JeToTak.sk - úvodná stránka

Výber z blogov

Kam miznú regionálne rozdiely

Priepastné regionálne rozdiely Slovenska sa často spomínajú medzi najzávažnejšími problémami nášho štátu. V tejto veci sa zhoduje ...

[Štefan Domonkos]

Turecko na križovatke

Na prvý pohľad sa zdá, že život v Istanbule sa nezmenil. Na cestách sú zápchy, ľudia sa ponáhľajú na trajekt alebo na autobus. Už ...

[Joachim Becker]

Ľudské práva neonacistov aj utečencov sú rovnaké

Predvčerom bolo 10. decembra, Medzinárodný deň ľudských práv. No oslavovať toto výročie vo chvíli keď na Maďarskej hranici, v Tompe, ...

[Peter Weisenbacher]

Na margo duševnej práce

Kríza žánru | Poetica hermetica | Silvia Čúzyová | 19.07.2013

_ma_small

V intenzívnom prežívaní veľkého vzopätia intelektuálnych, tvorivých a v neposlednom rade i fyzických síl, v zápase o úspešné zavŕšenie dlhoročného dizertačného snaženia sa, nebolo možné vyhnúť sa istej kontaminácii dobovým jazykom predmetu mojej práce - umenovednej kritickej spisby štyridsiatych rokov minulého storočia.

Popri tom sa mi ťažko čelilo aj emotívnemu zaujatiu a vymedzeniu sa za alebo proti téme, mám rád a neznášam (osoby, postoje, fakty), či svojvoľnému úniku sústredenia sa a prepukaniu úvah k rôznym okrajovým témam nejako príslušným k sledovanému problému (najmä smerom k súčasnosti a súčasnej kritike v oblasti výtvarného umenia).

Už nadpis týchto kŕčovitých riadkov je jasným dôkazom spomenutej kontaminácie, pretože pôvodne mal byť v znení "Vyhoď slovo jalové", čo je motto mojej obľúbenej kritičky, historičky a teoretičky umenia (I. Mojžišovej), ktorá si ho zapožičala od svojho obľúbeného básnika (I. Krasku) a mávala ho prišpendlené ako trvalú pripomienku na závese vo svojej prostej no funkčnej pracovni. (Prirástlo mi k srdci nielen spolu s rastúcou obľubou a obdivom práce a osobnosti onej kritičky, ale aj v časoch bezprostredne nasledujúcich, keď som sa ocitla vo svojom rodnom meste, náhodou sediac v kresle onoho básnika a popritom aj zírajúc na starú fotografiu, na ktorej bol zachytený práve on, sediaci v tom istom kresle len v inom čase. Mať zadok na rovnakom mieste je na chvíľu veľmi zvláštny pocit...)

Nie, taká striedmosť akú vyjadruje ich spoločné motto dnes už nie je v kurze, oveľa viac sa aj v umenovedných kruhoch orientuje na rozbujnené "filozofovanie" a verbalizovanie mnohého, najmä toho nového a najradšej nie celkom našeho. Pri hľadaní elementárnych základov budúcich zložitejších teoretických konštrukcií, musí bádateľa v jednej chvíli zaraziť aj iné "mnohé", napríklad úplná neexistencia všeobecného vymedzenia pojmu kritika v oblasti umenia u nás. Nikomu to však nechýba, pretože takáto kritika tu tak či onak nejestvuje, a teda vôbec nevadí, že vlastne dlhodobo nevieme čo to je. (Texty o umení sú dnes skôr do nebies stavané zámky, ktoré treba pre adresáta vykladať a poskytovať poradenstvo, podobne ako pri litere zákona a hovore právnickom.)

"Na margo.." je teda kontaminačný automatizmus - citácia, navracajúca moje myšlienky o desaťročia späť do štyridsiatych rokov 20. storočia (Je to časť nadpisu prvej kritiky J. Honzu - Dubnického). Áno, povinne späť k práci! Už ani neviem koľký deň v poradí, táto moja aktuálne nástojčivá životná priorita spôsobuje časté neefektívne a absurdné, avšak katarzívne emocionálne výlevy voči predmetu utrpenia. Niektorým slovám v skúmaných textoch vlastne ani nerozumiem a podozrievam ich, že sú použité len pre želaný efekt vznešenosti či učenosti, alebo možno z nejakého odborno-terminologického automatizmu pisateľa. Pre ilustráciu je možná aj malá ukážka slov, ktoré momentálne priam nenávidím: "zástoj", "zglajchšaltovanie" (v akejkoľvek morfologickej podobe, mimochodom toto slovo bolo neskôr a i dnes významovo rozriedené do zmyslu "usmernenie podľa predpisu, podľa oficiálnej ideológie", pôvodne však výsostne používané v zmysle "sfašizovanie"), "názvuky", "načim" a tiež "svojeť".

Človek intelektuálne vyžmýkaný, úporne sa snažiaci dohnať to, čo vlastnou nedisciplinovanosťou zameškala, počas pracovného dňa, ktorý nie je nijako identifikovateľný v dlhom rade úplne rovnakých dní (po celý čas platí úplný zákaz akýchkoľvek "rušivých" aktivít vrátane spánku, s jedinou výnimkou - čistenia zubov), v jednej chvíli zistí, že telo si v dobe ťažkého vyčerpania produkuje niečo ako vlastné LSD. Hádam aj preto ho prekvapivo dobre pobaví ponuka prednastavenej pravopisnej korekcie textového editora, ktorý sa mu ako zdanlivo väčšia autorita na poli čistoty jazyka snaží vnútiť svoj variant použitých slov. Takže v rámci svojej korektnosti ponúka za výrazy staršieho pravopisu neraz aj slová s jemne opačným, avšak výsostne súčasným významom. Vymeňme teda nebojácne všetko "pečlivé" za "perlivé" (načo sa snažiť, keď aj predkovia vedeli, že pravda je niekde vo víne), "zbožnenie" za "zbožne nie", "diel" za "tiel", "vyšľapané" za "vyšľahané", "preľnutie" za "prepnutie", "vkusové" na "kusové" (pozor na automatické nahrádzanie slov najmä ak píšete o blížiacom sa 1948 roku), "započať" na "zapučať", "statičnosť" za "statočnosť", "škicovité" na "špicovité", "zneisťovať" na "znečisťovať" a "naráciu" za "nadáciu". A čo je popri tom strašné zistenie?! - Rovnaké problémy pretrvali, alebo sa len málo modifikovali až dodnes. Len sú formulované v súčasnom, pre budúcnosť iste rovnako smiešnom jazyku.

Musím sa však priznať, že sa mi vlastne strašne páči listovať v starých časopisoch a novinách. Je v tom čosi dobrodružné, je to objavovanie niečoho, čo tu bolo a bolo to živé, aktuálne, pohoršujúce alebo celkom všedné. Už to tu však nie je, doslova to odniesol čas, zabudli sme na to, ale dá sa to opäť objaviť ako "novinka". Tieto noviny zo štyridsiatich rokov však nie sú až tak staré, aby som nad nimi musela mať potenciálny strach, že navždy zničím niečo mimoriadne. Sú však tiež úctyhodné, pretože sú vzdialené už na jeden celý ľudský život.

Bookmark and Share

Hodnotenie

6

Tento článok zatiaľ hodnotilo 128 čitateľov

Ako funguje hodnotenie článkov?

Diskusia

Naposledy pridaný: 30.12.2014 (Y)

Diskusia k článku obsahuje 2 príspevkov


Odporúčame

Video

Čo s utečencami? vačší format, videoarchív


Fotoreport

Výstava v átriu

Čoskoro otvoríme našu fotogalériu.

Occupy Wall Street
Occupy Wall Street 5 Occupy Wall Street 4 Occupy Wall Street 3 Occupy Wall Street 2 Occupy Wall Street 1
Kreacionistické múzeum Petersburg (5) Kreacionistické múzeum Petersburg (4) Kreacionistické múzeum Petersburg (3) Kreacionistické múzeum Petersburg (2) Kreacionistické múzeum Petersburg (1)

Copyright © 2007 - 2017 jeToTak.sk. Všetky práva vyhradené. ISSN 1337-8872

Využívame spravodajstvo z databázy ČTK, ktorej obsah je chránený autorským zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupňovanie tohoto obsahu či jeho častí verejnosti,
a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu ČTK výslovne zakázané. Copyright (2003) The Associated Press (AP) - všetky práva vyhradené.
Materiály agentury AP nesmú byť ďalej publikované, vysielané, prepisované alebo redistribuované.

Design by MONOGRAM and Maroš Schmidt, Technology by MONOGRAM – TYPO3 Specialist