JeToTak.sk - úvodná stránka

Výber z blogov

Propaganda sú tí druhí

V roku 1953 vypukli v bývalom východnom Nemecku nepokoje. Bertolt Brecht ako reakciu napísal báseň Riešenie. Vedenie krajiny lamentovalo, ...

[Richard Filčák]

Fraškovitý pokus o puč, dobre zorganizovaná represia

Neskoro večer 15. júla sa počas niekoľkých hodín udial zinscenovaný pokus o prevrat. Prevrat jednomyseľne odsúdili parlamentné strany, ...

[Joachim Becker]

Podat ruku nebo strhnout do propasti?

Před pár dny média přinesla zprávu o muži muslimského vyznání, který ve Švédsku odmítal potřást kolegyním v zaměstnání rukou, ...

[Vendula Filipova]

Hľadám prácu

Kríza žánru | Slovensko | Tomáš Profant | 12.08.2010

_ma_small

Hľadám si prácu v treťom sektore na Slovensku.

Konkrétne, v oblasti „rozvojovej“ spolupráce. Potešila ma existencia platformy rozvojových mimovládnych organizácií (MVRO). Azda by malo stačiť skontaktovať niektorú z nich a uchádzať sa o prácu, poslať životopis a dostaviť sa na rozhovor. Toto by zrejme bol postup, o ktorý by som sa pokúsil, ale zdá sa, že čím viac človek o „rozvoji“ vie, tým menej má chuť sa v tradičných „rozvojových“ aktivitách angažovať.

Pri prvom kliknutí na aktuality na stránke MVRO sa človek dozvie, že „slovenskí učitelia naučili kolegov z Kene používať informačné technológie.“ (Nadácia Pontis, on-line) Ťažko na základe jednej správy hodnotiť celý projekt. Človek si predstaví usmievajúcich sa keňských učiteľov ako sa učia narábať s dataprojektorom či powerpointom. Mohol by byť človek proti takejto ľudomilnej aktivite? Iba, že by použil nejakú absurdnú neoklasickú ekonomickú teóriu o nefunkčnosti verejného školstva a výbere lepších učiteľov prostredníctvom trhu. Alebo by sa človek mohol skúsiť pozrieť ďalej ako na užitočnosť dataprojektorov a powerpointových prezentácií.

V prvom rade je treba zopakovať obligátnu formulku zaručujúcu slobodnú voľbu keňským učiteľom: „Bez ohľadu na to, aký má človek postoj k potrebe, alebo užitočnosti rádií, televízií, motoriek a podobných statkov, neprináleží nám robiť rozdiel medzi nutným, potrebným a zbytočne luxusným tovarom.“ (Marglin 1990: 27)

Na druhú stranu, pozrime sa bližšie, ako sa Wolfgang Sachs vyrovnáva s mixérom. Je azda možné mať niečo proti mixérom? Veď je to užitočný prístroj, ktorý pohodlnejší človek po pár použitiach odloží a vráti sa k nakupovaniu konzervovaných štiav v tetrapakových obaloch. Stačí však bližší pohľad na elektrickú šnúru a sme lapení v sieti káblov, generátorov, turbín, vodných nádrží a vodných elektrární. Celá sústava si vyžaduje kvantum znalostí zosobnené v mase inžinierov, plánovačov, finančných poradcov, vládnych splnomocnencov a najmä „rozvojových“ expertov. Títo zase vyžadujú existenciu funkčnej administratívy, univerzít či celých priemyselných sektorov. Zdanlivo jednoduchý prístroj ako mixér je tak napojený na komplexný produkčný systém. Aby mohol mixér správne fungovať, celá spoločnosť musí byť zorganizovaná podľa určitého plánu. Užitočnosť mixéra je tak vykúpená nalinkovaním fungovania celej spoločnosti. „Neexistuje mixér bez úplného pretvorenia spoločnosti.“ (Sachs 1997, on-line) Každá technologická vymoženosť má v sebe zakódovaný kultúrny vzorec spoločnosti, v ktorej vznikla. Nie je možné oddeliť mixér od elektrických rozvodov (alebo od výroby dobíjateľných batérií). To isté pochopiteľne platí pre dataprojektory a počítače.

  Ťažko možno pochybovať o dobrých úmysloch keňských učiteľov pripraviť svojim žiakom tie najlepšie podmienky pre vyučovanie, ako aj o dobrých úmysloch slovenských učiteľov pomáhať svojim kolegom. Ich nezištné snahy však reflektujú prevládajúci „rozvojový“ diskurz - technologickými prispôsobením sa je možné dosiahnuť „rozvoj“. Neplatí to iba o poľnohospodárstve, ale zjavne aj o vyučovaní. Neviem, čo sa deti v keňských školách učia, ale ak sa to naučia s počítačom, zrejme je väčšia šanca, že dôjde k „rozvoju“, teda k takej zmene spoločnosti, v ktorej bude dataprojektor jej normálnou súčasťou.

Neprináleží mi robiť rozdiel medzi nutným, potrebným a zbytočne luxusným tovarom. Dataprojektor, rovnako ako mixér je koniec koncov užitočná vec. Podľa niektorých asi užitočnejšia ako tabula a krieda. Keňskí učitelia majú samozrejme právo chcieť učiť pomocou modernej techniky. Majú ale právo vykonávať zmenu spoločnosti, ktorú táto technika so sebou prináša? Podobne tak majú právo slovenskí učitelia a „rozvojoví“ pracovníci pomáhať tak, ako sa sami rozhodnú, ak nájdu ľudí, ktorí takúto pomoc vítajú. Je chvályhodné, že sú ľudia, ktorí chcú pomáhať.

Kde sú ale na Slovensku mimovládne organizácie, ktoré podporujú skupiny, ktoré s takýmto „rozvojom“ nesúhlasia? Ktorá slovenská mimovládka je proti prenosu technológií, ako hlavnému nástroju „rozvoja“? Kto si tu uvedomuje, že „rozvoj“ sa začína v prvom rade tu doma, že šesť desaťročí kultúrneho a ekonomického imperializmu stačilo, že je to v prvom rade zníženie našej spotreby, čo povedie k zmenám umožňujúcim zlepšenie situácie najmenej zvýhodnených,  že nie rast, ale „degrowth“ je potrebný, že Rozvojové ciele milénia sú výsmechom ľuďom žijúcich v mizérii, že ďalej posúvajú balvan diskurzu, ktorý je základom pretrvávajúceho vykorisťovania ľudí a ničenia prírody? A v neposlednom rade, konkrétne, odkiaľ je napríklad koltán v dataprojektoroch, ktoré boli použité? Ako môže získať cenu Via Bona projekt, ktorého hlavnou súčasťou sú prístroje, vyrobené aj vďaka tzv. Africkej svetovej vojne? Kam smeruje táto „dobrá cesta“?  

Hľadám si prácu v „rozvojovej“ mimovládnej organizácii. Mám obavu, že členovia platformy MVRO vykonávajú najmä aktivity v súlade s „rozvojovým“ diskurzom. Nájde sa organizácia, ktorá sa mu vzoprie? Nájde sa na Slovensku post-rozvojová organizácia?    

 

Zdroje

 

Marglin, S. A. (1990): Towards the decolonization of the mind, in Marglin, F. A. - Marglin, S. A. (eds., 1990): Dominating knowledge. Development, culture, resistance, Oxford, Oxford University Press, pp. 1-28.

 

Nadácia Pontis (26.7.2010): Nadácia Pontis: Slovenskí učitelia naučili kolegov z Kene používať informačné technológie, on-line (http://www.mvro.sk/sk/aktuality/103-slovenski-ucitelia-naucili-kolegov-z-kene-pouzivat-informacne-technologie)

 

Sachs, W. (1997): Archeology of the idea of development, enviro, No. 194, september, on-line (http://www.envio.org.ni/articulo/2040)

Bookmark and Share

Hodnotenie

6

Tento článok zatiaľ hodnotilo 107 čitateľov

Ako funguje hodnotenie článkov?

Diskusia

Naposledy pridaný: 21.07.2011 (dobry)

Diskusia k článku obsahuje 11 príspevkov


Video

Varoufakis: Capitalism will eat democracy unless we speak up vačší format, videoarchív


Fotoreport

Výstava v átriu

Čoskoro otvoríme našu fotogalériu.

Occupy Wall Street
Occupy Wall Street 5 Occupy Wall Street 4 Occupy Wall Street 3 Occupy Wall Street 2 Occupy Wall Street 1
Kreacionistické múzeum Petersburg (5) Kreacionistické múzeum Petersburg (4) Kreacionistické múzeum Petersburg (3) Kreacionistické múzeum Petersburg (2) Kreacionistické múzeum Petersburg (1)

Copyright © 2007 - 2016 jeToTak.sk. Všetky práva vyhradené. ISSN 1337-8872

Využívame spravodajstvo z databázy ČTK, ktorej obsah je chránený autorským zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupňovanie tohoto obsahu či jeho častí verejnosti,
a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu ČTK výslovne zakázané. Copyright (2003) The Associated Press (AP) - všetky práva vyhradené.
Materiály agentury AP nesmú byť ďalej publikované, vysielané, prepisované alebo redistribuované.

Design by MONOGRAM and Maroš Schmidt, Technology by MONOGRAM – TYPO3 Specialist