JeToTak.sk - úvodná stránka

Výber z blogov

Koniec medzinárodnej hegemónie USA

Trumpova vláda očividne naznačuje koniec medzinárodnej hegemónie USA. Medzinárodný hegemón vie definovať pravidlá, ktoré nachádzajú ...

[Joachim Becker]

Amerikán

Jeden môj priateľ vyhral v lotérii zelenú kartu a z Rumunska emigroval do Spojených Štátov Amerických. Ako o pár rokov neskôr s pokorou ...

[Tiburon]

Ľudské práva neonacistov aj utečencov sú rovnaké

Predvčerom bolo 10. decembra, Medzinárodný deň ľudských práv. No oslavovať toto výročie vo chvíli keď na Maďarskej hranici, v Tompe, ...

[Peter Weisenbacher]

Generator x_2 / nové kódexy

Kríza žánru | Poetica hermetica | M. Habaj, P. Šulej | 01.01.2014

_ma_small

Ukážka z diela Generator x_2/nové kódexy

XXIX.

(naplno)

 

(1)

naplno si gx2 uvedomuje

že nie v dobrej krajine

nie v dobrom meste

ani nie s dobrými mestami naokolo

(na západe sa ešte prednedávnom hajlovalo

na severe kapustové mestečko

severovýchodne husacie i vínom

otrundžené dediny ach čo už len s nimi)

prečo práve tu uzrel svetlo sveta

prvýkrát sa kryštály rozblikotali

 

(2)

naplno si gx2 uvedomuje

že aj napriek nepriazni

akási zadná projekcia tam predsa len bude

nejaký plán b a možno aj a ktohovie

a tak pre istotu zostáva a pátra

nádeje sa nevzdáva

sám seba veru tak sám seba presviedča

že plán (abc) musí tu musí na tomto

mieste nemieste

byť

 

(3)

naplno si gx2 uvedomuje

že kvôli zotrvaniu treba

zabudnúť na svetskú slávu

databázu doplniť o humanoidov

z tohto bohom zabudnutého miesta

o zver rastlinu a kameň z tohto miesta

aj keď zatiaľ nič z ničoho

nevychádza

 

(4)

naplno si gx2 uvedomuje

že pod karpatským oblúkom

ťažko preťažko je

pre art poétique

darmo si on vytvoril

svoj babylónsky dialekt

(veď každá slečna sa už

au pair robiť ponáhľa)

nič nepomáha

ako burina

len mätež

ostáva

 

(5)

naplno si gx2 uvedomuje

že il miglior fabbro[1]

tu akosi nemá opodstatnenie

geopoetická os pevne napnutá

zo svojho zvyčajného smeru

sa rázne vychýlila

práce pokračujú

absolventi upadajú

na duchu / do spánku

 

(6)

naplno si gx2 uvedomuje

že v krajine nekrajine

hadogašpar veky kraľuje

jed ako závoj nevedenia

zastrel nejedny oči

nejedna myseľ

nestretla nič

 

(7)

naplno si gx2 uvedomuje

že v krajine nepoiésis

vztýčil svoju básnickú skulptúru

z diaľok sediac na hovníkoch

s ovládačmi v rukách

ho napäto pozorujú

ako z toho ide vytesať

ako z toho ničoho

kus poiésis

 

(7 a ½)

naplno si gx2 uvedomuje

že nielen čeľusťami nielen naplno

 

 

XXXII.

 

počúvajte všetci

môj sladký nový štýl[2]

tam kde sa menia veci

nezostane suchá ani jedna byľ:

 

tu prichádza zas a znova

gx2 večný arbiter elegantiarum

the last of the famous international playboys[3]

unavený z póla / golfu / kriketu / jachtingu / surfu

mozoľnatými rukami z tenisu

hľadám šťastnú krajinu

kde bugattiho salón má

nonstop otvorené

každulinkú hodinu

 

ráno čo ráno kávu i croque-monsieur[4]

potom do bieleho golieru

od hlavy po päty v prade odetí

venovať sa officekabale

realitoalchýmii

auditoriodruidizmu

bankoburzomágii

ech bratia už nestačí nalievať

nám shoppoholikom

po bandaskách búchať

jahodou[5] po čele

 

mediálne štetky

v mediálnych bordeloch

rozťahujú nohy

vyholenými kundičkami

mrdajú ostošesť

náš obrazosvet

 

rožkom hlavy mútia

narkozáčikom

valašku zaťali do dubiska

všetky šťavy vysali

nebojte sa g x_2 to nakoniec

všetko napraví

poslední budú prví

odvážni bojari

 

XXXIII.

 

ani v časoch critérium du dauphiné

ani v časoch slávneho to roland garros

generátor x nikdy neprišiel s horším nápadom

predsa by však rád opísal činy velikánov

tak ako to pred ním urobili iní

básnici bardi pevci trubadúri

minstreli pajáci igrici

s bázňou hanou no bez viny

 

aj on chce spievať piesne sladké

ako pán mihálik o gottwaldovi

ako pán kostra o stalinovi  

ako pán lajčiak kráčať po stope špiónov

ako pán feldek o brežnevovi

či veselé piesne o hrdinoch práce

tak ako to vedeli mnohí disidenti

 

hlavne nech sa veršovať začne!

hlavne nech sa vešať začne!

 

koho však vybrať zo svojich databáz

či pani ivetku mierne hysterickú

mikuláša či prísneho ivana

nebodaj roberta či slováka jana

 

trocha vzrušenia

do toho generického generovania

genre satanas

rodové štrúdle postkoloniálny sex

toto je pre tých

ktorí nepochopili úlohu klávesnice

v umení mlčať

knihy sa nepíšu na stoloch

ale v kazajkách

kým neprídu lepší bojovníci

netreba rozprávať o horších

 

niekoľko strategicky rozmiestnených šibeníc

by nám všetkým pomohlo

v umení chváloreči

spevu a radosti

niekoľko strategicky postavených gilotín

by každému básnikovi

uľahčilo prácu na nesmrteľnosti

minimálne zaživa

a v životnej veľkosti

bustu rhymes

for me and you and you and me

pán prezident

znesvätiť hrob politika

je ako postaviť sochu múdrosti

do parku beznádeje

kde si nejeden developer

vylámal bagrov radlice

na stojatých vodách demokracie

 

trváme na násilí a poriadku

trváme na hrochoch vypustených zo studní času

trváme na zavedení fideikomisov[6]

trváme na trvanlivých potravinách

trváme na boji proti gastroterorizmu

trváme na zabudnutí národov

trváme na pohrome tisícročí

trváme na genocíde šachových figúrok

prach k prachu popol k popolu

 

vox populi vox dei

vox generator

vox generator

vox generator

 

XXXVI.

 

chlapi!

mutanti!

klony!

kyborgovia!

androidi!

deti generátora!

vnuci naši a pravnúčatá!

zo sociálnych tovární vykročte!

exegéza chaosu!

nových!

kódexov!

 

k tebe vravím

toto je písmo (ty) vykladač:

 

silikóny v rámoch pevne natiahnuté

telá vyleštené diamanty v bankách pripravené

ligot v očiach vietor vo vlasoch a zdanie že ešte o niečo ide

na takýchto veciach stojí naša poetry architecture

z nej vztýčime do nebies chrám

 

nech šírošíre korytá zamrznutých obrazoviek   

brázdia ostré nože našich veršov

do diaľav až za hranice poézie  

 

ten prvý ovláda umenie teleportu

ten druhý vládne telekinéze

ten tretí televízie pod palcom má

 

ten prvý

je ten druhý druhý

čo ten tretí tretí tretí je

 

degenerator  apocalyptic

 

posledná verzia samovraha

náhly kolaps schopností a dejov

zvrat funkcií nezvratný

však stále génius v karpatskej kotline 

poznáte ho podľa mena

tak čítaj nomen omen[7]

počúva na meno

napísali jeho meno

vyslovili jeho meno

ozvučili

natočili

je to stále on

ten ktorý neprišiel a vrátil sa a vždy tu bol

vždy váš

verejný nepriateľ

od veky vekov

naveky                        forever toujours siempre ebediyen go deo für immer örökre навсегда

konečne s nami

 

konštruktér dejín

majiteľ versoteque

staviteľ pyramíd

ty jeden utopický lingvista

rúhač osloboditeľ

 

regenerator multiplex

 

 


[1] Venovanie Thomasa S. Eliota Ezrovi Poundovi v Pustatine.

[2] No áno, narážka na Danteho. Povinná jazda každého poriadneho generátora.

[3] Morrissey: The Last of the Famous International Playboys.

[4] Francúzsky variant chleba vo vajci (vajíčkový chlieb).

[5] Jahoda argotové označenie vrchnej časti pohlavného údu.

[6] Fideikomis (zverený majetok) – druh deleného vlastníctva, typický pre rodový majetok šľachty.

[7] Marika Gombitová: Koloseum

Bookmark and Share

Hodnotenie

7

Tento článok zatiaľ hodnotilo 97 čitateľov

Ako funguje hodnotenie článkov?

Odporúčame

Video

Čo s utečencami? vačší format, videoarchív


Fotoreport

Výstava v átriu

Čoskoro otvoríme našu fotogalériu.

Occupy Wall Street
Occupy Wall Street 5 Occupy Wall Street 4 Occupy Wall Street 3 Occupy Wall Street 2 Occupy Wall Street 1
Kreacionistické múzeum Petersburg (5) Kreacionistické múzeum Petersburg (4) Kreacionistické múzeum Petersburg (3) Kreacionistické múzeum Petersburg (2) Kreacionistické múzeum Petersburg (1)

Copyright © 2007 - 2017 jeToTak.sk. Všetky práva vyhradené. ISSN 1337-8872

Využívame spravodajstvo z databázy ČTK, ktorej obsah je chránený autorským zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupňovanie tohoto obsahu či jeho častí verejnosti,
a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu ČTK výslovne zakázané. Copyright (2003) The Associated Press (AP) - všetky práva vyhradené.
Materiály agentury AP nesmú byť ďalej publikované, vysielané, prepisované alebo redistribuované.

Design by MONOGRAM and Maroš Schmidt, Technology by MONOGRAM – TYPO3 Specialist