte že vám to zožerú? Ani neviem čo by bolo horšie. Realita je taká, že ani Vy, ani celé KDH nemôže dnes garantovať vôbec, ale vôbec nič. A to ani keby bola ďalšia vláda červeno-čierna ako je možné. Nemocnice ako akciové spoločnosti vedené nekompetentnými a skorumpovanými politickými nominantmi pôjdu do dlhov presne rovnako - ak nie zámerne ešte rýchlejšie - ako dnes.  Vytvorí sa tak situácia, keď ich budú pred bankrotom „zachraňovať “ vyvolené finančné skupiny, ktoré sa stanú najprv ich menšinovými a rýchlo väčšinovými vlastníkmi. Akýkoľvek zákon, ktorý by mal takémuto vývoju zabrániť možno zmeniť zo dňa na deň.

Kým vy pán Figeľ vediete cez žilinské tunely Slovensko rovno do Grécka, nominant vašej partaje na poste ministra zdravotníctva robí špinavú prácu vedúcu k privatizácii nemocníc. Robí ju za cenu ohrozenia množstva životov po tom, čo urobili inú špinavú prácu keď v mene ziskov zlikvidovali 150 nemocničných oddelení, vrátane geriatrií, doliečovákov pre ťažko chorých a psychiatrií. Chápem, že keď niekomu chodí mesačne desaťtisíc eur z Bruselu za ničnerobenie a občas dostane od spolustraníkov za facku nejaký ten byt (Áno, otravní „len publicisti“ vás, terazky ministra, dotlačili vrátiť ho. Zmije nekresťanské!), tak takýto velikán a jeho rodina od slovenských verejných nemocníc nezávisia. Možno si myslíte, že stovka zrušených oddelení, zdevastované nemocnice ani exodus najlepších lekárov zo Slovenska sa vás a vašej ctenej famílie nemôže dotknúť. Možno si myslíte, že od tých nemocníc a do cudziny vyštvaných lekárov závisia len zdravie a životy stoviek tisíc starých a chorých ľudí, ktorí prachy a luxusný život straníckej verchušky nemajú.  Ak tomu veríte, tak len do toho, pán Figelopulos.

Bookmark and Share

Hodnotenie

9

Tento článok zatiaľ hodnotilo 206 čitateľov

Ako funguje hodnotenie článkov?

Diskusia

Naposledy pridaný: 22.12.2011 (Bela)

Diskusia k článku obsahuje 21 príspevkov


Video

Čo s utečencami? vačší format, videoarchív


Fotoreport

Výstava v átriu

Čoskoro otvoríme našu fotogalériu.

Occupy Wall Street
Occupy Wall Street 5 Occupy Wall Street 4 Occupy Wall Street 3 Occupy Wall Street 2 Occupy Wall Street 1
Kreacionistické múzeum Petersburg (5) Kreacionistické múzeum Petersburg (4) Kreacionistické múzeum Petersburg (3) Kreacionistické múzeum Petersburg (2) Kreacionistické múzeum Petersburg (1)

Copyright © 2007 - 2016 jeToTak.sk. Všetky práva vyhradené. ISSN 1337-8872

Využívame spravodajstvo z databázy ČTK, ktorej obsah je chránený autorským zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupňovanie tohoto obsahu či jeho častí verejnosti,
a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu ČTK výslovne zakázané. Copyright (2003) The Associated Press (AP) - všetky práva vyhradené.
Materiály agentury AP nesmú byť ďalej publikované, vysielané, prepisované alebo redistribuované.

Design by MONOGRAM and Maroš Schmidt, Technology by MONOGRAM – TYPO3 Specialist