JeToTak.sk - úvodná stránka

Výber z blogov

Propaganda sú tí druhí

V roku 1953 vypukli v bývalom východnom Nemecku nepokoje. Bertolt Brecht ako reakciu napísal báseň Riešenie. Vedenie krajiny lamentovalo, ...

[Richard Filčák]

Fraškovitý pokus o puč, dobre zorganizovaná represia

Neskoro večer 15. júla sa počas niekoľkých hodín udial zinscenovaný pokus o prevrat. Prevrat jednomyseľne odsúdili parlamentné strany, ...

[Joachim Becker]

Podat ruku nebo strhnout do propasti?

Před pár dny média přinesla zprávu o muži muslimského vyznání, který ve Švédsku odmítal potřást kolegyním v zaměstnání rukou, ...

[Vendula Filipova]

Ako ďalej s bratislavským letiskom?

Kríza žánru | Slovensko | Pavol Podolay | 08.03.2013

_ma_small

V roku 2008 bola vypísaná súťaž na zástavbu predletiskového priestoru v Bratislave. Súťaž vyhrala slovenská architektonická firma a vypracovaná štúdia počítala s výstavbou kongresového hotela, administratívnej budovy (aj pre spoločnosť BTS a.s.), parkovacích domov, nákupného a zábavno-športového centra otvoreného 24 hodín, ako aj s podzemnou železničnou stanicou vysokorýchlostného európskeho projektu TEN 17 Paríž – Bratislava. Víťazný projekt bol odovzdaný vtedajšiemu ministrovi dopravy Ľubomírovi Vážnemu i premiérovi Robertovi Ficovi.

V roku 2009 sa podarilo finančne zabezpečiť výstavbu viacerých objektov tohto predletiskového priestoru cez zahraničných súkromných investorov. Štát nemusel investovať ani euro, naopak, získal by od investorov pravidelný príjem do rozpočtu za dlhodobý prenájom týchto pozemkov. Štátny rozpočet tak už roky mohol profitovať z prenájmu pozemkov pred letiskom, nakoľko sú tieto v zastúpení Fondu národného majetku vo vlastníctve štátu. Zachovali by sa teda rozhodujúce právomoci štátu, ako aj zabezpečenie jeho strategických a hospodárskych záujmov na letisku.

Manažment letiska BTS a.s. v roku 2009 písomne požiadal Nemecko-slovenskú hospodársku úniu (DSWU) o pomoc v tom zmysle, či by sa dala v Nemecku zostaviť skupina expertov, ktorí majú skúsenosti s rozvojom a výstavbou letísk vo svete, nakoľko na Slovensku takéto skúsenosti z pochopiteľných dôvodov chýbajú. Podarilo sa zostaviť tím odborníkov z vynikajúcimi referenciami z tejto oblasti. Po prvých stretnutiach zainteresovaných osôb na Generálnom konzuláte v Mníchove sa sľubne rozvíjajúca spolupráca v roku 2010 z dôvodu parlamentných volieb zastavila.

Po zmene vlády v roku 2010 bol projekt odovzdaný aj novému ministrovi dopravy Jánovi Figeľovi. Po zmene manažmentu letiska sa nové vedenie len akosi orientovalo na nových postoch a netrúfalo si v danej veci nič rozhodnúť. Kompetentní z manažmentu letiska sa neskôr vyjadrili, že len minister dopravy Ján Figeľ môže rozhodnúť o odčlenení výstavby infraštruktúry pred letiskom od samotnej prevádzky letiska, na ktorú sa vláda chystala vypísať nový tender. Ako sa neskôr ukázalo, nebol zo strany ministerstva a najmä kľúčovej osoby, ktorou bol poradca pána ministra, vážnejší záujem.

Na druhej strane kontrola Európskeho úradu boja proti podvodom (OLAF) odhalila viaceré nedostatky ešte z predošlých období. Išlo o neoprávnené náklady pri prvom projekte v roku 2005 a tiež v projektoch za prvej vlády Roberta Fica. Finančné prostriedky sa teraz museli vrátiť a uhradiť zo štátneho rozpočtu.

V marci 2011 vláda Ivety Radičovej rozhodla, že prenajme bratislavské letisko na 30 rokov. Ministerstvo dopravy malo do konca júna 2012 vybrať strategického partnera v novom tendri. Tento zámer voľbami 2012 a vymenovaním novej vlády Roberta Fica skončil.

Lenže práve za prvej vlády Roberta Fica v roku 2008 bola súťaž na vybudovanie infraštruktúry letiska. Dalo sa teda očakávať, že výstavba predletiskového priestoru dostane novou vládou aj „druhý dych“ a začne sa konečne realizovať. Dňa 30. augusta 2012 som opäť predostrel úradu vlády tento projekt s prosbou o jeho revitalizáciu. Dodnes, žiaľ, neprišla žiadna odpoveď. Aj to je príznačné pre slovenské návyky a spôsoby v komunikácii.

Chýbajúca infraštruktúra na letisku je veľkou hanbou pre hlavné mesto členského štátu EÚ. Podľa odborníkov by bolo preto potrebné oddeliť samotnú prevádzku a rozvoj letiska od predletiskového priestoru, kde je možné okamžite začať s výstavbou prvej etapy (parkovací dom, administratívna budova).

Stav infraštruktúry na letisku M. R. Štefánika nie je dobrou vizitkou pre túto vstupnú bránu do hlavného mesta Slovenskej republiky. Nečinnosť pritom ohrozuje aj realizáciu vysokorýchlostného európskeho projektu TEN 17 Paríž – Bratislava na území Slovenska, nakoľko mala trasa končiť práve na letisku v Bratislave. Za dvadsať rokov samostatnej Slovenskej republiky (ale ani predtým) sa na lúkach pred letiskom nič nezmenilo. Je to veľká škoda najmä pre imidž krajiny, o to viac, že práve Robert Fico nazval svojho času bratislavské letisko „našou výkladnou skriňou“.

Pravda je však taká, že až keď sa infraštruktúra na bratislavskom letisku (spolu s výstavbou podzemnej železničnej stanice európskeho projektu Paríž – Bratislava) dostane konečne na úroveň hodnú hlavného mesta krajiny Európskej únie, až potom bude táto vstupná brána do krajiny aj skutočnou výkladnou skriňou Slovenska.

Text vyšiel na partnerskom www.amreport.sk

Bookmark and Share

Hodnotenie

5

Tento článok zatiaľ hodnotilo 51 čitateľov

Ako funguje hodnotenie článkov?

Diskusia

Naposledy pridaný: 08.03.2013 (palo satko)

Diskusia k článku obsahuje 1 príspevkov


Video

Varoufakis: Capitalism will eat democracy unless we speak up vačší format, videoarchív


Fotoreport

Výstava v átriu

Čoskoro otvoríme našu fotogalériu.

Occupy Wall Street
Occupy Wall Street 5 Occupy Wall Street 4 Occupy Wall Street 3 Occupy Wall Street 2 Occupy Wall Street 1
Kreacionistické múzeum Petersburg (5) Kreacionistické múzeum Petersburg (4) Kreacionistické múzeum Petersburg (3) Kreacionistické múzeum Petersburg (2) Kreacionistické múzeum Petersburg (1)

Copyright © 2007 - 2016 jeToTak.sk. Všetky práva vyhradené. ISSN 1337-8872

Využívame spravodajstvo z databázy ČTK, ktorej obsah je chránený autorským zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupňovanie tohoto obsahu či jeho častí verejnosti,
a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu ČTK výslovne zakázané. Copyright (2003) The Associated Press (AP) - všetky práva vyhradené.
Materiály agentury AP nesmú byť ďalej publikované, vysielané, prepisované alebo redistribuované.

Design by MONOGRAM and Maroš Schmidt, Technology by MONOGRAM – TYPO3 Specialist