JeToTak.sk - úvodná stránka

Výber z blogov

Simon Theur: TTIP, jeho víťazi a porazení

Únik dôverných dokumentov z rokovaní o Dohode o transatlantickom obchodnom a investičnom partnerstve (TTIP) v pondelok 25. apríla potvrdil ...

[Kriteko]

Milý Martin

Keď som si po Veľkej noci pozrel internet a zdrvený pochopil, že na dohodnuté stretko sa nebudeš môcť dostaviť, spomenul som si, ako som ...

[Tiburon]

Čo môžeme spraviť pre lepšiu Európu

DiEM25, hnutie za skutočnú demokraciu v EÚ, ktoré založil Yanis Varoufakis a signatármi sú i také osobnosti ako Noam Chomsky, Slavoj ...

[Alena Krempaská]

ALEXANDER AČ: Elektromobily – na dosah?

Kríza žánru | Ekonomika | Alexander Ač | 10.02.2008

_ma_small

ALEXANDER AČ: Elektromobily – na dosah?

Nedávno prebehli médiami správy, že Izrael plánuje prejsť na masovú výrobu elektromobilov. O infraštruktúru sa má postarať kalifornská firma Better Place, ktorá v Izraeli vybuduje sieť 500 000 staníc na dobíjanie batérií a 200 miest, kde bude možné vybité batérie vymieňať s odhadovanými nákladmi asi 1 miliardy dolárov.  Automobily na hybridný pohon budú vo väčšom križovať ulice od roku 2010 a elektromobily s nulovými emisiami o dva roky neskôr. Pre úplný elektrický pohon týchto automobilov, by podľa prepočtov firmy bola potrebná ďalšia investícia asi 5 miliárd dolárov do slnečných elektrární s celkovým výkonom 2 GW (Gigawattov). Navyše cena elektromobilov by sa nemal príliš líšiť od cien súčasných áut na klasický pohon.

 Ideálne riešenie?

 Ak pominieme skutočnosti, že na dobitie batérie je (zatiaľ) potrebné čakať niekoľko hodín, že autá majú na jedno dobitie dojazd asi 150-200 km, a maximálna rýchlosť je asi 130 km/h, riešenie sa zdá ideálne.  Pri postupnej výmene globálneho vozového parku s počtom blížiacim sa k jednej miliarde by došlo k výraznému zníženiu znečistenia vzduchu najmä v mestách a tiež k nezanedbateľnej redukcii skleníkových plynov. Navyše by sme ropu ušetrili pre výrobu iných produktov. Existuje ešte iný problém? Zdá sa, že existuje.

 Obmedzené zásoby lítia

 Pri akýchkoľvek úvahách o masovom nasadení novej technológie je potrebné zamyslieť sa nad dostupnými zásobami potrebných zdrojov. Plánovaný pohon elektromobilov spolieha na využitie lítium iónových batérií.  Lítiové batérie sú uprednostňované z dôvodu vysokej energetickej koncentrácie a táto technológia sa využíva aj v iných prenosných elektrických spotrebičoch.

 Štúdia Williama Tahila [1] z Meridian International Research z decembra roku 2006 ukazuje, že „v zemskej kôre nie je dostatok zásob lítia dostatočných pre požadovaný pohon automobilov, v prípade využitia iba lítiovej technológie. Rýchlosť úbytku lítia by prevýšila súčasnú rýchlosť úbytku ropy, čo by znamenalo prechod z jedného nedostatkového zdroja na iný.“ Navyše správa konštatuje, že vzhľadom na veľmi koncentrované zásoby lítia, ktorého zásoby sú výhradne vo vlastníctve južnej Ameriky by došlo k zvýšeniu geo-politického napätia, a nie k jeho zníženiu. Ďalšou prekážkou je logistika. Ak by sme chceli pri súčasnej rýchlosti produkcie lítia vybaviť globálny vozový park blížiaci sa počtu 1 miliarde,  trvalo by to približne 100 rokov.  Alternatívnym riešením by, podľa Williama Tahila mohol byť prechod na technológiu batérií, ktoré fungujú na báze niklu alebo zinku. Zásoby týchto kovov sú dostačujúce a pri ďalšom investovaní do výskumu je potenciál týchto technológií významný.

 Masové využívanie elektromobilov na báze lítia nie je trvalo udržateľné

 Záverom je možné konštatovať, že zatiaľ čo Izrael je možno schopný prejsť výhradne na používanie elektromobilov v priebehu nasledujúcich 5-10 rokov s existujúcou potrebnou infraštruktúrou a nulovým znečistením vzduchu pochádzajúcim z automobilovej dopravy, nemali by sme sa spoliehať, že tento prístup je možné aplikovať v globálnom meradle. Je potrebné investovať do ďalšieho výskumu alternatívnych pohonov, ktoré by nevyčerpali zásoby lítia.

 

[1] William Tahil, 2006: The Trouble with Lithium: Implications of Future PHEV Production for Lithium Demand, Meridian International Research.

Bookmark and Share

Hodnotenie

5

Tento článok zatiaľ hodnotilo 95 čitateľov

Ako funguje hodnotenie článkov?

Diskusia

Naposledy pridaný: 28.10.2009 (elektromobily)

Diskusia k článku obsahuje 3 príspevkov


Odporúčame

Video

Varoufakis: Capitalism will eat democracy unless we speak up vačší format, videoarchív


Fotoreport

Výstava v átriu

Čoskoro otvoríme našu fotogalériu.

Occupy Wall Street
Occupy Wall Street 5 Occupy Wall Street 4 Occupy Wall Street 3 Occupy Wall Street 2 Occupy Wall Street 1
Kreacionistické múzeum Petersburg (5) Kreacionistické múzeum Petersburg (4) Kreacionistické múzeum Petersburg (3) Kreacionistické múzeum Petersburg (2) Kreacionistické múzeum Petersburg (1)

Copyright © 2007 - 2016 jeToTak.sk. Všetky práva vyhradené. ISSN 1337-8872

Využívame spravodajstvo z databázy ČTK, ktorej obsah je chránený autorským zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupňovanie tohoto obsahu či jeho častí verejnosti,
a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu ČTK výslovne zakázané. Copyright (2003) The Associated Press (AP) - všetky práva vyhradené.
Materiály agentury AP nesmú byť ďalej publikované, vysielané, prepisované alebo redistribuované.

Design by MONOGRAM and Maroš Schmidt, Technology by MONOGRAM – TYPO3 Specialist