JeToTak.sk - úvodná stránka

Výber z blogov

Simon Theur: TTIP, jeho víťazi a porazení

Únik dôverných dokumentov z rokovaní o Dohode o transatlantickom obchodnom a investičnom partnerstve (TTIP) v pondelok 25. apríla potvrdil ...

[Kriteko]

Milý Martin

Keď som si po Veľkej noci pozrel internet a zdrvený pochopil, že na dohodnuté stretko sa nebudeš môcť dostaviť, spomenul som si, ako som ...

[Tiburon]

Boj proti sexuálnemu vykorisťovaniu

Pred pár dňami som sa zobudil do ďalšieho dňa poznačeného novým hrozným obvinením príslušníkov mierových síl slúžiacich v ...

[Parfait Onanga-Anyanga]

Kremeľ platí za manipuláciu online diskusií

Kríza žánru | Blog Ľudské práva | Alena Krempaská | 28.08.2014

_ma_small

Prinášame pokračovanie textu o uniknutých dokumentoch, ktoré dokazujú, že ruská vláda plati za manipulácie online diskusii na západe.

Minulotýždňový text: http://www.jetotak.sk/ludskeprava/uniknute-dokumenty-dokazuju-ze-ruska-vlada-plati-za-manipulaciu-online-diskusii

Rusko-jazyčné sociálne siete sú plné účtov, ktoré nemajú znaky reálnych používateľov, ako obrázky, pravidelné posty alebo osobné statusy. Tieto “mŕtve duše”, ako ich nazýva prominentný mediálny analytik Vasilij Gatov, ktorý bloguje pre Postjournalist, sa často objavujú na útok proti opozičným lídrom alebo novinárom, ktoré napíšu kritické články o Putinovej vláde.

Detinskosť mnohých komentov pripomína priekopnícke trolovanie už nefunkčnej kremelskej mládežnickej skupiny Naši, ktorej lídri zoširoka diskutovali komentovanie na ruských opozičných webstránkach v emailoch, ktoré hackeri zverejnili v roku 2012. Analytici tvrdia, že Timur Prokopenko, bývalý šéf konkurenčnej pro-putinovskej mládežnickej skupiny Mladá Garda, má teraz na starosti viaceré internetové projekty v prezidentskej administratíve.

“Tieto dokumenty sú písané tým istým štýlom a majú takú istú kvalitu,” hovorí Alexei Sidorenko, ruský developer a aktivista za slobodný internet, ktorý žije v Poľsku. “Sú náčrtkové, nekompletné, urobené narýchlo, obsahujú tabuľky a copy-pasty -to je štandard bežného študenta ruskej univerzity.”

Skupina, ktorá stojí za únikom – maily boli zaslané BuzzFeed-u minulý týždeň a neskôr uložené online – si hovorí Anonymous International, zjavne ale nesúvisia s globálnym hnutím Anonymous. V posledných mesiacoch sa táto skupina zviditeľnila zverejnením dokumentov Kremla, ktoré plánujú krymské referendum za nezávislosť, zoznam pro-kremelských novinárov, ktorým udelil Putin cenu za reportáže o Kryme a osobné emaily východo-ukrajinského veliteľa rebelov Igora Strelkova. Ich obsah nebol vyvrátený.

V mailovej komunikácii s BuzzFeed zástupca skupiny nástojil, že nie sú “klasickí hackeri”. “Snažíme sa zmeniť realitu. Tá sa skutočne začala meniť po zverejnení týchto informácií verejnosti,” napísal zástupca, ktorého mailový účet sa nazýva Shaltai Boltai, čo je ruská verzia hrdinu Humpty Dumpty.

Únik nformácií z Internet Research Agency prvý krát spája špecifické komentáre pod článkami priamo s ruskou kampaňou. Zvýšená online aktivita podporovateľov Kremla ohľadne ukrajinskej krízy naznačuje, že Rusko chce podporiť disent v America a zároveň ho potlačiť doma. Online útoky prichádzajú za pätami série zákonov a signálov, ktoré jasne poukazujú na to, že Rusko chce obmedziť príliš dynamický a nezávislý domáci web. Iba v posledných 30-tich dňoch Putin tvrdil, že internet bol a vždy bude “projektom CIA” a potom podpísal zákon, ktorý natoľko obmedzuje blogy a sociálne médiá, že sloboda prejavu je de facto znemožnená.

“To nie je žiaden paradox. To sú dve strany tej istej mince, “ tvrdí Igor Ašmanov, ruský internetový podnikateľ, ktorý je známy svojimi provládnymi názormi. “Kremel si čistí medzinárodné pole a posieva ho kultúrnymi rastlinami. Uvidíte, čo sa stane, ak neočistia ten hrozný príklad Ukrajiny.”

Gatov, ktorý býval šéfom analytických laboratórií ruských štátnych médií, povedal pre BuzzFeed, že tieto dokumenty boli súčasťou dlhodobého plánu Kremla zahltiť internet komentami. “Armády trolov boli pripravené zúčastniť sa mediálnej vojny a otázkou bolo iba domyslieť ich prácu. Niekto predal myšlienku, že západné médiá, ktoré musia prispôsobiť záujmy svojim čitateľom, nebudú schopné ignorovať diskusie plné pro-ruských komentárov a budú musieť zmeniť tón článkov o Rusku, aby uspokojili nahnevaných čitateľov.”

Pro-ruské účty boli čoraz viditeľnejšie na scoiálnych sieťach od ukrajinskej politickej krízy ku koncu februára. Jedna takáto kampaň, “Slušní ľudia”, zastávala inváziu Krymu postujúc obrázky ruských vojakov pózujúcich vedľa žien, seniorov alebo mačiatok. Ministerstvo zahraničných vecí, ktoré je notoricky známe tým, že placho pristupuje k internetu, sa začalo vysmievať snahám štátnej správy o digitálnu diplomaciu. “Žarty bokom,” píšu na svojom Facebooku 1. apríla.

Iné účty sa zjavne snažia ovplyvniť rusky hovoriacich Ukrajincov na juhovýchode. Západní pozorovatelia sú presvedčení, že mnohé účty na Twitteri sú používané ruskými tajnými službami. Jeden takýto účet bol zmazaný po tom, ako vyzýval po oslávení násilných útokov na banku, ktorá patrí notorickému proti-putinovskému oligarchovi.

“To je podobné mediálnej dynamike, ktorú se mohli odpozorovať v sýrskej občianskej vojne,” povedal Matt Kodama, webový analytik z firmy Recorder Future. “Ruské mediálne kanály prinášali príbehy, ktoré vyzerali ako ušité priamo na podporu Assada a autori a užívatelia na sýrskych sociálnych sieťach ich promotovali.”

Ďalšie dokumenty sa venujú otázkam, ako majú ruskí diskutéri reagovať, ak sa hádajú s bežnými čitateľmi amerických médií, predovšetkým konzervatívnych. “Skúmajúc tón komentárov pod najväčšími článkami v The Blaze, ktoré sa priamo alebo nepriamo venujú Rusku, môžeme zistiť, že majú negatívne smerovanie,” píše autor. “Je povšimnutiahodné, že čitatelia The Blaze odpovedajú aj na článok “Vypočujte si Alana Graysona, ktorý obraňuje ruskú inváziu Ukrajiny” veľmi negatívne.”

Ale chvála môže byť rovnako problematická ako výsmech. “Keď skúmame americké hlavné médiá, akýkoľvek pro-ruský obsah v komentoch si ľudia všimli,” píše autor. “Po detailnom preskúmaní diskusií s takýmito komentármi to bolo jasné: čitatelia vnímali takéto komentáre extrémne negatívne. A hlavne, užívatelia predpokladali, že tieto komentáre sú buď písané z ideologických dôvodov alebo sú zaplatené.”

Dokumenty prichádzajú v čase zvýšenej pozornosti, ktorú Kremel venuje internetu. Putin, ktorý rýchlo monopolizoval kontrolu nad televíziou už v roku 1999 a marginalizoval opozíciu na niekoľko malých médií, v podstate nechal ruský net tak počas prvých dvoch volebných období, a ten zatiaľ rozkvitol na paralelný mediálny svet bez cenzúry, práve v prospech vzdelanej mestskej strednej vrstvy. Dimitrij Medvedev, Putinov protežé, ktorý bol prezidentom v rokoch 2008 – 2012, sa snažil používať sociálne médiá, ale tie zas málo využívajú iní politici alebo Putinovi podporovatelia. Rozpor medzi Medvedevovou snahou o transparentnosť a odporom ruskej byzantskej byrokracie k akejkoľvek zmene iba zvýraznila jeho impotentnosť, a aj kvôli svojmu vzrastu získal prezývku “mikrobloger”.

“V najlepšom prípade jeho blogy a statusy vyzerali smiešne, v najhoršom prezradili jeho reálne motívy,” hovorí Kaťa Romanovskaja, spoluautorka KremlinRussia, populárneho parodického webu, na adresu Medvedevových snáh. “Twitter je prostredie, kde sa kedykoľvek môžete spojiť so svojim publikom, odpovedať na priame otázky a dať vysvetlenia – čo ruskí politici nevedia. Ide to priamo proti ich byrokratickej a skorupmovanej náture.”

Súčasný útok na internet prišiel po protestoch moskovskej strednej triedy proti Putinovi pred prezidentskými voľbami na začiatku roka 2012, ktoré boli organizované práve cez Facebook a Twitter. Väčšina politikov tieto siete opustila en masse minulú jeseň, čím podporili podozrenie, že tak spravili na rozkazy Kremľu.

“Putin nikdy veľmi nefandil internetu, ani na začiatku okolo roku 2000,” povedal Andrej Soldatov, ruský investigatívny novinár, ktorý sa špecializuje na bezpečnostné služby a kyberpriestor. “Keď bol donútený sa zamyslieť nad internetom počas protestov, stal sa totálne podozrievavým, predovšetkým voči sociálnym sieťam. Myslí si, že je za tým nejaká zrada, západná konšpirácia proti nemu. Verí, že je to preňho nebezpečné a že to musí dostať pod kontrolu.”

Minulý mesiac povedal zástupca kremelského telekomunikačného watchdogu, že Twitter je nástroj americkej vlády a vyhrážal sa, že ho zablokuje “v priebehu pár minút”, ak táto sieť nebude blokovať stránky na žiadosť Moskvy. Aj keď bol tento zástupca pokarhaný (okrem iného aj na Medvedevovom Facebooku), toto vyjadrenie je považované za začiatok rozširujúcej sa cenzúry. Twitter sa prispôsobil ruskej žiadosti prvý krát minulý pondelok, keď zatvoril ukrajinský nacionalistický účet.

Nový zákon, ktorý vstúpi do platnosti v auguste, núti blogerov s viac ako 3000 followermi, aby sa registrovali u vlády. Toto opatrenie obsahuje signifikantné obmedzenia pre blogerov, ktorí pred tým písali slobodne, mimo ruského komplikovaného mediálneho zákona, nepovoľuje im anonymitu a sprístupňuje ich politickému tlaku.

"Internet sa stal najväčšou hrozbou – sférou, ktorá nie je kontrolovaná Kremlom”, povedal Pavel Čikov, člen ruskej Rady pre ľudské práva. “Preto po ňom idú. Samotná jeho existencia je podkopaná týmito obmedzeniami."

Zdroje:

http://b0ltai.org/

http://www.buzzfeed.com/maxseddon/documents-show-how-russias-troll-army-hit-america

http://www.sueddeutsche.de/politik/propaganda-aus-russland-putins-trolle-1.1997470-3

Bookmark and Share

Súvisiace články:

Hodnotenie

6

Tento článok zatiaľ hodnotilo 224 čitateľov

Ako funguje hodnotenie článkov?

Blog pripravujeme v spolupráci s Inštitútom ľudských práv (IĽP) a jeho cieľom je prinášať témy a opomínané ľudsko-právne aspekty globálneho diania. Editorom blogu je riaditeľ IĽP Peter Weisenbacher. IĽP je nezisková, apolitická, členská a aktivistická organizácia.

Viac informácií o IĽP a možnostiach podporiť, alebo sa zapojiť do ochrany ľudských práv nájdete na stránke www.ludskeprava.sk a novinky facebook.com/ludskeprava

Kontakt: blog@ludskeprava.sk

Realizované s finančnou podporou Ministr. zahraničných vecí a európskych záležitostí SR v rámci dotačného programu Podpora a ochrana ľudských práv a slobôd. Za obsah je výlučne zodpovedný Inštitút ľudských práv.

Video



Fotoreport

Výstava v átriu

Čoskoro otvoríme našu fotogalériu.

Occupy Wall Street
Occupy Wall Street 5 Occupy Wall Street 4 Occupy Wall Street 3 Occupy Wall Street 2 Occupy Wall Street 1
Kreacionistické múzeum Petersburg (5) Kreacionistické múzeum Petersburg (4) Kreacionistické múzeum Petersburg (3) Kreacionistické múzeum Petersburg (2) Kreacionistické múzeum Petersburg (1)

Copyright © 2007 - 2016 jeToTak.sk. Všetky práva vyhradené. ISSN 1337-8872

Využívame spravodajstvo z databázy ČTK, ktorej obsah je chránený autorským zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupňovanie tohoto obsahu či jeho častí verejnosti,
a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu ČTK výslovne zakázané. Copyright (2003) The Associated Press (AP) - všetky práva vyhradené.
Materiály agentury AP nesmú byť ďalej publikované, vysielané, prepisované alebo redistribuované.

Design by MONOGRAM and Maroš Schmidt, Technology by MONOGRAM – TYPO3 Specialist