JeToTak.sk - úvodná stránka

Výber z blogov

Simon Theur: TTIP, jeho víťazi a porazení

Únik dôverných dokumentov z rokovaní o Dohode o transatlantickom obchodnom a investičnom partnerstve (TTIP) v pondelok 25. apríla potvrdil ...

[Kriteko]

Milý Martin

Keď som si po Veľkej noci pozrel internet a zdrvený pochopil, že na dohodnuté stretko sa nebudeš môcť dostaviť, spomenul som si, ako som ...

[Tiburon]

Čo môžeme spraviť pre lepšiu Európu

DiEM25, hnutie za skutočnú demokraciu v EÚ, ktoré založil Yanis Varoufakis a signatármi sú i také osobnosti ako Noam Chomsky, Slavoj ...

[Alena Krempaská]

Žena nie je tovar ani darček

Kríza žánru | Blog Ľudské práva | Alena Krempaská | 02.01.2014

_ma_small

Cez víkend sa v Bratislave objavili zmeny na reklamách. Mladú ženu, ktorá sa posledný mesiac vyskytovala na takmer každej zastávke MHD iba v podprsenke, aktivisti a aktivistky "obliekli". Pribudol zimný sveter, čiapka s brmbolcom a do ruky jej umiestnili symbol "women power". Je to dielo aktivistov a aktivistiek podporujúcich IĽP.

Rozhodli sa, že reklamné slečny si zaslúžia v tomto počasí teplé oblečenie. Reklamy tejto firmy každoročne patria k najvtieravejším, využívajú ženské telo ako objekt. Ženám podsúva obraz o nereálnom, fotošopovanom ideále krásy. Touto formou chceli poukázať na to, že žena nie je tovar ani vianočný darček.

Takáto akcia a diskusia, ktorú vzbudila, hovorí o viacerých dôležitých veciach. Predmetná reklama na podprsenku je symbol, polonahej ženy v zime, osamelej, jej telo je všade. Nedá jej vyhnúť a priamo alebo podprahovo si ju všimne takmer každý. Nie je to samozrejme jediná reklama, ktorá používa ženské telo, jedna z tisícok, ale určite jedna z tých, na ktorých sa dá poukázať na to, ako veľmi sme zvyknutí na presexualizované zobrazovanie ženského tela a jeho využívania v marketingu, tak, že si to už ani nevšímame.

Že sa jedná o reklamu na podprsenku? No a čo? Može firma vyrábajúca tampóny ukázať vagíny? A čo toaletný papier? Veď ako inak to zobraziť, no nie? Akceptujeme, že ženské telo vo verejnom priestore predáva, a to nepomerne viac ako telo mužské. To, čo by pri zobrazovaní mužov bol dávno škandál, je u žien “normálne”. Nie je to vôbec jedno, pre drvivú väčšinu žien je to veľký problém. Reklama totiž funguje pomaly a postupne. A nie je jedna, ale stovky, tisíce. Je dávno a opakovane dokázané, že podprahovo formuje predstavy o tom, ako má žena vyzerať, čomu sa má v spoločnosti venovať. Či chceme či nie, negatívne to pôsobí to na to, ako ženy vnímame v súkromnej aj profesionálnej sfére. Inými slovami, oveľa menej sa od nej očakáva, že bude odborne spôsobilá, ale má byť hlavne pekná, vyzerať, reprezentovať.

Veľká časť psychických problémov žien, mladých žien, teenageriek, nespokojnosť so svojim telom, problémy so sebavedomím, súvisia práve s pretlakom nedosiahnuteľného ideálu krásy, ktorý je im neúprosne diktovaný. Áno, je slobodná, môže si vybrať, čo si oblečie, ako bude vyzerať. To, že mnoho žien nevyjde z domu bez mejkapu, investuje obrovské prostriedky do svojho výzoru, necháva si zväčšovať prsia, zmenšovať zadok a čojaviemčoešte. Nedokážu si ani predstaviť, že by sa neholili. Vypovedá to veľa o tom, ako veľmi je sloboda pomyselná.

Nahota samozrejme nie je problém per se. Každá žena má právo narábať so svojim telom. Nahota je problém, ak je zneužívaná na biznis a polonahé modelky sú neustále používané ako vešiak a nástroj na predaj tovaru, na ktorý ľudia len pozerajú a robia si s ním, čo chcú. Mnohí muži to nepociťujú osobne, veď sa predsa na ne dobre pozerá, veď sú pekné! Pritom cieľovou kategóriou týchto reklám sú aj muži -a malo by ich urážať, že sú považovaní za somárov, ktorým stačí ukázať polonahé telo, aby produkt kúpili.

Z tohto hľadiska je víkendová akcia príjemným osviežením v téme vplyvu reklamy na vnímanie rodovej role žien. Vtipným, neurážlivým spôsobom bez akéhokoľvek náznaku vandalizmu iba kúsom papiera nalepeným lepiacou páskou, narozdiel od mnohých iných násilných akcií využíva jednu symbolickú reklamu. Na jednoduchom príklade ukazuje, že už ani nereflektujeme agresivitu zneužívaniu ženského tela na každom rohu, ktorej sme denne vystavení. Je len na nás, čo sme ochotní pripustiť vo verejnom priestore. Je len na nás čo spôsobí masívna, všadeprítomna reklama. Veľké zisky, alebo kritiku, zbesilé nákupy, alebo tichý bojkot. Nezabúdnime, že ženské práva sú ľudské práva.

Modelka na plagáte totiž nereprezentuje len seba a reklama istej značky, len túto firmu. Konzumný kapitalizmus nám tu prekladá ženské pohlavie, všetky ženy. Kto potom vysvetlí 12 ročným slečnám, ktoré stoja každé ráno na zastávke, že sa takto nemajú obliekať a správať?

Bookmark and Share

Súvisiace články:

Hodnotenie

6

Tento článok zatiaľ hodnotilo 312 čitateľov

Ako funguje hodnotenie článkov?

Diskusia

Naposledy pridaný: 09.01.2014 (th)

Diskusia k článku obsahuje 116 príspevkov


Blog pripravujeme v spolupráci s Inštitútom ľudských práv (IĽP) a jeho cieľom je prinášať témy a opomínané ľudsko-právne aspekty globálneho diania. Editorom blogu je riaditeľ IĽP Peter Weisenbacher. IĽP je nezisková, apolitická, členská a aktivistická organizácia.

Viac informácií o IĽP a možnostiach podporiť, alebo sa zapojiť do ochrany ľudských práv nájdete na stránke www.ludskeprava.sk a novinky facebook.com/ludskeprava

Kontakt: blog@ludskeprava.sk

Realizované s finančnou podporou Ministr. zahraničných vecí a európskych záležitostí SR v rámci dotačného programu Podpora a ochrana ľudských práv a slobôd. Za obsah je výlučne zodpovedný Inštitút ľudských práv.

Odporúčame

Video

Varoufakis: Capitalism will eat democracy unless we speak up vačší format, videoarchív


Fotoreport

Výstava v átriu

Čoskoro otvoríme našu fotogalériu.

Occupy Wall Street
Occupy Wall Street 5 Occupy Wall Street 4 Occupy Wall Street 3 Occupy Wall Street 2 Occupy Wall Street 1
Kreacionistické múzeum Petersburg (5) Kreacionistické múzeum Petersburg (4) Kreacionistické múzeum Petersburg (3) Kreacionistické múzeum Petersburg (2) Kreacionistické múzeum Petersburg (1)

Copyright © 2007 - 2016 jeToTak.sk. Všetky práva vyhradené. ISSN 1337-8872

Využívame spravodajstvo z databázy ČTK, ktorej obsah je chránený autorským zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupňovanie tohoto obsahu či jeho častí verejnosti,
a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu ČTK výslovne zakázané. Copyright (2003) The Associated Press (AP) - všetky práva vyhradené.
Materiály agentury AP nesmú byť ďalej publikované, vysielané, prepisované alebo redistribuované.

Design by MONOGRAM and Maroš Schmidt, Technology by MONOGRAM – TYPO3 Specialist