JeToTak.sk - úvodná stránka

Výber z blogov

CETA – Pyrrhovo víťazstvo

Európska komisia nakoniec pretlačila dohodu CETA napriek veľkým výhradám viacerých vlád a napriek silným sociálnym protestom. O sile ...

[Joachim Becker]

Propaganda sú tí druhí

V roku 1953 vypukli v bývalom východnom Nemecku nepokoje. Bertolt Brecht ako reakciu napísal báseň Riešenie. Vedenie krajiny lamentovalo, ...

[Richard Filčák]

Odporovať Číne je strategický záujem Slovenska

Čína nie je a ani tak skoro (ak vôbec) nebude najväčšia ekonomika sveta, Európska Únia je. Kto to nevie nerozumie ekonómii ani politike. ...

[Peter Weisenbacher]

Prečo kríž a nie radšej cesnak?

Kríza žánru | Editorial | Peter Macsovszky | 30.11.2009

_ma_small

Prečo horlivého slovenského kresťana tak hrozne trápi, či v talianskych školách budú alebo nebudú v triedach a na chodbách visieť kríže? Veď, panebože, koľkokrát si ešte máme pripomínať, že kríž je nástroj katov, ani len nie kresťanský, ale antický, rímsky?

Kríž – v kresťanskom prostredí – je symbolom násilnej a ukrutne bolestivej smrti. V lepšom prípade. V tom horšom poukazuje na to, že život je bremeno, ktoré treba pokorne znášať, a preto, človiečik chabučký, nieže sa opovážiš zo života čo len sekundu radovať!

 

S istou nietzscheovskou básnickou nadnesenosťou – čiže so zmyslom pre veľkolepé metafory – by sme mohli povedať, že kríž predstavuje popravu (alebo poopravenie?) ľudskej prirodzenosti. Ale toto si zrejme dobre uvedomujú aj samozvaní opravári človeka, ktorí by nedbali, keby nič netušiaci, bezbranní školáci počas celého vyučovania, päť pracovných dní, mali na očiach tento nepochybne sadistický symbol.

Kríž pre kresťanov predstavuje drevo, na ktorom dokonalo telo ich údajného spasiteľa. Nekresťanom však pripomína neblahé časy násilného pokresťančovania a koloniálnych genocíd. Tí „ezoterickejšie“ založení chápu kríž ako priesečník priestoru a času alebo ako spojenie dvoch nekonečien alebo ako syntézu horizontálneho a vertikálneho, čiže sveta hmotného a duchovného, sveta kvantitatívneho a kvalitatívneho. Takisto ho však možno chápať ako symbol štyroch živlov alebo štyroch svetových strán. Kríž, ak ho nakloníme do takej polohy, v akej ho vidíme na obrazoch spodobujúcich Krista vlečúceho nástroj svojej pozemskej smrti, sa môže zmeniť na X, čiže na písmeno, ktoré predstavuje nielen začiatočné písmeno slova Kristus (XHRISTUS), ale aj symbol alchymistického téglika či trebárs úkonu násobenia. Je však jasné, že ani takéto chápanie kríža nezdôvodňuje to, aby povisieval kadetade.

 

Krista (a teda jeho dojímavé, no nesúrodé učenie o láske k blížnemu) kedysi symbolizovala ryba (ICHTYS). Nahradiť tento príťažlivý a viacvýznamový symbol krížom – také čosi mohlo skrsnúť jedine v hlavách nejakých zvrhlíkov, ktorí asi disponovali riadne silnými žalúdkami, keď bez mihnutia oka donútili masy uctievať mučiarenský nástroj ako posvätný fetiš. A na tomtože stojí tá chýrna, „na človeka orientovaná“ duchovnosť Západu? Krásne. Takýto stupeň zlomyseľnosti a krvilačnosti – v rovine používaných symbolov – nevykazuje voči vlastným stúpencom azda nijaké iné náboženstvo. Napríklad ani toľko kritizovaný a zatracovaný islam. O judaizme, hinduizme, budhizme a vudu čarodejníctve ani nehovoriac.

 

Slovenský horlivý kresťan sa obáva, že ak si liberáli dnes želajú odstránenie krížov z verejných (a sekulárnych) ustanovizní, ktovie, po čom zatúžia zajtra. Takáto argumentácia je už trochu ošúchaná. Koniec koncov, výborne ju možno obrátiť, nasmerovať jej hrot voči tým, ktorí sa ňou oháňajú, a spýtať: ak dnes chcú títo konzervatívni a tmárski fanatici všade mať kríže, ktovie, čo budú chcieť zajtra? Aby všetci, aj neveriaci, platili cirkevné dane? Aby sa všetci hlava-nehlava množili a ďalej zaľudňovali už beztak dosť zniganú Zem? Alebo aby všetci povinne chodili na spovede? Nenažranosť náboženského fanatika býva bezhraničná. Stačí sa obzrieť do dejín.

 

S krížmi vždy bola nemalá oštara. Napríklad s tými hákovými. V istom úseku západných (a zrejme kresťanských dejín) museli byť vycapené na každom možnom i nemožnom mieste. A kadekoho plašili. Hoci kríž, asi aj ten hákový, mal plniť skôr ochrannú funkciu. Hoci aj plašením. Lebo ochraňovať zrejme znamená plašiť. Ktovie, koho chcú dnes horliví kresťania plašiť a koho ochraňovať? Možno im, ak zostaneme v priestoroch škôl, leží na srdci morálka detvákov. Možno v prvom rade ich chcú chrániť pred vplyvom temných mocností. Ale vravím, na odplašenie temných síl, napríklad upírov, postačí aj cesnak. Tak prečo by namiesto krížov nemohol v školách a úradoch visieť radšej cesnak? Veď upírov je dnes naozaj nemálo – od Vatikánu až po ten najzadubenejší slovenský konzervatívny týždenník. A treba povedať, že sú to upíri skutočne činorodí, neúnavne mútiaci hlavy slovenskej mladi. Takže ten cesnak by sa fakt zišiel. Veď, keď už nič iné, pomáha aspoň znižovať krvný tlak.

 

Bookmark and Share

Súvisiace články:

Hodnotenie

7

Tento článok zatiaľ hodnotilo 91 čitateľov

Ako funguje hodnotenie článkov?

Diskusia

Naposledy pridaný: 02.12.2009 (ateista)

Diskusia k článku obsahuje 2 príspevkov


Video

Čo s utečencami? vačší format, videoarchív


Fotoreport

Výstava v átriu

Čoskoro otvoríme našu fotogalériu.

Occupy Wall Street
Occupy Wall Street 5 Occupy Wall Street 4 Occupy Wall Street 3 Occupy Wall Street 2 Occupy Wall Street 1
Kreacionistické múzeum Petersburg (5) Kreacionistické múzeum Petersburg (4) Kreacionistické múzeum Petersburg (3) Kreacionistické múzeum Petersburg (2) Kreacionistické múzeum Petersburg (1)

Copyright © 2007 - 2016 jeToTak.sk. Všetky práva vyhradené. ISSN 1337-8872

Využívame spravodajstvo z databázy ČTK, ktorej obsah je chránený autorským zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupňovanie tohoto obsahu či jeho častí verejnosti,
a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu ČTK výslovne zakázané. Copyright (2003) The Associated Press (AP) - všetky práva vyhradené.
Materiály agentury AP nesmú byť ďalej publikované, vysielané, prepisované alebo redistribuované.

Design by MONOGRAM and Maroš Schmidt, Technology by MONOGRAM – TYPO3 Specialist