JeToTak.sk - úvodná stránka

Výber z blogov

Simon Theur: TTIP, jeho víťazi a porazení

Únik dôverných dokumentov z rokovaní o Dohode o transatlantickom obchodnom a investičnom partnerstve (TTIP) v pondelok 25. apríla potvrdil ...

[Kriteko]

Milý Martin

Keď som si po Veľkej noci pozrel internet a zdrvený pochopil, že na dohodnuté stretko sa nebudeš môcť dostaviť, spomenul som si, ako som ...

[Tiburon]

Boj proti sexuálnemu vykorisťovaniu

Pred pár dňami som sa zobudil do ďalšieho dňa poznačeného novým hrozným obvinením príslušníkov mierových síl slúžiacich v ...

[Parfait Onanga-Anyanga]

Tajomstvá a schovávačky

Kríza žánru | Editorial | Ivana Kaduková-Adamcová | 28.10.2011

_ma_small

Ak by sme sa chceli dostať z mizérie a pochybností, vôbec by nám nepomohlo vedomie, že Bohu sa darí rovnako zle ako nám. Aj preto o novodobé odpovede na teodiceu nie je veľký záujem.

Židovský aj kresťanský Boh ma tri základné atribúty. Všemohúcnosť, dobrotu a poznateľnosť. Židovský filozof Jonas však tvrdí, že keď platia dva, tretí musí byť vylúčený. Takže, ak je Boh všemohúci a zároveň dobrý, je pre nás nepochopiteľný. Inak by mohol zabrániť zlu a utrpeniu, zvlášť nevinných ľudí. Ak je dobrý a dokážeme ho poznať (teda vysvetliť), potom nemôže byť všemohúci. A ak je všemohúci a pre nás zrozumiteľný (čitateľný), potom nie je dobrý. Jonas sa rozhodol z tejto trojice vylúčiť všemohúcnosť. Podľa neho je to pojem sám o sebe nezmyselný, pretože ak Boh stvoril niečo ne-božské, tak už existencia toho znamená Božie obmedzenie. Boh podľa neho rezignoval na to, aby bol všetko vo všetkom, lebo nechce byť vzdialeným, odlúčeným a do seba uzavretým Bohom. Otvoril sa stvoreniu natoľko, že teraz necháva na seba pôsobiť udalosti vo svete. Môžu ho meniť, ovplyvňovať. Boh natoľko rešpektuje vlastnú dynamiku stvorenia, že nezasahuje „kedy sa mu zapáči“. Lebo viac nemôže. Iba takto sa dá vysvetliť Osvienčim či iné hrôzy a katastrofy. 

Kresťanskí teológovia to majú ešte o niečo ľahšie. Ak sa držia Jonasovej línii, tak Boh sa naozaj ocitol v čase a to v osobe Ježiša Krista a nielen že sa takto obmedzil, ale v jeho osobe bol ochotný trpieť a zomrieť pre svoje stvorenie. Práve teológiu kríža a lásky rozvíja protestant Moltmann. Ukrižovaný Boh z lásky trpí spolu s nami. Ešte aj katolícky dogmatik Kasper považuje Moltmannovu teológiu za dostačujúcu odpoveď na teodiceu. Tu by sme teda mohli skončiť. Teodicea je vyriešená. Utrpenie vo svete je cena za našu slobodu a lásku, ktorá by bez slobody nemohla existovať. Pričom Boh je okyptený Boh bez moci.

Súhlasím s tým, že všemohúcnosť by sa nemala vnímať „predmetne“ ako nejaká moc presadzujúca sa proti všetkému. Mohli by sme všemohúcnosť skôr chápať ako moc lásky, ktorá necháva vedľa seba existovať viacej možnosti vyplývajúce z ľudskej činnosti. Lebo Boh, ktorý necháva, aby sa ho „dotýkala“ sloboda človeka, je určite sympatickejší ako despota nerešpektujúci nič okrem vlastnej zvrchovanosti. Lenže ak sa vrátime k Biblii, nenájdeme Boha slabého, bezmocného, trpiaceho, ukrižovaného, alebo dokonca mŕtveho. Ani v Starom zákone nenájdeme miesta o sebaobmedzení Boha v stvorení, pretože Starý zákon nehovorí nič o tom ako stvorenie pôsobí na Boha. Autori Písma vôbec nereflektujú ako môže Boh chcieť niečo ne-božské. To sú čisto moderné úvahy.

Naopak, v Biblii je zdôraznené, že práve Boh je zodpovedný za všetky aspekty života. Skaza a temnota patrí rovnako pod jeho správu (zvlášť to kričia texty ako napríklad Žalm 88, či Izaijáš 45.7). Preto v žalmoch nájdeme obžaloby Boha ako modlitby, v ktorých človek vyčíta Hospodinu svoj zlý osud. Bolo by mu cudzie hľadať príčiny svojho nešťastia v nejakých cudzích silách. Nikdy sa takto nevzďaľoval Bohu. Ani apoštol Pavol nepozná trpiaceho, bezmocného Boha, ale ani apatického, nedotknutého. Ako by aj mohol po Kristovej smrti? Boh sa často ukazuje úplne inak ako to ľudia očakávajú. V 1 liste Korintským 1, 17-30 sa dozvedáme, že je to preto, lebo nekoná podľa merítok ľudskej múdrosti. Múdrosť sveta je pre neho bláznovstvom, všetky názory sú ako predsudky, obratné a šikovné úvahy sú scestným rečnením. Nie sú to schovávačky ani pestovanie tajomstiev pred človekom. Skôr Božia perspektíva nemôže byť tou našou. Preto v Biblii Boh  mnohokrát nezabráni zlu, nezachráni svoj „ľud“ ani svojho Syna. Ale Boh ani neopúšťa svoj ľud ani ho nenechá smrti, tak ako to neurobil ani svojmu Synovi. Vytvára nové a nové šance pre život, nové príležitosti pre zmenu. Ak sa zameriame len na zlo vo svete, nebudeme vidieť, že Boh zlo neustále láme, prerušuje, premieňa, zastavuje...

Preto sa v konečnom dôsledku prikláňam k neriešeniu teodicey. Každé racionálne vysvetlenie utrpenia vo svete stroskotáva. Teológia, ktorá tvrdí, že ju dokáže zodpovedať, buď preceňuje svoje sily alebo potláča problém. Myslím si, že je celkom normálne, že ako veriaci berieme na zodpovednosť Boha. Netreba sa báť výčitiek, či pochybností a adresovať ich Tomu, kto má moc ich riešiť. Žalmy dokazujú, že aj toto vo viere má svoje miesto a oprávnenosť. Naopak, ak by sme chceli z pozície človeka ospravedlniť (vysvetliť) konanie Božie, vyzerá to ako smiešna snaha „prekuknúť“ ho. Veriaci človek si nateraz musí vystačiť s nádejou, že mocný Boh sa raz dokáže sám tvárou tvár utrpeniu aj ospravedlniť. Ak tomu neveríte, určite si nájdete vlastnú teodiceu. Bez tajomstiev, s rozumnosťou a logikou tohto sveta.

Bookmark and Share

Súvisiace články:

Hodnotenie

7

Tento článok zatiaľ hodnotilo 23 čitateľov

Ako funguje hodnotenie článkov?

Diskusia

Naposledy pridaný: 01.11.2011 (PeterX)

Diskusia k článku obsahuje 20 príspevkov


Video



Fotoreport

Výstava v átriu

Čoskoro otvoríme našu fotogalériu.

Occupy Wall Street
Occupy Wall Street 5 Occupy Wall Street 4 Occupy Wall Street 3 Occupy Wall Street 2 Occupy Wall Street 1
Kreacionistické múzeum Petersburg (5) Kreacionistické múzeum Petersburg (4) Kreacionistické múzeum Petersburg (3) Kreacionistické múzeum Petersburg (2) Kreacionistické múzeum Petersburg (1)

Copyright © 2007 - 2016 jeToTak.sk. Všetky práva vyhradené. ISSN 1337-8872

Využívame spravodajstvo z databázy ČTK, ktorej obsah je chránený autorským zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupňovanie tohoto obsahu či jeho častí verejnosti,
a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu ČTK výslovne zakázané. Copyright (2003) The Associated Press (AP) - všetky práva vyhradené.
Materiály agentury AP nesmú byť ďalej publikované, vysielané, prepisované alebo redistribuované.

Design by MONOGRAM and Maroš Schmidt, Technology by MONOGRAM – TYPO3 Specialist