JeToTak.sk - úvodná stránka

Výber z blogov

Simon Theur: TTIP, jeho víťazi a porazení

Únik dôverných dokumentov z rokovaní o Dohode o transatlantickom obchodnom a investičnom partnerstve (TTIP) v pondelok 25. apríla potvrdil ...

[Kriteko]

Milý Martin

Keď som si po Veľkej noci pozrel internet a zdrvený pochopil, že na dohodnuté stretko sa nebudeš môcť dostaviť, spomenul som si, ako som ...

[Tiburon]

Boj proti sexuálnemu vykorisťovaniu

Pred pár dňami som sa zobudil do ďalšieho dňa poznačeného novým hrozným obvinením príslušníkov mierových síl slúžiacich v ...

[Parfait Onanga-Anyanga]

Žiť inaque

Kríza žánru | Editorial | Tomáš Profant | 26.07.2013

_ma_small

Prečítal som si článok Tomáša Mrvu o cestovaní na dovolenku na portáli Inaque.sk a vyslovene som sa potešil, že som našiel názorového oponenta na pozícii, s ktorou má zmysel diskutovať. Pretože baviť sa s klimaskeptikom, to je skoro ako baviť sa s neoliberálom.

. A na debatu s ekologickým modernizátorom zas potrebujete ekologického modernizátora. Mnoho takých sa dá nájsť vo vládach krajín na Západ od našich hraníc, alebo v Európskej komisii, ale u nás životné prostredie jednoducho nie je témou, ktorá by príliš rozdeľovala. Skôr naopak, odpor voči novotám zvykne spájať.

            Autor článku Otvorí externý link v novom okne„Kedy je lietadlo zelenšie ako auto?“ vo sviežom rytme píše o výhodách a nevýhodách cestovania autom, lietadlom a vlakom. Pomeriava napríklad rozdiely vo vlakovej doprave v Bostone a San Franciscu, ktoré sa líšia zdrojom svojej energie. V Bostone jazdia aj vlaky na fosílne palivá, kým v San Franciscu využívajú rôzne energetické zdroje. Takže kým v Kalifornii prírodu aspoň zdanlivo šetríte, v hlavnom meste Massachusetts sa vám to nepodarí ani v MHD.

            Gro článku vychádza z rôznych výskumov merajúcich prírodu. To je vo všeobecnosti jeden zo základných prvkov modernizačného prístupu k ekológii. Predpokladá, že príroda sa dá zmerať a my sme schopní povedať, o koľko horšie je niekam letieť, ako tam ísť vlakom. Výskumy citované autorom potvrdzujú tento zrejme nie príliš prekvapivý fakt, zároveň ale tvrdia, že cesta troch ľudí malým autom môže byť k prírode rovnako (ne)šetrná ako jazda vlakom. Takže ak ste mladá rodina zo strednej triedy a chystáte sa do Chorvátska svojim malým sedanom, všetko sa zdá byť v poriadku. Vlaky predsa sú voči životnému prostrediu priateľské.

            Ak aj nie ste mladá rodina, ale iba bohatá dvojica letiaca na Bali spoznávať exotiku vrátane všetkého, ešte stále si z cestovania nemusíte robiť ťažkú hlavu, pretože „vlastníctvo a používanie automobilu je čoraz viac prejavom spoločenského statusu v rýchlo rastúcich a ľudnatých štátoch. Dlhodobý vplyv cestnej dopravy na životné prostredie sa tak bude ešte istý čas prehlbovať, aj keby sme v Európe a Amerike hneď zajtra začali všetci jazdiť na bicykli.“

            Sme teda bezmocní? Prečo ale potom premietať o výhodách emisií z autobusových motorov a problémoch spojených so spaľovaním kerosínu? Nie je to celkom tak. Možnosti existujú, ale nenájdeme ich v technologickom optimizme modernizujúcom motory áut, ani v diaľkovom cestovaní hromadnou dopravou.

            Ak budeme súhlasiť s logikou počítania prírody a zameriame sa na to, koľko by sme mohli spotrebovať, aby sme pritom umožnili rovnako spotrebovávať všetkým ostatným, zistíme, že na to, aby sme mohli ísť do Chorvátska by sme sa museli tak uskromniť, že by sme si to hádam aj rozmysleli.

            Inými slovami, museli by sme žiť celkom inak. A to je presne tá možnosť, ktorú máme. Znamená vzdať sa mnohých „vymožeností“ v prospech iného života, ktorý umožní nielen nám, ale aj iným, aby sme sa mali lepšie a boli pritom šťastnejší.

            Konzumácia kilometrov je len ďalšou formou spotreby a rozhodne nie je post-materiálna, ale naopak má veľmi neblahé dopady na prírodu a človeka – jej neoddeliteľnú súčasť. Články zaoberajúce sa tým, ktorý dopravný prostriedok pri ceste na dovolenku spotrebuje menej nenaznačujú spôsoby ako žiť inak, ale nás naopak utvrdzujú v tom, že náš starý spôsob života je v poriadku. Stačí nabrať do auta pár pasažierov, alebo si kúpiť lístok na Orient Expres a omamné slnko lowcostových destinácií nás zbaví akýchkoľvek pochybností.

            Ak teda chce portál Inaque napĺňať ťažkú úlohu, ktorú si stanovil prijatím svojho názvu, nech radšej ospevuje krásy slovenskej prírody. V nej nájde slovenská spoločnosť cestu, na ktorej netreba počítať uhlíky, ale ktorá je zásadne odlišná od tej súčasnej. 

Bookmark and Share

Hodnotenie

6

Tento článok zatiaľ hodnotilo 45 čitateľov

Ako funguje hodnotenie článkov?

Diskusia

Naposledy pridaný: 04.08.2013 (Skeptyk)

Diskusia k článku obsahuje 17 príspevkov


Odporúčame

Video



Fotoreport

Výstava v átriu

Čoskoro otvoríme našu fotogalériu.

Occupy Wall Street
Occupy Wall Street 5 Occupy Wall Street 4 Occupy Wall Street 3 Occupy Wall Street 2 Occupy Wall Street 1
Kreacionistické múzeum Petersburg (5) Kreacionistické múzeum Petersburg (4) Kreacionistické múzeum Petersburg (3) Kreacionistické múzeum Petersburg (2) Kreacionistické múzeum Petersburg (1)

Copyright © 2007 - 2016 jeToTak.sk. Všetky práva vyhradené. ISSN 1337-8872

Využívame spravodajstvo z databázy ČTK, ktorej obsah je chránený autorským zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupňovanie tohoto obsahu či jeho častí verejnosti,
a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu ČTK výslovne zakázané. Copyright (2003) The Associated Press (AP) - všetky práva vyhradené.
Materiály agentury AP nesmú byť ďalej publikované, vysielané, prepisované alebo redistribuované.

Design by MONOGRAM and Maroš Schmidt, Technology by MONOGRAM – TYPO3 Specialist