JeToTak.sk - úvodná stránka

Výber z blogov

CETA – Pyrrhovo víťazstvo

Európska komisia nakoniec pretlačila dohodu CETA napriek veľkým výhradám viacerých vlád a napriek silným sociálnym protestom. O sile ...

[Joachim Becker]

Propaganda sú tí druhí

V roku 1953 vypukli v bývalom východnom Nemecku nepokoje. Bertolt Brecht ako reakciu napísal báseň Riešenie. Vedenie krajiny lamentovalo, ...

[Richard Filčák]

Odporovať Číne je strategický záujem Slovenska

Čína nie je a ani tak skoro (ak vôbec) nebude najväčšia ekonomika sveta, Európska Únia je. Kto to nevie nerozumie ekonómii ani politike. ...

[Peter Weisenbacher]

Uniknuté dokumenty dokazujú, že ruská vláda platí za manipuláciu online diskusii

Kríza žánru | Blog Ľudské práva | Alena Krempaská | 21.08.2014

_ma_small

Ruská kampaň, krorá ma za cieľ ovplyvňovanie medzinárodnej verejnej mienky o Rusku a anexii Ukrajiny, sa rozšírila na nábor a tréning nových kádrov, online trolov, ktorí majú za úlohu šíriť propagandu Kremľa v diskusiách pod článkami na najčítanejších amerických a európskych weboch.

Plány pripojené k emailu sa dostali na verejnosť vďaka záhadnému ruského hackerskému kolektívu a poukazujú na IT menežérov, ktorí informujú o novom ideologickom fronte proti Západu v sekcii komentárov čitateľov na Fox News, Huffington Post, The Blaze, Politico alebo WorldNetDaily.

Bizarný nárast aktivít na sociálnych sieťach vyzerá byť súčasťou dvojkrokovej kampane Kremla získať kontrolu nad internetom, a to miliónmi dolárov na armádu trolov na ovplyvnenie americkej a európskej verejnej mienky, zatiaľčo rázne zakročuje proti slobodnému internetu v Rusku.

“Zahraničné média v súčasnosti veľmi aktívne formujú negatívny imidž Ruskej federácie v očiach globálnej komunity”, píše v strategickom dokumente Svetlana Bojko, členka projektového tímu. “Aj diskusie, ktoré sa formujú pod článkami, majú negatívny tón.” “Ako každá značka formovaná verejnou mienkou, Rusko má svojich podporovateľov (“advokátov značky”) a svojich odporcov. Hlavný problém je, že ich pomer v zahraničnej internetovej kommunite vyzerá byť 20:80”.

Uniknuté dokumenty ukazujú inštrukcie pre diskutérov, ktoré detailne popisujú očakávanú pracovnú náplň. Počas priemerného pracovného dňa majú Rusi odpovedať na jeden článok 50 krát. Každý bloger má mať 6 Facebookových účtov a na nich publikovať aspoň 3 posty denne a diskutovať o článkoch v skupinách aspoň dvakrát denne. Na konci prvého mesiaca sa od nich očakáva zisk aspoň 500 “subscriberov” a takisto zisk aspoň 5 odpovedí na každý zo svojich postov za deň. Na Twitterti majú mať blogeri 10 účtov s minimálne 2000 followermi a tweetovať 50 krát denne.

Musia uverejňovať správy popri témach ako “Americký sen” a “I love Russia”. Typy šiestich účtov sa nazývajú: Vreckovka, Gej korytnačka, Duch žirafy Marius, Ľavý prsník, Čierny prsník a Zadok, dôvody pre tento výber zatiaľ nie sú známe.

Podľa dokumentov, ktoré boli pripojené k niekoľko stovkám emailov zasielaným projektovému šéfovi Igorovi Osadčinovi, tieto snahy začali v apríli a vedie ich firma s názvom Internet Research Agency. Tá sídli v okrajovej štvrti Petrohradu a podľa dokumentov zamestnávajú stovky ľudí v Rusku na promotovanie Putina v komentároch na ruských blogoch.

Osadči povedal serveru BuzzFeed, že pre Internet Research Agency nikdy nepracoval a že extenzívna dokumentácia – vrátane zjavného rozpočtovania 35 000 dolárov na jeho mzdu – boli “neúspešnou provokáciou”. Odmietol komentovať obsah uniknutých informácií. Kremel odmietol akýkoľvek komentár. Spomínaná agentúra nekomentovala únik informácií.

Úplné potvrdenie pravdivosti dokumentov a spojenia ich autorov na Kremel je, vzhľadom na typ informácie, ťažký. Výdavky na projekt, jeho veľkosť a príšerná implementácia ale presvedčila mnohých pozorovateľov v Rusku, že to nemohlo skončiť inak.

“Čo, myslíte si, že sa všetci Rusi naučili anglicky en masse a vyšli von komentovať zahraničné články?”, povedal Leonid Bershidsky, šéf mediálnej spoločnosti a komentátor pre Bloomberg View. “Ak to vyzerá ako kremeľské hovno, páchne to ako kremeľské hovno a ešte to tak aj chutí – tak je to kremeľské hovno.”

Napriek snahám zamestnať učiteľov angličtiny za trolov, veľká väčšina komentárov v diskusiách bola písaná sotva koherentnou angličtinou. “I think the whole world is realizing what will be with Ukraine, and only U.S. keep on fuck around because of their great plans are doomed to failure”, ako sa uvádza v poste v nemenovanom fóre, ktorý bol uvedený ako príklad v uniknutých dokumentoch.

Trolovia sa zdá mali ťažkosti naučiť sa zvládať rôznorodé systémy pridávania príspevkov. Jeden report o počiatočných snahách pridávať komentáre sa venuje otázkam nadávok a osočovania, ktoré sú na niektorých stránkach povolené, na iných nie. “Priama urážka Američanov ako rasy sa nezverejňuje (“Váš národ je národ idiotov”), píše autor o jemne konšpiračnej stránke WorldNetDaily. “Takisto sa nepostujú vulgárne reakcie na politickú prácu Baracka Obamu (Obama sa takmer po**, keď rozprával o zahraničnej politike, ako sa môžete dobre cítiť s gaťami plným sr**?). Ďalší autor navrhol vytvorenie systému “do 100” falošných účtov na Huffington Post, aby sa oboznámil s komplikovaným systémom pridávania komentárov na stránke.

WorldNetDaily povedal servru BuzzFeed, že nemajú kapacitu monitorovať, či boli za posledné týždne obsadení armádou ruských trolov. Ostatné denníky neodpovedali. Niektoré dokumenty popisujú snahu stoviek nezávislých blogerov, ktorí komentujú na rusky hovoriacich stránkach. Blogeri píšu po stovkách z rôznych ruských miest, manažéri im dávajú rating podľa ich efektivity a “autenticity”, ako aj podľa počtu domén, z ktorých publikujú. Novaya Gazeta, ruské jediné nezávislé investgatívne médium, infiltrovalo jednu takúto “troliu farmu” komentujúcich na ruských blogoch minulý september.

Ruská armáda trolov je len časťou masívnej propagandistickej kampane, ktorú Kremel odštartoval od vypuknutia ukrajinskej krízy vo februári. Ruské štátne televízie nekonečne opakujú, že “kyjevská dočasná vláda je pod palcom fašistov a neonacistov”, ktorí ohrozujú rusky hovoriacich Ukrajincov, čím hypnotizujú mnohých obyvateľov juhozápadu, kde sú tieto televízie populárne. Ukrajina odpovedala zákazom ruských štátnych médií, zákazom vstupu väčšiny ruských novinárov a posudzovaním niektorých jasne “pro-rebelských” ruských reportérov ako nepriateľských bojovníkov.

Financie vyčlenené na trolovací projekt sú dostatočne štedré vzhľadom na jeho rozsah. Rozpočet z apríla 2014, t.j. prvý mesiac akcie, uvádza v zozname 25 zamestnancov a výdaje spolu viac ako 75 000 dolárov. Internet Research Agency, ktorá bola založená minulé leto, zamestnáva viac ako 600 ľudí a ak míňajú rovnakým tempom ako od decembra 2013 po apríl, ich rozpočet je viac ako 10 miliónov v roku 2014, podľa uniknutých dokumentov. Polovica rozpočtu je označená ako “vyplatená v hotovosti”.

Dve ruské mediálne správy, čiastočne založené na iných častiach dokumentov, dosvedčujú, že táto kampaň je priamo riadená Kremlom. Biznis denník Vedomosti, ktorý cituje zdroje blízke Putinovej prezidentskej administratíve, uviedol minulý týždeň, že kampaň bola priamo riadená z vlády a zahŕňala vysťahovaných ruských blogerov v Nemecku, Indii a Thajsku. Novaya gazeta vyhlásila tento týždeň, že kampaň je riadená Jevgenijom Prigožnim, reštauratérom, ktorý hostil Putinovu druhu inauguráciu v roku 2012. Prigožin mal údajne viesť viacero ďalších sofistikovaných kampaní financovaných Kremlom proti členom opozície a nezávislých médií. Maily z hacknutého účtu poukazujú na účtovníka z Internet Research Agency, ktorý odsúhlasil množstvo platieb s účtovníkom z Prigožinovho holdingu Concord.

Viacerí ľudia, ktorí sledujú ruský internet, povedali servru BuzzFeed, že Internet Research Agency je len jedna z viacerých firiem, o ktorých sa hovorí, že zamestnávajú pro-kremlinovských trolov. Dlho to bolo podorzivé, hlavne na základe komentárov pod článkami o Rusku na mnohých stránach, ako napr. na veľmi úspešnom YouTube kanáli kremlinskej propagandistickej RT. Editor názorovej prílohy The Guardian nedávno vyhlásil, že stránka je obeťou “riadenej kampane”.

Pokračovanie TU.

Zdroje:

http://b0ltai.org/

http://www.buzzfeed.com/maxseddon/documents-show-how-russias-troll-army-hit-america

http://www.sueddeutsche.de/politik/propaganda-aus-russland-putins-trolle-1.1997470-3

Bookmark and Share

Súvisiace články:

Hodnotenie

5

Tento článok zatiaľ hodnotilo 386 čitateľov

Ako funguje hodnotenie článkov?

Blog pripravujeme v spolupráci s Inštitútom ľudských práv (IĽP) a jeho cieľom je prinášať témy a opomínané ľudsko-právne aspekty globálneho diania. Editorom blogu je riaditeľ IĽP Peter Weisenbacher. IĽP je nezisková, apolitická, členská a aktivistická organizácia.

Viac informácií o IĽP a možnostiach podporiť, alebo sa zapojiť do ochrany ľudských práv nájdete na stránke www.ludskeprava.sk a novinky facebook.com/ludskeprava

Kontakt: blog@ludskeprava.sk

Realizované s finančnou podporou Ministr. zahraničných vecí a európskych záležitostí SR v rámci dotačného programu Podpora a ochrana ľudských práv a slobôd. Za obsah je výlučne zodpovedný Inštitút ľudských práv.

Video

Čo s utečencami? vačší format, videoarchív


Fotoreport

Výstava v átriu

Čoskoro otvoríme našu fotogalériu.

Occupy Wall Street
Occupy Wall Street 5 Occupy Wall Street 4 Occupy Wall Street 3 Occupy Wall Street 2 Occupy Wall Street 1
Kreacionistické múzeum Petersburg (5) Kreacionistické múzeum Petersburg (4) Kreacionistické múzeum Petersburg (3) Kreacionistické múzeum Petersburg (2) Kreacionistické múzeum Petersburg (1)

Copyright © 2007 - 2016 jeToTak.sk. Všetky práva vyhradené. ISSN 1337-8872

Využívame spravodajstvo z databázy ČTK, ktorej obsah je chránený autorským zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupňovanie tohoto obsahu či jeho častí verejnosti,
a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu ČTK výslovne zakázané. Copyright (2003) The Associated Press (AP) - všetky práva vyhradené.
Materiály agentury AP nesmú byť ďalej publikované, vysielané, prepisované alebo redistribuované.

Design by MONOGRAM and Maroš Schmidt, Technology by MONOGRAM – TYPO3 Specialist