JeToTak.sk - úvodná stránka

Výber z blogov

Kam miznú regionálne rozdiely

Priepastné regionálne rozdiely Slovenska sa často spomínajú medzi najzávažnejšími problémami nášho štátu. V tejto veci sa zhoduje ...

[Štefan Domonkos]

Turecko na križovatke

Na prvý pohľad sa zdá, že život v Istanbule sa nezmenil. Na cestách sú zápchy, ľudia sa ponáhľajú na trajekt alebo na autobus. Už ...

[Joachim Becker]

Ľudské práva neonacistov aj utečencov sú rovnaké

Predvčerom bolo 10. decembra, Medzinárodný deň ľudských práv. No oslavovať toto výročie vo chvíli keď na Maďarskej hranici, v Tompe, ...

[Peter Weisenbacher]

S križiakmi až na Krajniak sveta

Kríza žánru | Editorial | Michal Havran ml. | 25.09.2012

_ma_small

Blízky spolupracovník Daniela Lipšica Milan Krajniak napísal metapolitický manifest novej väčšiny. Ide o mystickú spoveď dlhoročného experta na „rómsku kriminalitu,“ špecialistu na paralelné odpočúvacie systémy a všetky iné záležitosti, bytostne spojené s konzervatívnymi hodnotami.

Krajniak sám seba označuje za križiaka, uznáva križiacke armády, ich nasadenie-  také ako pociťoval, keď musel celé leto opekať u neznámych ľudí. Na Milanovi je sympatické jeho nadšenie pre „rytierske ideály“ a „križiackeho hodnoty“ a jeho nadšenie pre svoje nadšenie z vyššie uvedeného. Výška jeho oduševnenia pre zlatý vek európskeho feudalizmu, jeho mužov umierajúcich v mravnej čistote a s pocitom hodnotovej nadradenosti, je žiaľ priamo úmerná autorovým  predstavám o tom, čo za podujatie krížové výpravy boli.

Nepochybujem, že mužských príslušníkov Lipšicovej križiackej družiny  fascinujú predajne Dráčik. Majú v nich Lego rytierikov, čínskych rytierikov z umelej hmoty s tvárami zliatymi pod vplyvom náboženského odhodlania, malé štítiky  a ohybné mečíky na nedeľné šermovania- lebo tak sme od malička nazývali všetky boje s kúskom dreva, alebo železa imitujúce Ivanhoeho dobrodružstvá. Aj preto sa mi pri čítaní Krajniakovho blogu zdalo, že opäť čítam „legendy a rozprávky z čias krížových výprav“ aké sa dajú nájsť v muzeálnych obchodoch každého seriózneho hradu od Flámska po Provensálsko. Netušil som, že  sa tieto príbehy dostanú do srdca politických ambícií na Slovensku a budú výraznou programovou črtou síl snažiacich sa o obnovu konzervatívnej vízie spoločnosti.

 Politika je ale vášňou pre súčasnosť a nie náhodou sa veľmi rýchlo, na konci stredoveku, zbavila eschatologických motívov. V tomto zmysle sú autorove pokusy o paralely s krížovými výpravami  neplatné. Kruciaty boli od svojho počiatku, ako nás informuje Guibert de Nogent snahou o apokalyptickú akceleráciu dejín spojenú s náhlou kontrakciou vnímania času opísanú v kronikách Raula Glabera.  Túto tézu potvrdil svojou monumentálnou prácou francúzsky historik Paul Alphandéry a jeho žiak Alphonse Dupront. Nadviazali na staršie práce nemeckého historika Carla Erdmanna o tom, že kruciata bola snahou Kúrie kanalizovať demografický potenciál druho a treťorodenej post- franskej aristokracie. Tá nebola nositeľom žiadnych obdivuhodných morálnych zásad ale presne naopak-zdrojom permanentného teroru, napätia a ožobračovania. Inými slovami, Urban II sa pokúsil dostať z Európy najsurovejšiu časť populácie tým, že jej v predstihu ponúkol večný život. Operácia bola úspešná, no za upokojenie situácie na kontinente zaplatili životom desiatky tisíce moslimov, ktorí Orient v tom čase neokupovali, ako napísal Krajniak, ale žili si svojim životom.

Okrem takýchto okázalých nezmyslov však Krajniak pomiešal koncept dvornej lásky, ideálov rytierstva a samotného politicko- eschatologického programu kruciaty. Steven Runciman odhaduje, že rytierstvo predstavovalo, s výnimkou vojenských rádov, len 20- 30 percent zloženia križiackých armád. Drvivú väčšinu tvorili desperados, dobrodruhovia, zločinci, prostitútky, komedianti a exaltovaní mnísi. Friedrich II. Barbarossa sa vo svojej korešpondencii sťažuje na neorganizovaný charakter výprav. Najvýraznejším  organizačným momentom organizácie tejto tlupy  ostávajú  mystické  pogromy v Porýnsku a Podunajsku vojsk charizmatického Petra Pustovníka. Masaker židov sa v Oriente mení na  rituálny kanibalizmus Tafurov-  sfanatizovaných nasledovateľov enigmatického kazateľa-  maďarského Majstra. Podobné drámy sa odohrali aj počas púte  apokalyptických svoriek  Emicha z Leiningenu, ktorý sa považoval za navrátivšieho Krista.

Apokalyptická konverzia židov a zabíjanie moslimov nemajú nič spoločné s detskými predstavami  o rytierikovi na grošovanom tátošovi, spievajúcim pod ružovým záhonom princezničke s jasnou hviezdou na čele. Dvorná kultúra na ktorú sa Krajniak odvoláva, pochádzala z prostredia okcitánskeho trubaru a ako fenomén s výrazným heretickým potenciálom skončila veľmi rýchlo, rovnako ako Jeruzalem, pod kopytami križiakov.

Infantilné  vyznanie sa z fiktívnych hodnôt Kristových bojovníkov by nestálo za žiaden komentár, keby neobsahovalo tak nehorázne množstvo nezmyslov a nemalo by ambíciu stať sa etickým kódexom novej väčšiny. Aj preto neviem, čo je pre spoločnosť nebezpečnejšie. Či sú to amatéri ideologizujúci dejiny, ale amatéri ideologizujúci dejiny s politickými ambíciami.

Bookmark and Share

Hodnotenie

7

Tento článok zatiaľ hodnotilo 280 čitateľov

Ako funguje hodnotenie článkov?

Diskusia

Naposledy pridaný: 15.07.2014 (bp)

Diskusia k článku obsahuje 30 príspevkov


Odporúčame

Video

Čo s utečencami? vačší format, videoarchív


Fotoreport

Výstava v átriu

Čoskoro otvoríme našu fotogalériu.

Occupy Wall Street
Occupy Wall Street 5 Occupy Wall Street 4 Occupy Wall Street 3 Occupy Wall Street 2 Occupy Wall Street 1
Kreacionistické múzeum Petersburg (5) Kreacionistické múzeum Petersburg (4) Kreacionistické múzeum Petersburg (3) Kreacionistické múzeum Petersburg (2) Kreacionistické múzeum Petersburg (1)

Copyright © 2007 - 2017 jeToTak.sk. Všetky práva vyhradené. ISSN 1337-8872

Využívame spravodajstvo z databázy ČTK, ktorej obsah je chránený autorským zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupňovanie tohoto obsahu či jeho častí verejnosti,
a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu ČTK výslovne zakázané. Copyright (2003) The Associated Press (AP) - všetky práva vyhradené.
Materiály agentury AP nesmú byť ďalej publikované, vysielané, prepisované alebo redistribuované.

Design by MONOGRAM and Maroš Schmidt, Technology by MONOGRAM – TYPO3 Specialist